• Anonym (K)

Tips som hjälper när man har UVI

Har nog fått den värsta urinvägsinfektion i hela mitt liv. Började få lite symtom för några dagar sen men idag blev det mycket mycket värre , har haft jätteont längst ner i magen, sveda när jag kissar och så känns det som att jag behöver kissa akut hela tiden så kommer det oftast bara några droppar.

Fick Selexid utskrivet via videosamtal och har tagit två tabletter nu , det är lite bättre än tidigare idag (vet inte om medicinen kan verka så snabbt eller om det är att jag har försökt dricka mycket).

Jag fick barn (med snitt) för 5 veckor sen, ammar och har varit lite dålig på att dricka senaste dagarna så tror det kanske är det, att jag har varit lite uttorkad och så blir väl slemhinnorna skörare när man ammar också pga mindre östrogen. 

Tänkte iallafall fråga om någon har några tips på vad som hjälper innan medicinen har verkat ordentligt? 

• Svar på tråden Tips som hjälper när man har UVI
  • Anonym (Tranbär)

Tranbärskapslar hjälper 

• Lynx123

Jobbigt! Du kan bara låta antibiotikan verka egentligen, men vissa upplever en viss lättnad av att dricka mer än vanligt. Vanligt vatten går bra, men många tycker att osötad tranbärssaft (finns i hälsokostbutiker, ca. 150kr för en stor flaska) lindrar också.

Det allra bästa vore om du kunde gå till vc med ett urinprov så att de kan göra en bakterieodling - på så sätt kan du få ett mer specifikt penicillin.

• Anonym (Beata)

Säger som Lynx, får du inte snabbt en känsla av att selexiden hjälper så begär en odling.  Tranbär hjälper inte mot pågående infektion så det är en myt.
    Att dricka mycket och skölja ur är bra men blir lite moment 22 ibland om man har mycket ont eftersom det blir obehagligt att gå på toaletten sen.

Svar på tråden Tips som hjälper när man har UVI