Goneril skrev 2025-03-04 23:51:57 följande:
Konstigt att folk inte vet att det killen gjorde, nämligen slå i ansiktet, är straffbart och ska polisanmälas. Möjligtvis kan brottsprovokationen, knuffandet innan slaget föll, ses som en förmildrande omständighet, brottsbalken 29. Nödvärnsrätt? Knappast. Här utgår vi ifrån att han besitter större kroppskrafter än TS; han lär inte ha varit rädd att hon skulle knuffa ihjäl honom, alltså kan han knappast hävda nödvärnsrätt. Domstolarna lägger också vikt vid huruvida han slog med öppen hand eller knuten näve. Med lätthet hade han kunnat avvärja knuffarna genom att försiktigt föra undan hennes hand. Blanda inte in alkoholen i misshandeln! Man har alltid ett straffansvar, nykter eller redlös. Att sedan alkoholen har utlöst scenariot är en helt annan femma; ingen av dessa båda i tråden kan hantera alkohol och borde få hjälp; kan de inte "dricka som folk" får de helt enkelt låta bli. TS har ju även andra problem att bearbeta, så hon behöver psykologstöd. Som sagt, det killen gjorde är straffbart, men jag har en dunkel känsla av att hon tar på sig skulden och avstår att anmäla. Om en rodnad eller en rispa, efter en ring till exempel, uppstod i ansiktet skulle hon fotat skadan inför en anmälan. Men - full och galen, du har alltid ansvar för dina handlingar!
Att knuffa någon kan också räknas som misshandel, om knuffen är avsiktlig och hård. Det spelar ingen roll om den andra är fysiskt starkare eller ej.
Alltså borde de kanske polisanmäla varandra? Jag utgår från att ingen av dem handlade i nödvärn.
Jag är absolut inte våldsam, men jag hade kunnat klippa till någon som gav sig på mig med knuffar eller annat aggressivt beteende, om jag kände mig tillräckligt trängd. Även om det inte var fara för liv och hälsa.
Det låter inte heller som det hade räckt att ?försiktigt? fösa undan henne. Så gör man med barn (men även där får man ibland vara bestämd), men kvinnor är inga barn.
Det betyder inte att han gjorde rätt som slog TS i ansiktet. Men beroende på situationen kan jag förstå honom, eftersom hon faktiskt angrep honom först.
Sen beror det förstås på hur hårt han slog. Var det en rak höger bör TS genast göra slut. Var det bara en örfil kan TS ge förhållandet en chans till, men de bör aldrig mer dricka alkohol ihop och TS bör söka hjälp för sina problem.