Vill inte träffa min partners familj
Hej! Min partner har en stor familj med många syskon. Familjen har alltid umgåtts mycket med varandra och gör det fortfarande. Tror en anledning är att ingen i familjen har särskilt många andra vänner. Nuförtiden är familjen utökad med fruar, män, barn och barnbarn.Det bjuds ofta in till födelsedagskalas, allt som allt ca 20 per år. Därtill andra sammankomster som andra högtider, grillkvällar osv. Så det blir ganska många tillfällen som min partner dessutom gärna vill delta på.
Problemet är att jag tycker min partners familj är jättetråkig. Och det inkluderar den utökade familjen. Utan att säga för mycket pratar de framförallt om sig själva och sina intressen och visar inget intresse för andra. Samtalsämnena handlar alltså främst om dem (och hur bra de är) och sådant de tidigare gjort (samma historier dyker upp gång på gång, varje gång som det är första gången den berättas). Andra samtalsämnen handlar mest om gnäll på allt och alla andra, vilket inte är särskilt roligt.
Nuförtiden följer jag med på familjeträffar 2-3 om året vilket också är ungefär lika gånger per år min partner träffar min familj. Jag har förklarat anledningen för min partner vilket inte tas emot särskilt väl. Min partner blir ledsen, tycker jag är förmer och dessutom smiter undan från att ta hand om barnen som givetvis ska med på träffarna.
Jag kan verkligen inte tänka mig att träffa min partners familj 20-30 per år och särskilt inte på bekostnad av mina vänner. Så till frågan. Är jag egoistisk och oförskämd som inte vill träffa min partners familj?