• Anonym (Villrådig)

Att man blir destruktiv på fyllan

Hej!
    Jag har en väl etablerad relation tillsammans med en man. Båda har barn sedan innan men inga gemensamma. Vi bor inte ihop.

Jag behöver få lite rätsida på en sak. Det är så här  jag kan vara väldigt svartsjuk av mig, men i vardagen så märks det sällan eller aldrig, men om vi festar till ibland så bubblar det ibland upp till ytan. Jag vet att jag behöver arbeta med mig själv för vet att både mitt beteende och resonemang kring det inte är helt sunt.

Iallfall, ganska nyligen så var vi ute på fest. Han gjorde absolut inget mot någon men ändå så bubblade det upp hos mig rejält som vanligt när vi senare var själva tillsammans på kvällen ( bara poängterar att vi båda var barnlediga, så inga barn fanns hemma).  Jag var arg, knuffade på honom och han tröttnade väl och slog till mig i ansiktet helt enkelt.

Hur ska jag tänka kring det här? Känner att jag förtjänade det ( inte hans ord) för jag vet ju själv hur jag betedde mig,  men det här gnager ändå inom mig och kan inte sluta tänka på händelsen. Nu i efterhand skäms han över sitt handlande ( och jag med över mitt eget såklart).

• Svar på tråden Att man blir destruktiv på fyllan
  • Anonym (Herregud)
    Anonym (Villrådig) skrev 2025-03-04 21:38:17 följande:
    Ja , det har du helt rätt i. Hade du fortsatt relationen ut efter vad jag har beskrivit? 
    Ja, om vi hade barn. Om ni båda kan avstå alkohol så kan det väl funka.
  • Goneril

Konstigt att folk inte vet att det killen gjorde, nämligen slå i ansiktet, är straffbart och ska polisanmälas. Möjligtvis kan brottsprovokationen, knuffandet innan slaget föll, ses som en förmildrande omständighet, brottsbalken 29. Nödvärnsrätt? Knappast. Här utgår vi ifrån att han besitter större kroppskrafter än TS;  han lär inte ha varit rädd att hon skulle knuffa ihjäl honom, alltså kan han  knappast hävda nödvärnsrätt. Domstolarna lägger också vikt vid huruvida han slog med öppen hand eller knuten näve. Med lätthet hade han kunnat avvärja knuffarna genom att försiktigt föra undan hennes hand.                                                                                                                                                                                                                                                             Blanda inte in alkoholen i misshandeln! Man har alltid ett straffansvar, nykter eller redlös. Att sedan alkoholen har utlöst scenariot är en helt annan femma; ingen av dessa båda i tråden kan hantera alkohol och borde få hjälp; kan de inte "dricka som folk" får de helt enkelt låta bli. TS har ju även andra problem att bearbeta, så hon behöver psykologstöd. Som sagt, det killen gjorde är straffbart, men jag har en dunkel känsla av att hon tar på sig skulden och avstår att anmäla. Om en rodnad eller en rispa, efter en ring till exempel, uppstod i ansiktet skulle hon fotat skadan inför en anmälan.  Men - full och galen, du har alltid ansvar för dina handlingar! 

• Anonym (s)
    Lynx123 skrev 2025-03-04 22:26:11 följande:

Det är ALDRIG befogat att slå någon.

Håller inte med. Klart det är befogat för att skydda barn eller djur eller någon som blir drabbad av övervåld. I övrigt, nej.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Goneril skrev 2025-03-04 23:51:57 följande:

Konstigt att folk inte vet att det killen gjorde, nämligen slå i ansiktet, är straffbart och ska polisanmälas. Möjligtvis kan brottsprovokationen, knuffandet innan slaget föll, ses som en förmildrande omständighet, brottsbalken 29. Nödvärnsrätt? Knappast. Här utgår vi ifrån att han besitter större kroppskrafter än TS;  han lär inte ha varit rädd att hon skulle knuffa ihjäl honom, alltså kan han  knappast hävda nödvärnsrätt. Domstolarna lägger också vikt vid huruvida han slog med öppen hand eller knuten näve. Med lätthet hade han kunnat avvärja knuffarna genom att försiktigt föra undan hennes hand.                                                                                                                                                                                                                                                             Blanda inte in alkoholen i misshandeln! Man har alltid ett straffansvar, nykter eller redlös. Att sedan alkoholen har utlöst scenariot är en helt annan femma; ingen av dessa båda i tråden kan hantera alkohol och borde få hjälp; kan de inte "dricka som folk" får de helt enkelt låta bli. TS har ju även andra problem att bearbeta, så hon behöver psykologstöd. Som sagt, det killen gjorde är straffbart, men jag har en dunkel känsla av att hon tar på sig skulden och avstår att anmäla. Om en rodnad eller en rispa, efter en ring till exempel, uppstod i ansiktet skulle hon fotat skadan inför en anmälan.  Men - full och galen, du har alltid ansvar för dina handlingar! 

Att knuffa någon kan också räknas som misshandel, om knuffen är avsiktlig och hård. Det spelar ingen roll om den andra är fysiskt starkare eller ej. 

Alltså borde de kanske polisanmäla varandra? Jag utgår från att ingen av dem handlade i nödvärn. 

Jag är absolut inte våldsam, men jag hade kunnat klippa till någon som gav sig på mig med knuffar eller annat aggressivt beteende, om jag kände mig tillräckligt trängd. Även om det inte var fara för liv och hälsa.

Det låter inte heller som det hade räckt att ?försiktigt? fösa undan henne. Så gör man med barn (men även där får man ibland vara bestämd), men kvinnor är inga barn. 

Det betyder inte att han gjorde rätt som slog TS i ansiktet. Men beroende på situationen kan jag förstå honom, eftersom hon faktiskt angrep honom först.

Sen beror det förstås på hur hårt han slog. Var det en rak höger bör TS genast göra slut. Var det bara en örfil kan TS ge förhållandet en chans till, men de bör aldrig mer dricka alkohol ihop och TS bör söka hjälp för sina problem. 

• Lynx123
    Anonym (s) skrev 2025-03-05 02:52:12 följande:
    Håller inte med. Klart det är befogat för att skydda barn eller djur eller någon som blir drabbad av övervåld. I övrigt, nej.
    Gäller självfallet inte självförsvar - det är underförstått. Det här var inte i självförsvar.
  • Anonym (Herregud)
    Lynx123 skrev 2025-03-05 08:15:29 följande:
    Gäller självfallet inte självförsvar - det är underförstått. Det här var inte i självförsvar.
    Vad tycker du att han ska göra när han blir verbalt attackerad och knuffad? Får han knuffa tillbaka?
  • Lynx123
    Anonym (Herregud) skrev 2025-03-05 11:06:56 följande:
    Vad tycker du att han ska göra när han blir verbalt attackerad och knuffad? Får han knuffa tillbaka?
    Han kan hålla i vederbörande eller gå därifrån. Inte slå i ansiktet. Och då menar jag så klart knuffen - verbal attack kräver ingen fysisk respons.
  • Anonym (Herregud)
    Lynx123 skrev 2025-03-05 11:44:41 följande:
    Han kan hålla i vederbörande eller gå därifrån. Inte slå i ansiktet. Och då menar jag så klart knuffen - verbal attack kräver ingen fysisk respons.
    Självklart ska man aldrig slå någon, men tycker att det är ganska mycket begärt att hålla sig lugn när man blir knuffad.
  • Anonym
    Anonym (Herregud) skrev 2025-03-05 11:06:56 följande:
    Han ska gå därifrån
  • Anonym (Herregud)
    Anonym skrev 2025-03-05 16:52:03 följande:
    Han ska gå därifrån
    Försvarar inte ett slag, men tycker att det är ganska mycket begärt när man just blivit verbalt attackerad och knuffad.
  • Anonym (Kimmi)
    Anonym (Villrådig) skrev 2025-03-04 21:18:19 följande:

Hej och tack för svar.

Ja att vi inte kan dricka ihop, det har jag insett utan något annat. Och det är verkligen aldrig okej att slå någon, men det var ju jag som började,  så då är det väl mer befogat?

Så det krävdes våld för att ni skulle inse det?
  • Anonym
    Anonym (Herregud) skrev 2025-03-05 16:57:19 följande:
    Försvarar inte ett slag, men tycker att det är ganska mycket begärt när man just blivit verbalt attackerad och knuffad.
    Man använder sin hjärna och sin mun och talar om att personen betett sig oacceptabelt och att hen får söka professionell samtalskontakt.
    Om man löser problem med våld så behöver man hjälp
  • Anonym (Herregud)
    Anonym skrev 2025-03-05 17:07:07 följande:
    Man använder sin hjärna och sin mun och talar om att personen betett sig oacceptabelt och att hen får söka professionell samtalskontakt.
    Om man löser problem med våld så behöver man hjälp
    Gäller ju även TS som också använt våld.
  • Tukt

Jag tror du tänker lite fel i att det inte "märks i vardagen". Ja du kanske kan förtränga det i vardagen, men det finns ju ändå där, men att det bubblar upp i samband med alkohol.
    Bara för att du håller tillbaks dina känslor så är det ju inte bra. Alkoholen är ju mer som ett lackmuspapper för dina problem.
    Så se till att få professionell hjälp för det, så kommer du förmodligen må bättre OCH kunna dricka alkohol. 

• Anonym (Hanna)

Hade min man knuffat mig och varit aggressiv hade han också fått en smäll tillslut. Man har rätt att försvara sig tycker jag. Försöker du få det till att det är hans fel också för att lindra din skuld? 

Svar på tråden Att man blir destruktiv på fyllan