• Anonym (Hälen)

Barn med ont i hälen, hur få inlägg?

Jag har en nioåring som fått ont i hälen. Jag vet att det är väldigt vanligt hos tränande och växande barn och att det sannolikt rör sig om något som behandlas med inlägg i skorna.

Men, hur går man bäst till väga? Behöver man gå via vc/sjukgymnast för remiss till ortopedtekniker? Eller finns det enkla inlägg som passar? Hur har ni andra med barn med onda hälar gjort?

• Svar på tråden Barn med ont i hälen, hur få inlägg?
  • Hellishen

Köpte vanliga hälkoppar/sulor med hälstöd på sportaffär/apotek. Det hjälpte!

• Anonym (Hälen)
    Hellishen skrev 2025-03-09 16:42:14 följande:

Köpte vanliga hälkoppar/sulor med hälstöd på sportaffär/apotek. Det hjälpte!

Det räckte med sådana enkla alltså? Det låter ändå betryggande. Jag läste någonstans att de kunde kosta upp mot 2000 kronor om man kom utan remiss. Det lät lite saftigt för ett barn som lär slita dem...
  • Anonym (Handbollsföräder)

Vi beställde några olika på nätet.
    Sedan kommer slatterknä,, flickorna kan få höftproblem och så kommer ryggont och växtvärk.
    Glöm inte att barn har fri sjukvård, även rehab.

• Anonym (Hälen)
    Anonym (Handbollsföräder) skrev 2025-03-09 16:53:05 följande:

Vi beställde några olika på nätet.
    Sedan kommer slatterknä,, flickorna kan få höftproblem och så kommer ryggont och växtvärk.
    Glöm inte att barn har fri sjukvård, även rehab.

Jag har en löpare till barn, flicka dessutom. Jag bara väntar på skadorna som komma skall.
  • Anonym (Handbollsföräder)
    Anonym (Hälen) skrev 2025-03-09 16:54:18 följande:
    Jag har en löpare till barn, flicka dessutom. Jag bara väntar på skadorna som komma skall.
    Ja, men det som inte dödar härdar.
    Hon är säkert en tuffing.
    Min minsting är 17, senaste skadan var knät hoppade ut led. Suck
    Många idrottsklubbar brukar ha bra sportrehab som de samarbetar med.
  • Studentpappa

Vanligt med ont i hälarna på flickor i den åldern, vi köpte hälkoppar det hjälpte sen växte det bort. 

Ride it like you stole it
  • Anonym (Heeler)

vi har varit hos ortoped, röntgen och skickats  till barnfysioterapeut. hon rekommenderade Heelers hälkoppar för att andra märken är mindre stabila. Och använda dem även utan skor (med tunna strumpor under och ett par till (tex korta) över). Servers skada är inte ovanligt i den åldern och kan ta flera år att växa bort. 

du kan köpa via tex apotea.

Svar på tråden Barn med ont i hälen, hur få inlägg?