• Anonym (H)

Ångra sig efter påskrivet kontrakt

Hej! 

Jag bor i hyreslägenhet och har bott i samma lägenhet under lång tid. Lägenheten är riktigt fräsch för jag har själv lagt golv och fixat till den. Vet att man egentligen borde fråga om lov men tycker själv att det blivit bra resultat och fått mkt komplimanger. 

Nu till mitt dilemma. Jag har hittat en annan hyreslägenhet i ett bättre område som jag har möjlighet att skriva kontrakt på. Funderar på att skriva kontrakt men har blivit så orolig att min nuvarande värd vill ha pengar eller vill att jag återställer lägenheten. 

Om jag skulle skriva kontrakt på den nya lägenheten som har inflyttningsdatum snart, kan jag ångra mig efteråt åt min värd vill att jag återbetalar/återställer? 
  • Svar på tråden Ångra sig efter påskrivet kontrakt
  • Noname00
    Anonym (Rätt ordning) skrev 2025-03-04 11:19:37 följande:
    Jag har aldrig hört talas om en hyresvärd som har så befängda krav. Självklart säger man inte upp lägenheten man bor i innan man har kontrakt på en ny! Annars riskerar man ju att stå utan bostad, ifall den tilltänkta värden backar ur i sista stund.
    Du har helt rätt.
    Men tyvärr står det ofta "uppsagt hyreskontrakt eller försäljning av bostadsrätt krävs vid tecknande av hyreskontrakt " på bostad Stockholm. 
  • Anonym
    Anonym (H) skrev 2025-03-04 12:21:09 följande:
    Det är inte första gången jag gör om i en lägenhet. En gång satte jag in en diskmaskin utan att höra innan och det gick smärtfritt igenom trots att jag skapade eget utrymme för diskmaskinen. Så länge lägenheten är snyggare än innan och uthyrningsbar tänker jag att det borde gå igenom. Skapas det däremot mögel osv blir det problem. Det är inte lätt, man vill bli flott trots att man nor i hyresrätt :) 
    Det är ju inte riktigt din sak att tycka att det borde. 
  • Noname00

Man har rätt mycket rättigheter som hyresgäst, dom kan egentligen inte neka en målning och tapetsering.

Lägga in golv brukar inte vara någon undergång tvärtom.

• Anonym (samma erfarenhet)
    Noname00 skrev 2025-03-04 15:45:10 följande:

Man har rätt mycket rättigheter som hyresgäst, dom kan egentligen inte neka en målning och tapetsering.

Lägga in golv brukar inte vara någon undergång tvärtom.

Jag har samma erfarenheter. Man får ju självklart inte göra åverkan på lägenhetes struktur så att säga, inte ta ner väggar eller så, men måla om, tapetsera, byta knoppar och handtag på skåpluckor, lägga klickgolv, byta vitvaror (men spara de gamla för säkerhets skull, eller förankra med värden), sätta upp hyllor, byta dörrar (förutom ytterdörren), det har man rätt att göra i en hyresrätt utan att värden har något att säga till om direkt. Så länge det är fackmannamässigt gjort och inte är totalt avvikande i normal standard när man flyttar.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Annat) skrev 2025-03-04 13:09:05 följande:
    Vår värd resonerar inte så utan alla ska ha likvärdig/samma standard samt att allt ska vara möjligt för de att fixa/byta ut om det går sönder osv. 
    Vi har gjort vissa ändringar men alla är möjliga att återställa vilket vi kommer att få göra vid en avflytt.
    Där jag bor har lägenheterna olika standard.
    Min är den i särklass finaste och modernaste av alla enligt bovärden.

Att min är så mycket finare och modernare beror på att förra hg bodde här i närmare 60 år och inte hade renoverat på många, många år. Så lägenheten röjdes betongren och byggdes upp från början.

Ser ut och luktar ännu efter 4 år som en nyproducerad lägenhet, nåja planlösningen är kanske inte helt modern men det är bara bra för jag vill inte ha öppen planlösning.

Hur som helst, min lgh kostar visserligen lite mer än grannarnas som är identiska i planlösning. Men det skiljer bara ett par hundralappar. Klart värt kan jag lova.
  • Anonym (Annat)

(Anna) låter avundsvärt. I det här huset är allas kök och badrum från -91.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Annat) skrev 2025-03-04 19:24:35 följande:

(Anna) låter avundsvärt. I det här huset är allas kök och badrum från -91.

Ja, det kan jag förstå!

Trodde knappt att det var sant när jag lyckades få denna lägenhet. Hade visserligen stått i bostadskö i 15 år men det är numera inte särskilt länge.

Badrum från 1991 låter bra trist... ska  man behöva ha 30+ år gammalt kök  och badrum tänker jag...

Har ni hyfsad hyra?
  • Anonym (Annat)

(Anna) vi bor i centrala Sthlm så förmodligen hyfsad, ligger nu på 13500kr. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Annat) skrev 2025-03-04 19:32:38 följande:

(Anna) vi bor i centrala Sthlm så förmodligen hyfsad, ligger nu på 13500kr. 

Hur stor är lägenheten?

Vill inte riktigt säga var jag bor du min situation är lite unik men kan säga mellanstor stad i södra delen av landet.
    Bor ett par hundra meter från innerstan.

Jag bor på 60 kvm  och betalar 7100.
  • Anonym (Annat)

95 kvm, trea. Saknar balkong, tvätt och diskmaskin.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Annat) skrev 2025-03-04 19:50:07 följande:

95 kvm, trea. Saknar balkong, tvätt och diskmaskin.

Ok, jag har balkong med havsutsikt. Men inte tvätt- eller diskmaskin.
    Men känner inte att jag är i behov av dessa maskiner, tvättstugan ligger i källaren i min port, gott om lediga tider. Och att diska är mitt minsta problem.

Min är en tvåa för övrigt.
  • Anonym (Annat)

Låter fint.
    Nu hamnade vi helt ot från ts fråga dock.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Annat) skrev 2025-03-04 19:53:55 följande:

Låter fint.
    Nu hamnade vi helt ot från ts fråga dock.

Ja  det har du rätt i.
Svar på tråden Ångra sig efter påskrivet kontrakt