Anonym (Kattmamman) skrev 2025-03-05 10:05:02 följande:
Var det lätt att ge spruta? Vi är ganska ofta på resande fot och då tas katterna omhand av mina tonåringar eller någon granne. Jag har så svårt att de hur det ska gå ihop.
Kost är jag inte så oroad för. Hon brukar inte få godsaker eller människomat (med undantag för en enstaka räka då och då).
Som diabetiker med insulin sen 18 år, det är inte som att ge spruta på det sätt som du egentligen tänker, ex vaccin spruta - utan det är faktiskt tom enkelt, och be att få insulin på "penna" om det finns, den är absolut enklast att sköta.
Nålen är supertunn, du kan ta bara en nål, och prova sticka dig själv i magen ska du få se - om du inte har väldig otur och träffar just ett blodkärl, som KAN hända, men ytterst ovanligt - så känner du faktiskt..... ingenting. Och samma sak egentligen med misse.
När grannens katt fick diabetes var jag den första "självklara" kandidaten att ge katten spruta, men det var tom enklare ge på katten än sig själv. Det hänger på att man själv är lugn, valt en lugn plats som INTE är favorit sov platsen, köket eller i närheten av lådan, så man inte får dåliga associationer hos katten, och gör enligt följande:
1. Fixa sprutan, sätt på nål. dra upp rätt dos.
2. Leta rätt på misse och välj lugn plats. "Nyp" - inte så det gör ont givetvis på misse - upp ett veck i nacken. Katter har ganska gott om skinn i nacken.
3. Sätt in sprutan i jämn fart - inte fort, inte huggande. Lugnt och fint.
4 Tryck av sprutan så insulinet injeceras
5 Klart.
Desto längre tiden går, desto mindre kommer Misse reagera, och sannolikheten är faktiskt ganska hög att Misse inte ens känner när du sätter sprutan, och till sist blir det en vanesak Misse accepterar. Gör inte en stor sak av det själv, kommer inte Misse göra det heller.
Också viktigt med fodret, som tidigare nämnt, och hålla koll på blodsockret. Desto bättre ni är på ert jobb, desto bättre och längre kommer Misse må :)
Stort lycka till och hoppas Misse snart friskar på sig och mår bättre. Även Missar kan leva och må bra med diabetes :)