• Anonym (32)

Jag har blivit tjock, får sova själv

Jag har bmi på 32 och min partner är besviken på att jag inte gått ned i vikt trots påpekanden flera gånger. Jag har försökt många gånger och gått ner lite och sen gått upp igen. Partnern har nu minskad attraktion för mig vilket lett till att vi har slutat ha sex. Nu vill hen inte heller sova tillsammans för att jag snarkar och därför har hen sovit i gästrummet i 1 månad nu.

Jag kan förstå att attraktionen minskar och att det är svårt att sova bredvid någon som snarkar.

Samtidigt känner jag mig väldigt illa till mods av att min partner hellre har sex med sig själv än med mig och hellre sover själv än med mig. Det ger mig ångest vilket ökar min benägenhet att tröstäta vilket är högst olämpligt när problemen grindar sig i min vikt. Jag vill själv också vara smalare. Självkänslan är låg när man misslyckats många gånger och dessutom känner sig så otroligt avvisad. 

Hade kunnat t lättare att sova I olika rum om man la sig tillsammans och kramades och pratade lite och sen gick över. Men nunj är det en snabb puss och sen godnatt. Även mina känslor svalnar av detta. I grunden älskar vi båda varandra och har varit ihop länge,, vi båda ser framtiden med varandra 

• Svar på tråden Jag har blivit tjock, får sova själv
  • Anonym (Strong)
    Anonym (Ingen sömntortyr tack) skrev 2025-03-07 20:00:08 följande:
    Nä, men det är rätt svårt att känna sig uppskattad av en partner som aldrig rör vid en?

Det kan ju ta ett år för TS att bli av med övervikten även om hon kämpar på, så ska hon vara utan alla former av uppskattning då, tycker du?
    Han lär bli attraherad när han ser att det går åt rätt håll. 

Självklart oattraktivtmed en person som inte sköter sig.
  • Anonym (Drömmen om en kollega)

Skulle inte heller vilja ha en höna i sängen. Skriv ordentligt, nu går det inte att ta ditt inlägg seriöst! 

• Anonym (Superb!)

Har du sett en tjock människa som står antingen framåtlutad eller på alla fyra?

Går knappt se skillnad om det är en sugga eller en människa. Så jävla avtändande.

Hade ett ex som hade samma bmi som ts. Hon kunde inte ens komma ur sängen själv då hon fastnade i sin kroppskudde och mjuka säng. Ändå skulle så (nej jag skojar inte) hon somnade med handen i sin godisskål!

På det en dryg attityd och tendenser till att vara våldsam. Var en hårsmån från att sparka på hunden vid ett tillfälle. Kan säga att vi är inte tillsammans längre.

Försökte ändå stötta henne med att ge oss ut på skogspromenader, men fick bara skit sen när hon hade träningsvärk. 

Orka en tjockis!

Ni som tänder på det måste antingen ha synfel eller ha mycket fett i hjärnan själva och därmed vara bakom flötet! 

Ända gången en tjockis är bra är om man råkar hamna i en fors utan flytväst! 

• Anonym (Jaha)
    Anonym skrev 2025-03-07 15:32:09 följande:

Det är ju faktiskt inte så konstigt att man inte tänder på en jättefet kropp... det har jag full förståelse för.
    Precis som jag har förståelse för att man inte kan sova bredvid någon som snarkar.

Att sedan se den feta personen tröstäta och bli ännu tjockare gör ju att lusten försvinner ännu mer. Bara att den tjocka ansträngde sig lite skulle kunna innebära ett lyft för relationen. Men tröstätande och ett ständigt utökat midjemått i kombination med ett eskalerande oljud nattetid skulle nog få den starkaste att ge upp.

BMI på 32 är jättemycket, det handlar inte om lite vad som brukar kallas för "trivselvikt". (Som för mig är obegripligt att kalla övervikt för.)

Jaha...jag har bmi på 28 d.v.s. ganska mycket men min upplevelse är inte alls att det påverkar mig på något sätt i vardagen.

Jag jobbar hårt heltid och sover djupt, springer en mil på löpbandet, åker skidor, kan lyfta tyngre än de flesta med tanke på att jag är kvinna etc. Så bmi säger inte så mycket i sig på vad du klarar av och hur stark du är. Springer konstant efter ett småbarn så det kräver sin kvinna verkligen. 

Jag har lite extra på magen men inte i övrigt så upplever inte att det är mycket fast vågen visar annorlunda. 
  • Anonym (Man 9)

Som alla problem lev med de eller gör något!

• Anonym (S)
    KimLinnefeldt skrev 2025-03-07 15:28:32 följande:

Problemet är inte din vikt eller snarkning. Problemet är att din partner inte respekterar dig. Gjorde hen det så skulle hen vilja hitta en gemensam lösning. 

Smala människor förstår inte alltid hur svårt det kan vara att gå ner i vikt. Jag har lyckats banta tio kilo någon gång, men gick upp elva sen. Min kropp är som den är, den vill ha mat, jag älskar mat, jag vill inte leva med ett ständigt lidande i form av avhållsamhet, kaloriräkning och försakelser.

(Har bmi på finfina 30.)

(Semlor är till exempel väldigt goda.)

Då är det semlor och en ohälsosam kropp med risk för sjukdom man väljer istället för en bra kost med en hälsosam kropp. Det är inte så svårt och vuxna människor behöver faktiskt ta ansvar för sin egen kropp och sitt eget liv. Förutom att man själv blir lidande är det en stor belastning och kostnad för samhälle.
  • Lynx123
    Anonym (S) skrev 2025-03-08 08:06:23 följande:
    Då är det semlor och en ohälsosam kropp med risk för sjukdom man väljer istället för en bra kost med en hälsosam kropp. Det är inte så svårt och vuxna människor behöver faktiskt ta ansvar för sin egen kropp och sitt eget liv. Förutom att man själv blir lidande är det en stor belastning och kostnad för samhälle.
    Fast semlor och annat gott är även en del av livets goda. För många människor ger delikatesser njutning och glädje.

Problemet, som med allt annat, är när man hamnar i en obalans...äter för mycket, tränar för mycket, shoppar för mycket, dricker för mycket. Och det händer många utav oss.

TS behöver medkänsla och stöd. Att komma till botten med problemet. Inte pekpinnar och elakheter.
  • Anonym (Trevor)

Det är hyfsat svårt att övertala någon att tända på en fet person, precis som att det är svårt att tvinga någon att sova bra om individen bredvid snarkar.

Lösningen på problemet är att TS tar tag i sig själv.

• Anonym (Rob)
    Anonym (Trevor) skrev 2025-03-08 08:40:17 följande:

Det är hyfsat svårt att övertala någon att tända på en fet person, precis som att det är svårt att tvinga någon att sova bra om individen bredvid snarkar.

Lösningen på problemet är att TS tar tag i sig själv.

Omöjligt skulle jag säga.  
    För mig räcker det att personen är mullig.  Men här pratar vi om en fet person.
  • Anonym (E)

Ts fick väl inte det medhåll hen ville ha och verkar ha lämnat tråden men kanske kommer in och läser

Hade min partner gått upp en massa i vikt utan att försöka på riktigt att göra något åt det sä hade jag också lessnat, jag har full förståelse över att man inte är lika fräsch när man är 40 som när man var 25 men man har ettansvar mot sig först och främst men även mot varandra, extrem övervikt gör ju även att vardagen blir jobbigare, om snarkandet beror på övervikten så går det att lösa.

När man är större så är det inte så svårt att börja gå ner, men man måste anstränga sig och ändra sina vanor, skyll inte på att han gör dig ledsen så att du tröstäter, köp inte hem massa onyttigheter, det är faktiskt inte svårare än så, ja i början kommer väl suget och du börjar titta vad som finns i skåpen men kroppen och hjärnan vänjer sig och till slut kommer inte det där suget. Gör små ändringar, inte för mycket på en gång för det blir inte hållbart. Nu har jag aldrig varit så stor som du men behövde gå ner några kilo efter 2a barnet, jag började med att bara ändra lunchen och gjorde olika sallader varje dag, så jag ändå kunde äta samma middag som resten av familjen, sen började jag äta ägg istället för bröd till frukost och tog trappan istället för hiss eller rulltrappa när möjligheten fanns. Dessa ändringar gjorde att jag gick ner alla graviditetskilorna och jag har fortsatt med ägg till frukost och även om jag inte äter sallad till varje lunch så försöker jag se till att lunchen är nyttig så äter jag vad jag vill till middag, vilket då givetvis inte är pizza utan helt vanlig mat, när du ser resultat kommer du känna dig bättre och det kommer att vara lättare med fler ändringar, du måste bara se till att du ändrar dina vanor och inte går tillbaka för då kommer du snabbt att gå upp igen och ofta mer.

När din partner ser att något händer och att du anstränger dig på riktigt så kommer attraktionen sakta tillbaka, inte bara utseendemässigt men att du faktiskt gör något åt det.

Jag och min man går på promenad varje kväll, ibland bara 20 minuter men ibland kan det bli lite längre upp emot en timme beroende på om vi har med barnen eller träffar någon på vägen, vi går efter middagen så maten får sjunka ner lite och det känns skönt att röra på sig, ibland vill kanske inte gubben följa med men jag har fått in den vanan och tycker att det är jätteskönt så ibland går jag själv eller bara med barnen, det är också något som gjort att vi kommit närmare varandra, en enkel och gratis träning som inte ens är jobbig, du går i din takt helt enkelt, huvudsaken är att du kommer it och rör på dig, fråga om din partner skulle vilja följa med dig, ännu något som visar att du försöker. 

Jag bytte jobb från ett som jag åkte kommunalt till till ett som hade 15 min gångväg så då började jag istället och gick ner 4kg utan att ändra något annat

Det går men självklart är det en resa, nyckeln är att du endast gör små ändringar åt gången som är hanterbara och du kan fortsätta hålla dig till, det finns ju juice dieter och allt möjligt för att krasha men så fort man äter som vanligt igen så kommer kilorna tillbaka, det är därför det är så viktigt att ändra vanorna

• Anonym (Strong)
    Lynx123 skrev 2025-03-08 08:16:45 följande:
    Fast semlor och annat gott är även en del av livets goda. För många människor ger delikatesser njutning och glädje.

Problemet, som med allt annat, är när man hamnar i en obalans...äter för mycket, tränar för mycket, shoppar för mycket, dricker för mycket. Och det händer många utav oss.

TS behöver medkänsla och stöd. Att komma till botten med problemet. Inte pekpinnar och elakheter.
    Man kan inte ha mat och dryck som enda glädjeämnet i livet. 

Min erfarenhet är att de människor som erbjuder s.k. medkänsla och stöd bara förvärrar situationen. Man måste vara tydlig med att människor som har övervikt måste förändra sin situation. 

Ja, livet kan vara svårt och tufft. Men för varje enkel utväg man tar desto värre blir det. Vill man ha frihet i livet måste man kämpa med disciplinen.
  • Lynx123
    Anonym (Strong) skrev 2025-03-08 13:37:22 följande:
    Man kan inte ha mat och dryck som enda glädjeämnet i livet. 

Min erfarenhet är att de människor som erbjuder s.k. medkänsla och stöd bara förvärrar situationen. Man måste vara tydlig med att människor som har övervikt måste förändra sin situation. 

Ja, livet kan vara svårt och tufft. Men för varje enkel utväg man tar desto värre blir det. Vill man ha frihet i livet måste man kämpa med disciplinen.
    Det skrev jag inte heller - jag skrev om balans.

Och ingen blir varken gladare eller mer motiverad av hårda ord och höjda pekfingrar.
  • Anonym (Geomberga)
    Anonym (Könsberoende) skrev 2025-03-07 06:11:37 följande:

Den här frågan är oerhört könsberoende, så att göra den könsneutral med "hen" och det är svårt att besvara vad som är rätt eller fel.

Är du en han så får du gå ner i vikt eller helt enkelt finna dig i att det är och förblir sexlöst.

Är du en hon skall du dumpa aset. 

Som sagt, bästa inlägget någonsin.

Om komprimerar hela Familjeliv till ett enda slutsats så blir exakt detta. 
    Ofattbart att så många stoppar huvudet i sanden och inte vill erkänna detta.
  • Anonym (ME)
    Anonym (32) skrev 2025-03-06 23:41:50 följande:
    Jag har blivit tjock, får sova själv

Jag har bmi på 32 och min partner är besviken på att jag inte gått ned i vikt trots påpekanden flera gånger. Jag har försökt många gånger och gått ner lite och sen gått upp igen. Partnern har nu minskad attraktion för mig vilket lett till att vi har slutat ha sex. Nu vill hen inte heller sova tillsammans för att jag snarkar och därför har hen sovit i gästrummet i 1 månad nu.

Jag kan förstå att attraktionen minskar och att det är svårt att sova bredvid någon som snarkar.

Samtidigt känner jag mig väldigt illa till mods av att min partner hellre har sex med sig själv än med mig och hellre sover själv än med mig. Det ger mig ångest vilket ökar min benägenhet att tröstäta vilket är högst olämpligt när problemen grindar sig i min vikt. Jag vill själv också vara smalare. Självkänslan är låg när man misslyckats många gånger och dessutom känner sig så otroligt avvisad. 

Hade kunnat t lättare att sova I olika rum om man la sig tillsammans och kramades och pratade lite och sen gick över. Men nunj är det en snabb puss och sen godnatt. Även mina känslor svalnar av detta. I grunden älskar vi båda varandra och har varit ihop länge,, vi båda ser framtiden med varandra 

Du blev stor medan ni sov ihop. När din partner flyttade ut ur ert sovrum fortsatte du att äta men skyller det nu på din partner - och kallar det tröstäta. Varför skyller du ditt ätande på din partner när det egentligen inte är någon skillnad mot tidigare? Du bara fortsätter som innan.

Så vad är din plan kring din hälsa och ditt liv framöver? Jag förstår att det inte är lätt. Men i slutändan är det du själv som måste bestämma hur du själv vill må. Och om du vill vara med en partner som inte vill ha dig som överviktig.

Jag gissar att din partner hoppas på att du ska vilja förändra dig för partnerns skull. Men än så länge är maten viktigare än din partner för dig. 

• Anonym (Minimal)

Alla läser och tolkar som de själva vill. Som t.ex att ts inte gör något åt sin vikt.
    TS skriver att hon försökt många gånger och gått ner i vikt, men gått upp igen! 

Som jag ser det söker ts råd om hur hon kan gå ner i vikt. Inte råd ifall hon kan be mannen dra åt skogen och fortsätta äta. Tror knappast TS behöver pekpinnar från främmande folk på familjeliv för att fatta sånt själv. Otroligt att folk vågar ställa frågor här överhuvudtaget. Alla vill bara hävda sig om hur duktiga, och principfasta de är ( med undantag för några få).

TS försök ändra kosten lite (uteslut vissa saker och gör bättre val) och kör inga dieter. Det är dieter som gör att du misslyckas och går upp igen. Det bästa sättet är att gå ner i vikt sakta över tid, och välja ett sätt  (diet+ vardags träning) som du orkar fortsätta med livet ut.

Om du dricker läsk, saft, mjölk byt ut mot te, kaffe och vatten osv. Enkla saker som byts ut i kosten, leder oftast till viktnedgång med tiden.

Svar på tråden Jag har blivit tjock, får sova själv