• Anonym (Snillet)

Redovisa liten aktievinst (43 kronor)

Måste man använda en K4 för en så liten vinst? Eller törs man strunta i att göra ändringar? 

• Svar på tråden Redovisa liten aktievinst (43 kronor)
  • Anonym (L)

Ja du ska deklarera ändå. Om de kollar och upptäcker det blir det j-igt mycket dyrare för dig än vinstskatten och med tanke på den korta tid det tar att fylla i K4 så är det väl en j-igt onödig risk att ta.

• Anonym (Snillet)
    Anonym (L) skrev 2025-03-05 18:26:43 följande:

Ja du ska deklarera ändå. Om de kollar och upptäcker det blir det j-igt mycket dyrare för dig än vinstskatten och med tanke på den korta tid det tar att fylla i K4 så är det väl en j-igt onödig risk att ta.

Tack! Om beloppet är 1 kr, som för min son? Ska han redovisa vinst på 30 öre då?
  • Anonym (H)

Jag har sålt flera fonder men ej fått information om att jag ska fylla i någon blankett? Är det meningen att man ska förstå det själv? Är första gången jag sålt

• Anonym (Melinda)
    Anonym (H) skrev 2025-03-05 19:32:04 följande:

Jag har sålt flera fonder men ej fått information om att jag ska fylla i någon blankett? Är det meningen att man ska förstå det själv? Är första gången jag sålt

Om det är svenska fonder får du info från banken eller din fondförvaltare. De informerar Skatteverket och står förtryckta på deklarationsblanketten och är uppgifterna riktiga behöver du inte göra någonting alls.
  • Anonym (Snillet)

Jag undrar precis samma sak. Skulle det ha stått i deklarationen nu redan om man behövde bifoga k4, eller ser man det först när deklarationen öppnar den 18 mars?
  • Anonym (M)

Om ni har era aktier eller fonder på ett  ISK behöver ni inte göra något. 

• Anonym (D)

Med fonder fungerar det annorlunda, det brukar vara förtryckt på deklarationsblanketten.  Sedan utgår jag från att TS inte har aktier i ett ISK för i så fall behöver han inte deklarera vinsten alls. Men annars håller jag med om att det är en onödig risk för en hög straffavgift som kan tas ut bara för att man inte fyllt i blanketten oavsett om man gjort vinst eller förlust. 
  • Anonym (D)
    Anonym (Snillet) skrev 2025-03-05 22:01:52 följande:
    Jag undrar precis samma sak. Skulle det ha stått i deklarationen nu redan om man behövde bifoga k4, eller ser man det först när deklarationen öppnar den 18 mars?
    Försäljning av fonder brukar som sagt vara förtryckt i deklarationsblanketten, så vida man inte har dem i ISK. Och ja, om du har sålt aktier som behöver deklareras som kommer det att stå en mening om det i blanketten, att du sålt aktier och vinsten ska deklareras på K4. 
  • Anonym (Mulle)

Ja, men skv kommer inte att jaga dig för 43 kronor. Tror inte ens dom skulle bry sig om du blev granskad.

Finns massor av saker som jag glömt deklarera genom åren, dock små summor. 
    Helt omöjligt för mig att få dåligt samvete när det gäller betalningar man inte gjort till skatteverket...

Men det gäller åt andra hållet med, finns saker som jag kunde tagit upp genom åren som hade gett mig återbetalningar, så det jämnas nog ut i slutändan.

Men vill du vara duktig och skänka bort din minivinst så gör det.

• Anonym (Aktiefundering)

Men om ts inte lämnar någon blankett kommer inte skv då att anta att hela vinsten är 43 kr och beskatta det beloppet med 30%. Vad ts ska fylla i är ju anskaffningsbeloppet. Om det beloppet var tex 10000kr skulle ju ts få tillbaka mycket.

• Anonym (M)
    Anonym (Aktiefundering) skrev 2025-03-06 15:52:32 följande:

Men om ts inte lämnar någon blankett kommer inte skv då att anta att hela vinsten är 43 kr och beskatta det beloppet med 30%. Vad ts ska fylla i är ju anskaffningsbeloppet. Om det beloppet var tex 10000kr skulle ju ts få tillbaka mycket.

Skulle det vara hela världen, att betala 30% på 43 kr? 
Svar på tråden Redovisa liten aktievinst (43 kronor)