• Anonym (smitaren)

Vill inte träffa min partners familj

Hej! Min partner har en stor familj med många syskon. Familjen har alltid umgåtts mycket med varandra och gör det fortfarande. Tror en anledning är att ingen i familjen har särskilt många andra vänner. Nuförtiden är familjen utökad med fruar, män, barn och barnbarn.

Det bjuds ofta in till födelsedagskalas, allt som allt ca 20 per år. Därtill andra sammankomster som andra högtider, grillkvällar osv. Så det blir ganska många tillfällen som min partner dessutom gärna vill delta på.

Problemet är att jag tycker min partners familj är jättetråkig. Och det inkluderar den utökade familjen. Utan att säga för mycket pratar de framförallt om sig själva och sina intressen och visar inget intresse för andra. Samtalsämnena handlar alltså främst om dem (och hur bra de är) och sådant de tidigare gjort (samma historier dyker upp gång på gång, varje gång som det är första gången den berättas). Andra samtalsämnen handlar mest om gnäll på allt och alla andra, vilket inte är särskilt roligt.

Nuförtiden följer jag med på familjeträffar 2-3 om året vilket också är ungefär lika gånger per år min partner träffar min familj. Jag har förklarat anledningen för min partner vilket inte tas emot särskilt väl. Min partner blir ledsen, tycker jag är förmer och dessutom smiter undan från att ta hand om barnen som givetvis ska med på träffarna.

Jag kan verkligen inte tänka mig att träffa min partners familj 20-30 per år och särskilt inte på bekostnad av mina vänner. Så till frågan. Är jag egoistisk och oförskämd som inte vill träffa min partners familj?
  • Svar på tråden Vill inte träffa min partners familj
  • burleskburkläsk

Nej tycker du skall göra som du vill.

Du skall inte må dåligt pga tvång.

Jag har varit tillsammans med en tjej som hade stor familj, ibland var det trevligt men ibland fick hon åka själv.
    Många helger som jag behövt återhämta mig från jobb och bara vara och umgås med min dåvarande så har det känts som tvång och oftast har jag följt med.

...vissa saker det pratades om skulle jag kunnat prata om bättre då det gick på loop vid många träffar.

Alla pratade om sig själv, framförallt de manliga.

• NinniQX

Känns märkligt att din partner blir ledsen att du inte vill umgås med hans familj när han knappt träffar din familj. Sen att du skulle smita undan att ta hand om barnen, vaddå är det därför du ska följa med för att ta hand om dom?

• Anonym (E)

Asså, man kan ju lägga fram det till att det liksom bara blir lite för ofta och att du kanske inte orkar träffa dem 3 gånger i månaden och behöver ladda energi själv typ.... att säga att du inte vill följa med för att de är tråkiga kanske inte är det smidigaste, jag hade nog också blivit ledsen 

• Anonym (smitaren)

Tack så hemskt mycket för era svar!

Vill bara vara tydlig med att jag inte har några som helst förväntningar eller krav på att min partner ska träffa min familj. Det är helt valfritt! Man väljer trots allt inte sina svärföräldrar eller sin partners brors fru på samma sätt som man väljer sin partner... Sen är det ju trevlig om partnern kanske hänger med en två gånger om året.

Jo, det var kanske lite plumpt att ange skälet jättetråkiga. Samtidigt vill jag ju vara ärlig mot min partner, särskilt eftersom jag konsekvent vägrar följa med så ofta som jag gör. Min partner undrar ju...

• Anonym

Du gör rätt.

Ni kan ju dela upp ungarna om han tycker det är jobbigt. 

Svar på tråden Vill inte träffa min partners familj