• Anonym (Förvirrad)

Är det här vanligt vid separation?

Hej

Mitt ex lämnade valde att lämna mig för lite drygt en månad sen och vi har småbarn tillsammans. Enda sen det tog slut så har vi haft daglig kontakt. Vi har bråkat, varit vänner och allt däremellan. 

Jag tycker att det är jättejobbigt eftersom jag fortfarande har känslor för henne. Har sagt till henne flera gånger att jag inte vill att vi ska ha den kontakten just nu utan att det enbart får va om det är något akut som rör barnen. 
    Jag har dragit mig tillbaka, men trots det så hör hon alltid av sig ändå. 
    Det har till och med gått så långt så jag medvetet startade ett bråk för att såra henne så mycket så hon inte skulle vilja fortsätta höra av sig, men inte ens det funkade för det gick inte ens en dag så var hon tillbaka på samma vanliga kontakt igen. 

Är det vanligt att det är såhär och varför för hon såhär? Det var ju hon som gjorde slut. 

• Svar på tråden Är det här vanligt vid separation?
  • Anonym (M)

Svara inte när hon ringer. Så länge du fortsätter ger henne vad hon vill ha så fortsätter hon.

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (M) skrev 2025-03-08 11:14:55 följande:

Svara inte när hon ringer. Så länge du fortsätter ger henne vad hon vill ha så fortsätter hon.

Hon skickar mest sms och gör det på det sättet att det indirekt har med barnen att göra, men enligt mig väldigt vaga anledningar. Och då känns det som att om jag inte svarar så blir det som att jag inte bryr mig om barnen. 
  • Annpor

Prata med henne! Säg vad du känner, att du känner dig sårad nu och att det sårar dig mer att behöva ha så intensiv kontakt, att du behöver space. Säg också att kommunikation kring barnen är viktigt, men att hon måste förlita sig på att när du har barnen - du har du barnen och att då får hon backa. Var tydlig i vad du känner, som du säger så gjorde hon slut. 

• Anonym (Mam)

Lämnade hon dig för någon annan eller är hon själv?

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Mam) skrev 2025-03-08 11:21:41 följande:

Lämnade hon dig för någon annan eller är hon själv?

För nån annan, men hon har hållit på såhär sen första dagen efter separationen och de ses fortfarande.
  • Anonym (Förvirrad)
    Annpor skrev 2025-03-08 11:20:32 följande:

Prata med henne! Säg vad du känner, att du känner dig sårad nu och att det sårar dig mer att behöva ha så intensiv kontakt, att du behöver space. Säg också att kommunikation kring barnen är viktigt, men att hon måste förlita sig på att när du har barnen - du har du barnen och att då får hon backa. Var tydlig i vad du känner, som du säger så gjorde hon slut. 

Det har jag gjort många gånger. Men det verkar inte gå in över huvud taget. Och jag kan ju liksom inte blocka henne överallt eftersom vi har barn ihop. 
  • Lynx123

Men hur har du daglig kontakt med barnen annars? Eller är de tillräckligt stora för att ha egna telefoner.

Tycker att du ska berätta hur du känner - hon kanske inte förstår riktigt?

• Anonym (Förvirrad)
    Lynx123 skrev 2025-03-08 12:00:03 följande:

Men hur har du daglig kontakt med barnen annars? Eller är de tillräckligt stora för att ha egna telefoner.

Tycker att du ska berätta hur du känner - hon kanske inte förstår riktigt?

Men daglig kontakt har jag ju inte. Vi delar på 50/50 på hur mycket vi har barnen och är drt inte så att när man har separerat att när man har barnen så har man barnen och när den andra har barnen så har den barnen? 
    De är inte så stora så de har egna telefoner. 

Jag har berättat väldigt klart och tydligt många många gånger hur jag känner och hon säger att hon respekterar det, men uppenbarligen så gör hon inte det. 
  • Lynx123
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-08 14:51:21 följande:
    Men daglig kontakt har jag ju inte. Vi delar på 50/50 på hur mycket vi har barnen och är drt inte så att när man har separerat att när man har barnen så har man barnen och när den andra har barnen så har den barnen? 
    De är inte så stora så de har egna telefoner. 

Jag har berättat väldigt klart och tydligt många många gånger hur jag känner och hon säger att hon respekterar det, men uppenbarligen så gör hon inte det. 
    Tänkte mer på gonatt-samtal och så.

Ni kanske kan gå till en terapeut som kan hjälpa till med kommunikationen?
  • Anonym (Förvirrad)
    Lynx123 skrev 2025-03-08 15:04:04 följande:
    Tänkte mer på gonatt-samtal och så.

Ni kanske kan gå till en terapeut som kan hjälpa till med kommunikationen?
    Nej jag tror att det bara blir mer förvirrande för barnen att hålla på så. De är väldigt små fortfarande nämligen. 

Det har vi redan gjort. Det hjälpte inte alls. Plus att jag är på en plats där jag känner att jag inte klarar av att vara i samma rum som henne eftersom jag fortfarande har så mycket känslor för henne. 
  • Anonym (Stella)

Svara bara med korta, tråkiga formella svar. Hon håller på som hon gör eftersom det ger henne bekräftelse och det roar henne. Om du blir tråkig kommer hon tröttna. En bra bieffekt av att göra dig själv så tråkig som möjligt är att det även kan dämpa dina känslor lite 

• Anonym (M)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-08 11:17:37 följande:
    Hon skickar mest sms och gör det på det sättet att det indirekt har med barnen att göra, men enligt mig väldigt vaga anledningar. Och då känns det som att om jag inte svarar så blir det som att jag inte bryr mig om barnen. 
    Svara en gång om dagen. Är det inget viktigt så låt bli. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Stella) skrev 2025-03-08 15:43:53 följande:

Svara bara med korta, tråkiga formella svar. Hon håller på som hon gör eftersom det ger henne bekräftelse och det roar henne. Om du blir tråkig kommer hon tröttna. En bra bieffekt av att göra dig själv så tråkig som möjligt är att det även kan dämpa dina känslor lite 

Det här gör jag redan också. Svarar bara kort och avståndstagande. Frågar aldrig nånting och ser till att döda kommunikationen på en gång. Men det verkar hon inte ens märka för även om det är uppenbart att jag har avslutat all vidare kontakt så kan hon slänga iväg en ny fråga eller nåt annat. Jag ger henne noll bekräftelse. Jag skulle lika gärna kunna vara en ai som svarar. 
  • Anonym (Stella)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-08 16:21:37 följande:
    Det här gör jag redan också. Svarar bara kort och avståndstagande. Frågar aldrig nånting och ser till att döda kommunikationen på en gång. Men det verkar hon inte ens märka för även om det är uppenbart att jag har avslutat all vidare kontakt så kan hon slänga iväg en ny fråga eller nåt annat. Jag ger henne noll bekräftelse. Jag skulle lika gärna kunna vara en ai som svarar. 
    Hur länge har det hållit på? Det kanske tar lite tid för henne att tröttna. Men förutom att göra som du gör så kan du minska på svarsfrekvensen, svara bara när det är viktigt.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Stella) skrev 2025-03-08 16:36:26 följande:
    Hur länge har det hållit på? Det kanske tar lite tid för henne att tröttna. Men förutom att göra som du gör så kan du minska på svarsfrekvensen, svara bara när det är viktigt.
    Ja det är väl det jag kan försöka göra. 
    Det har hållit på sen det tog slut för lite drygt en månad sedan. Men fattar inte vad hon ska tröttna på? Hon gjorde ju slut och dessutom träffat en ny kille. 
  • Anonym (Stella)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-08 16:59:00 följande:
    Ja det är väl det jag kan försöka göra. 
    Det har hållit på sen det tog slut för lite drygt en månad sedan. Men fattar inte vad hon ska tröttna på? Hon gjorde ju slut och dessutom träffat en ny kille. 

Även om hon inte längre vill vara med dig så betyder inte det att hon är redo att släppa dig fri. Hon vill fortfarande ha bekräftelsen i att du älskar henne, vissa är sådana bara.

Jag har en kompis som har en drös med gamla ex som trånar efter henne år efter år och hon ger dem bara tillräckligt med bekräftelse och uppmärksamhet för att de inte ska glömma henne. Själv säger hon att hon är för snäll för att sluta träffa dem men jag håller inte med om att det är snällt att bete sig så. 

En månad är inte så lång tid, det är fortfarande väldigt färskt. Det kommer bli lättare med tiden

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Stella) skrev 2025-03-08 18:07:58 följande:

Även om hon inte längre vill vara med dig så betyder inte det att hon är redo att släppa dig fri. Hon vill fortfarande ha bekräftelsen i att du älskar henne, vissa är sådana bara.

Jag har en kompis som har en drös med gamla ex som trånar efter henne år efter år och hon ger dem bara tillräckligt med bekräftelse och uppmärksamhet för att de inte ska glömma henne. Själv säger hon att hon är för snäll för att sluta träffa dem men jag håller inte med om att det är snällt att bete sig så. 

En månad är inte så lång tid, det är fortfarande väldigt färskt. Det kommer bli lättare med tiden

Nej det är verkligen inte snällt. Ren och skär egoism skulle jag vilja påstå. Och jag förstår faktiskt inte varför hon behöver den bekräftelsen. Hon får väl den från den nya killen får man anta? 
  • Anonym (Drömmen om en kollega)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-08 18:33:18 följande:
    Nej det är verkligen inte snällt. Ren och skär egoism skulle jag vilja påstå. Och jag förstår faktiskt inte varför hon behöver den bekräftelsen. Hon får väl den från den nya killen får man anta? 
    Är i en liknande separation, får också dubbla budskap. Vet inte vad jag ska tro eller göra. Riktigt elakt! 
Svar på tråden Är det här vanligt vid separation?