• Anonym (Shit)

Vilken morgon

Vilken härlig morgon.
    Idag är dagen då man vill gå och gömma sig.

Måste få dela med mig av morgonen från helvetet så andra får ett gott skratt.

Vakna i morse av dottern som skriker i sängen si så där vid 4 klockan ställd på 5.

Då har hon blivit magsjuk lycka skitet ner hela sängen och sig själv och spytt ner kudden.

Upp med ungen tvätta av henne i duschen.

Upp med andra ungen sätter på välling maskinen in och plocka ur spjälsängen.

In med det i tvättmaskinen.

Ska ut i köket och hämta vällingen då har flaskan vält och vällingen har runnit ut över hela bönken hela skåpluckor hela mattan.

Inte nog med det där står då den större grabben och har spytt på.hunden som stod och slicka i sig välling och även han har spä slitit ner sig delux som runnit ner efter hela pyjamas benen och hela mattan.

Så starta ny välling in med nästa unge i duschen. 

Såmdenna dag blir VAB och fylld med spyor och skit och tvätt och skrick.

Men vilken morgon.

Tur man bor på.landetet så vovven kunde springa upp i skogen själv och göra morgon bestyr ( är inte rädd för hon ska rymma även om har hela gården att springa på skulle hon inte gå längre en altan om hon inte behövde göra behoven dåmgår hon till skogen)

• Svar på tråden Vilken morgon
  • Anonym (Plåga)

Ser inte vad som skulle locka till skratt. Det låter vedervärdigt. Däremot blir jag tacksam att jag varken behöver ställa klockan på 5 eller har barn som spyr och bajsar ner hela hemmet. Mitt liv kanske inte är så tokigt ändå

Svar på tråden Vilken morgon
Nästa tråd från kategorin Förälder: Förälder
  • Anonym (Desperat mamma)

Fixar inte vardagen (mammaledig)

föräldraledig med min förstfödda bebis på 6 månader och jag mäktar inte med den vanliga vardagen? 

Det börjar redan på morgonen. Jag har en ögonsjukdom som innebär att jag behöver ha värmande ögonmask på mig i 10 min varje morgon och egentligen kväll också men jag gör aldrig det på kvällen pga hinner/orkar inte. 
    Ofta får jag strunta i det då det inte funkar eftersom min sambo inte orkar ta hand om vår bebis på morgnarna (han har ADHD och säger att han inte klarar av att gå upp så tidigt på morgonen). Och så fort jag går upp så brukar vår son vakna så det är inte ett alternativ att göra det innan han vaknat.
    Sen ska man göra frukost till lillen och till mig och innan dess byta blöja. Det tar lång tid det här och tar mycket energi! 
    Sen äta. Först matar jag sonen. Sen äter jag själv. Men han vill gärna sitta i mitt knä under tiden = svårt att äta då. Mitt i allt spyr/bajsar sonen eller så blir han trött och vill sova = får avbryta min frukost 
    Sen äter jag upp frukosten. Lillen sover en stund. Vaknar. Vi leker lite. Byter blöja. Borstar tänderna. Och sen försöker jag göra lunch nånstans där. Men det är kaos överallt för disken från frukosten har jag inte hunnit ta rätt på. Och tvätten hopar sig. Och energin = 0. 
    Jag får inte någonting att gå ihop alls men mitt fokus är att se till att sonen får sina behov tillgodosedda och att han har det bra. Så jag kommer ju i handra hand vilket innebär att jag ibland glömmer/struntar i lunch samt borsta tänderna och sådär. 
    Min sambo kommer hem sent varje kväll också. Ofta runt 18:30/19 eller ännu senare. Han åker till jobbet vid 08. 
    Hur gör ni andra? Ska tilläggas att jag misstänker att jag har ADD vilket gör att allt känns ännu svårare.
    /desperat mamma
  • Svar på tråden Fixar inte vardagen (mammaledig)
  • Anonym (R)

Din sambo är sämst. Det finns många med ADHD som klarar av att ta hand om sina barn, jag själv bland andra.
    Din sambo är lat. Har han skaffat barn är det bara att hacka i sig. Och hur har han tänkt lösa det när han är föräldraledig?
    Varför är han borta så sent? Restid? Han får gå ner i arbetstid. 

• Jemp

Delar av det du beskriver (avbruten frukost, behöva byta blöja osv) är ju normala livet med barn. Kan absolut vara jobbigt, men det är sånt som man får lära sig acceptera en period.

Däremot kan ju pappan inte bete sig sådär, utan behöver ta ansvar. Både för din hälsas skull (gå upp på morgonen) och för att få en bra relation till barnet (funkar inte att vara så frånvarande).

• Anonym (Mia)

Sådär är det att ha en bebis och det är verkligen inte bara du som tycker att det är jobbigt! 

Pappan har jättelånga dagar. Måste det vara så av ekonomiska skäl? Finns det något ni kan dra in på så att han kan gå ner i tid? 

Varför är det kaos efter att du och ditt barn ätit frukost? Kan du äta enklare frukost, tex smörgås eller gröt du kokar i micron så att det inte blir en massa disk bara av att äta frukost? 

Vad tror du om en stund träning när barnet sover på förmiddagen? 10 minuter intensiv träning kan göra mycket för en trött hjärna. I synnerhet gäller det personer med adhd/add. 

• Anonym (H)

Båda föräldrar har ansvar, även han.

• Jemp

Och just ja, rent praktiskt: disk och tvätt får vänta till sambon är hemma. Se till att ni gör middag nog så det blir matlåda, så du inte behöver laga lunch. 

• Anonym (Vad hade du väntat dig)

Vad hade du väntat dig?  Förstod du inte att små barn ställer allt på ända och att vardagen aldrig mer blir som innan?

Hoppas du ursäktar men nog borde du väl ha tänkt på detta innan du satte barnn till världen. 

Du är inte ensam om detta. Ni är många i er generation som levt skyddade av era föräldrar och därmed aldrig förstått ansvaret när man sätter ett nytt liv till världen.

Du och din partner får helt enkelt ta er samman och se till att vardagen fungerar.

• Tow2Mater

Byt av så pappn tar fl-ledgihet. Du kanske klarar av ett jobb bättre där du kan ta lunchrast och äta i en matsal.

• LisasVilja
    Tow2Mater skrev 2025-05-23 19:51:16 följande:

Byt av så pappn tar fl-ledgihet. Du kanske klarar av ett jobb bättre där du kan ta lunchrast och äta i en matsal.

Hahahaha.. Du tror på riktigt att pappan utifrån det ts beskriver i tråden ska axla att vara föräldraledig? Idioten kan knappt knyta sina skor själv. 
  • Tow2Mater
    LisasVilja skrev 2025-05-23 20:10:57 följande:

Hahahaha.. Du tror på riktigt att pappan utifrån det ts beskriver i tråden ska axla att vara föräldraledig? Idioten kan knappt knyta sina skor själv. 
    Barnet vaknar ju av att TS går upp ('fort jag går upp så brukar vår son vakna'). Hon borde ligga kvar i sängen längre.

Han går inte upp for han har TS som går upp. Ar hon på jobbet kommer han klara av barnet galant.
  • Just Precis

Det låter som att pappan är slapp men kanske också som att du har ADD som du skriver eller förlossningsdepression som påverkar din ork, för det du beskriver är knepigheter som är helt normala och en del av att ha små barn. Många kan nog känna igen att det är tråkigt eller frustrerande ibland, men inte direkt svårt. Svårare blir det sedan när båda jobbar igen, fler barn kanske tillkommer, boendet ska renoveras osv.

Jag menar inte att det är fel att tycka att det är tufft att vara föräldraledig, bara att det är normavvikande att ha det så kämpigt med en bebis som inte ens börjat ta sig runt än. Ta hjälp av BVC.

Svar på tråden Fixar inte vardagen (mammaledig)