• Anonym (Sara)

Kräver alla hyresvärdar 3 lönespecar?

Tänker främst på Stockholm. Det står ju inte under villkor (på Bostadsförmedlingen) att alla gör det men tänkte om de gör det ändå.

Jag är föräldraledig nu och letar ny lägenhet på grund av en del problem med den vi bor i nu som hyresvärden tyvärr inte åtgärdar. Den ska även stambytas och hyran kommer höjas rejält.  Jag skulle ju helst vilja kunna flytta direkt när jag börjar jobba igen om jag hittar något så jag tänkte om det finns hyresvärdar som man kan bli godkänd hos om man visar anställningsavtal (och förklarar situationen). Tanken är att jag ska börja jobba på en släktings företag så fort jag har fått förskoleplats. Eller kräver i princip alla att man kan visa tre lönespecar? 

• Svar på tråden Kräver alla hyresvärdar 3 lönespecar?
  • Kammen320

Jag tror att dom kräver att se ens inkomst 3 månader tillbaka iaf, så kanske det räcker med att visa de 3 senaste utbetalningarna från försäkringskassan? Sen kan det ju iofs ta ett tag innan du får tag i en bostad du gillar i det område du vill bo i, är godkänd för och är först I kön för. Så det kan ju ha löst sig på naturlig väg vid det laget o att du då har 3 lönespecar.

• Anonym (Sara)
    Kammen320 skrev 2025-03-07 01:48:43 följande:

Jag tror att dom kräver att se ens inkomst 3 månader tillbaka iaf, så kanske det räcker med att visa de 3 senaste utbetalningarna från försäkringskassan? Sen kan det ju iofs ta ett tag innan du får tag i en bostad du gillar i det område du vill bo i, är godkänd för och är först I kön för. Så det kan ju ha löst sig på naturlig väg vid det laget o att du då har 3 lönespecar.

Tack för svar! Ja så är det ju, det kan ju dröja ett tag innan jag hittar något. Men tänker att om jag skulle hitta något jättebra innan så är det synd om jag inte blir godkänd på grund av det. Tänkte om det ens är någon mening att jag letar innan jag kan visa tre lönespecar.  Tyvärr har jag inte så bra föräldrapenning eftersom jag pluggade innan men kan ju såklart visa det. 
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Först och främst hur många år i kön har du? Själv har jag nu 19 år men supersvårt att hitta nåt i sthlm. Hoppas du har fler år eller kan tänka dig problem områden runt sthlm, no go zoner områden och liknande? Kan du det är nog dina lönespecar mindre viktiga. Lycka till av hela mitt Hjärta

• Anonym (Sara)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-03-07 02:29:59 följande:

Först och främst hur många år i kön har du? Själv har jag nu 19 år men supersvårt att hitta nåt i sthlm. Hoppas du har fler år eller kan tänka dig problem områden runt sthlm, no go zoner områden och liknande? Kan du det är nog dina lönespecar mindre viktiga. Lycka till av hela mitt Hjärta

TackHjärta Har tyvärr bara snart 9 år så det är verkligen inga jättebra områden jag kan få. Letar i interkön och i andrahand också. 
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Sara) skrev 2025-03-07 02:37:52 följande:
    TackHjärta Har tyvärr bara snart 9 år så det är verkligen inga jättebra områden jag kan få. Letar i interkön och i andrahand också. 
    Har du en bra hyresvärd så skulle jag satsa på det i första hand. Alternativt byta privat? Lägenhetsbyte.se är jättebra sajt tycker jag.  Vill ni ha större/mindre eller mest oroliga för hyreshöjning?

Är ni en barnfamilj? Mina barns pappa är förvaltare på ikano bostad ställ dig i kö där.
    Lite tips bara :)
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-03-07 03:08:46 följande:
    Har du en bra hyresvärd så skulle jag satsa på det i första hand. Alternativt byta privat? Lägenhetsbyte.se är jättebra sajt tycker jag.  Vill ni ha större/mindre eller mest oroliga för hyreshöjning?

Är ni en barnfamilj? Mina barns pappa är förvaltare på ikano bostad ställ dig i kö där.
    Lite tips bara :)
    Tack för svar :) Tyvärr är inte hyresvärden jättebra skulle jag nog säga , lägenheten är sliten och ventilationen är inte så bra , allt det ska åtgärdas vid stambyte tydligen men det skjuts upp. Klarar högre hyra men tycker inte riktigt det är värt med så hög som det blir efter stambytet för den här lägenheten. Ska kolla byte , lägenheten är billig (men sliten) nu så att den är billig är ju eftertraktat, grejen är ju att den inte kommer vara det efter stambytet så därför kanske den är svår att byta.

Vill helst ha större , har tre barn och bor i en trea nu. Det är inte akut med större egentligen eftersom två av barnen är små och hon som är äldre har eget rum men om vi väl flyttar vill vi gärna ha större eller åtminstone lika stor.

Tack för tipset, ska kolla där och ställa mig i kö :) Har inga skulder eller betalningsanmärkningar. 
Svar på tråden Kräver alla hyresvärdar 3 lönespecar?