• Anonym (Ninni)

Får skolan förbjuda elever att lämna skolområdet under skoltid?

Som rubriken lyder. Barnen går i en storstadsskola och brukar gå i affärer på håltimmar, lunch etc. Nu ska skolan öppna café för att "de inte ska behöva lämna skolområdet" och införa förbud mot det. Får de verkligen det? Högstadie.

• Svar på tråden Får skolan förbjuda elever att lämna skolområdet under skoltid?
  • Anonym (tonårsmamma)

Gäller det högstadieelever?
    innan det brukar inte finnas café för elever.
    Detta gäller i vår kommun men har förstått att det kan vara olika.
    Så det verkar att skolor får förbjuda elever att lämna skolan under skoltid.

Tillsynsansvar: Som skola har vi ett tillsynsansvar. För årskurs F-6 gäller att eleverna inte får lämna skolans område under hela skoldagen och fritidshemstiden utan att tala med en vuxen. För år 7-9 får eleverna lämna skolans område vid rast.

• Anonym (Ninni)
    Spucks skrev 2025-03-09 08:08:50 följande:
    Hur vet du det, cafeet har ju inte öppnat än? Och varför behöver ungdomarna handla under skoltid?
    För att skolan gått ut med priserna såklart.

Behöver gör de väl inte, men tycker inte det är skolans sak att bestämma. De har inga andra argument än att de vill ha det så och då straffar det de barn som behöver kunna gå därfrån en stund för att orka med resten av skoldagen. Mitt barn med autism går alltid hem på lunchen och längre raster. Har frågat om det går att få som anpassning, de sa nej. Så nu kommer garanterat hens hälsa bli lidande och frånvaron öka igen.
  • Anonym (Ninni)
    Spucks skrev 2025-03-09 08:10:17 följande:

Jag undrar om de föräldrar som tycket att deras barn får bestämma om de lämnar skolområdet under skoltiden är samma föräldrar som anmäler skolam för bristande uppsikt när barnet kommer hem med ett skrapsår.
    Jag får faktiskt den känslan.

Hur är det öht sammankopplat? Borde väl vara tvärtom, att de curlade barnens föräldrar INTE vill att barnen lämnar skolgården?
  • Spucks
    Anonym (Ninni) skrev 2025-03-09 10:51:51 följande:
    Hur är det öht sammankopplat? Borde väl vara tvärtom, att de curlade barnens föräldrar INTE vill att barnen lämnar skolgården?
    För jag upplever att de föräldrar som tycker att deras små änglar ska få göra precis vad och hur de vill är också de föräldrar som skyller allt på andra, som tycker deras barn är för små för att tänka själva och ta ansvar ("Deras hjärna är ju inte färdigutvecklade! Det betyder att de är småbarn tills de är 25!") och som inte heller själv tar ansvar "För det är ju skolplikt därför är allt som händer under skoltiden skolans ansvar".
  • Anonym (Ninni)
    Spucks skrev 2025-03-09 11:34:25 följande:
    För jag upplever att de föräldrar som tycker att deras små änglar ska få göra precis vad och hur de vill är också de föräldrar som skyller allt på andra, som tycker deras barn är för små för att tänka själva och ta ansvar ("Deras hjärna är ju inte färdigutvecklade! Det betyder att de är småbarn tills de är 25!") och som inte heller själv tar ansvar "För det är ju skolplikt därför är allt som händer under skoltiden skolans ansvar".
    Jag är hur som helst absolut inte så.
  • Spucks
    Anonym (Ninni) skrev 2025-03-09 11:37:34 följande:
    Jag är hur som helst absolut inte så.
    Det var ju bra i alla fall!
  • Tukt

Tycker det är på snudd en omöjlig fråga att ha en åsikt om. Det finns ju innerstadsskolor med skolgård, och de som inte har någon alls. Det är ju också rätt bra om barnen kommer ut och rör på sig. Ett skolcafé får knappast kidsen att röra på sig. Samtidigt finns det mer problem. i stadsmiljö som är svårt för skolan att ta ansvar för.

• Anonym (X)

Maila dem med skolchefen på cc, och be dem plocka fram stödet för att förbjuda det.

• Anonym (Umi)
    Anonym (Ninni) skrev 2025-03-09 10:50:15 följande:

Behöver gör de väl inte, men tycker inte det är skolans sak att bestämma. De har inga andra argument än att de vill ha det så och då straffar det de barn som behöver kunna gå därfrån en stund för att orka med resten av skoldagen. Mitt barn med autism går alltid hem på lunchen och längre raster. Har frågat om det går att få som anpassning, de sa nej. Så nu kommer garanterat hens hälsa bli lidande och frånvaron öka igen.
    Du som målsman borde fortfarande kunna skriva ut ditt barn, precis som vid tandläkarbesök, sjukdom och dyl. Ta dialogen direkt med rektorn och elevhälsan om de vill att du ska skriva en lapp för varje dag och varje rast eller om ett övergripande tillstånd räcker. 

Släpp det där med priserna i cafét. Ditt barn vill gå hem på rasterna inte handla vare sig där eller någon annanstans, eller? Det är ditt starkaste argument och inte att skolan försöker få cafét att gå men vinst.

Mina barns skola förbjöd ett tag eleverna från att lämna skolområdet då vissa av barnen inte uppförde sig väl och närliggande butiker hade klagat. 
  • Anonym (X)
    Det här var konstigt dock.
    Kan du klistra in prislistan?

Ifrågasätt var vinningen går.
  • Anonym (Rätt fokus)
    De har inga andra argument än att de vill ha det så och då straffar det de barn som behöver kunna gå därfrån en stund för att orka med resten av skoldagen. Mitt barn med autism går alltid hem på lunchen och längre raster. Har frågat om det går att få som anpassning, de sa nej. Så nu kommer garanterat hens hälsa bli lidande och frånvaron öka igen.
    Jag håller med Umi, här ovan, om att det är detta du bör fokusera på. Skolan behöver förstå ditt barns behov. Om en stunds andrum på lunchrasten räcker för att hen ska orka skolan så är det ju toppen, tänker jag. Många barn och unga med autism blir hemmasittare, och det borde skolan vilja undvika så långt det är möjligt.
Svar på tråden Får skolan förbjuda elever att lämna skolområdet under skoltid?