• Anonym (sluta!)

Hatet mot incels stigmatiserar män

Jag läste en tråd där en kvinna är rädd för att hennes son har komplex över sin korta längd. Hon poängterade dock att sonen inte är incel. Han hade varit med flera tjejer trots sina längdkomplex.

Vad hade hänt om han hade varit en incel? Varför behövde det lyftas fram?

Tänk på alla män därute som faktiskt är incels och behöver vara rädda för omgivningens fördömande reaktioner. Föräldrar som ser ner på dem. Tjejer som dissar dem för att de är oskuld. Vänsteraktivister som felaktigt beskriver dem som misogyna kvinnohatare.

Vilken nytta gör denna exkludering och stigmatisering annat än leder till en epidemi av psykisk ohälsa?

• Svar på tråden Hatet mot incels stigmatiserar män
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (sluta!)
    Anonym (Mischmesch) skrev 2025-03-10 10:15:26 följande:
    Vad menar du med incels?
    Vad definierar dem som grupp?
    Finns det något genomgående drag hos dessa män och har du själv varit utsatt för det här?
    Män i ofrivillig celibat. Ett genomgående drag är att de inte kan prata om sina problem utan att bli stigmatiserade av omgivningen.
  • burleskburkläsk
    Anonym (sluta!) skrev 2025-03-10 10:22:25 följande:
    Vem drabbas av att han är en incel mer än han själv? Varför är det ett problem för dig och omgivningen att han är så?
    Skrev jag att det var ett problem för någon annan än honom själv så ber jag om ursäkt.

Kände du igen dig i vad jag skrev??? 

Hade varit lite kul om du var min kusin nu! 🤣

Jag ser honom inte som Incel utan som en dysfunktionell singel som tycker synd om sig och vägrar ta tag i sitt för att någon skall finna honom intressant, för han SKALL ha en kvinna...men ingen kvinna ser en egoistisk gris som sitt förstaval.
  • Anonym (sluta!)
    Mammaa44 skrev 2025-03-10 09:53:54 följande:
    Jag menar att i gruppen incels uppmuntras våldsdåd, vilket är ett problem för många runt omkring. Att leva i ofrivillig celibat är inte detsamma som att vara en incel. Tror du behöver läsa på mer för att förstå begreppet
    Mamman till sonen som hade längdkomplex skrev att sonen inte var incel för att han hade varit med flera tjejer och förlorat oskulden.

Det är den definitionen som används. Att du låtsas som något annat är för att du själv vill bidra till stigmatisering och få det att framstå som att alla som lever i ofrivillig celibat uppmuntrar till våldsdåd.
  • Anonym (Incel betydelse)
    Anonym (sluta!) skrev 2025-03-10 10:27:45 följande:
    Låt oss vara ärliga. Det är få män som är feminister längre, inte ens män som har lätt för tjejer drar sig åt det feminismen i hög grad.

Oddsen för att en man som lever i ofrivillig celibat samtidigt är feminist är extremt låga. 99% av alla män i ofrivillig celibat hamnar därför i definitionen av incels från FOI.

Du måste använda ordets rätta betydelse.
    Du kan inte använda en annan betydelse än vad det betyder.
    Ensamma män är  inte incel bara för att dom lever i ofrivillig celibat!
    Du kan ha missförstått vad incel betyder men då får du googla på betydelsen.
    Du kan inte använda en egen betydelse i diskussionen med andra då alla andra diskuterar incel med rätt betydelse och du har missuppfattat betydelsen.
    Då diskuterar du ju något helt annat än alla andra.

ska du diskutera incels måste du ju använda den rätta betydelse! 

• Anonym (sluta!)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-10 10:33:31 följande:
    Skrev jag att det var ett problem för någon annan än honom själv så ber jag om ursäkt.

Kände du igen dig i vad jag skrev??? 

Hade varit lite kul om du var min kusin nu! 🤣

Jag ser honom inte som Incel utan som en dysfunktionell singel som tycker synd om sig och vägrar ta tag i sitt för att någon skall finna honom intressant, för han SKALL ha en kvinna...men ingen kvinna ser en egoistisk gris som sitt förstaval.
    Är inte 43 år, så nej inte han.

Sen stigmatiserar du honom ändå så betydelsen är den samma. Ja, han behöver skärpa sig men vissa saker är också genetiska som dålig social kompetens. Låg självinsikt och att han inte ser sina brister är dock inte bra.

Jag tycker att man borde ha rätt att vara incel så länge man är ödmjuk med att man själv har brister som är svåra att påverka.
  • Anonym (sluta!)
    Anonym (Incel betydelse) skrev 2025-03-10 10:39:56 följande:

Du kan inte använda en egen betydelse i diskussionen med andra då alla andra diskuterar incel med rätt betydelse och du har missuppfattat betydelsen.

Läs igen;

Mamman till sonen som hade längdkomplex i en annan tråd skrev att sonen inte var incel för att han hade varit med flera tjejer och förlorat oskulden.

Det är den definition som gemene man använder.
  • Anonym (Incel betydelse)
    Anonym (sluta!) skrev 2025-03-10 10:50:13 följande:
    Läs igen;

Mamman till sonen som hade längdkomplex i en annan tråd skrev att sonen inte var incel för att han hade varit med flera tjejer och förlorat oskulden.

Nej de flesta använder ordet rätt! 
    Det finns folk som använder det fel och det är inte bra men gemene man använder incel  den rätta betydelse!

Om andra använder det fel så är det ju inte bra om du också gör det! 
    Diskussioner blir ju helt fel om någon använder fel betydelse så det är bra om du börjar använda den rätta betydelsen när du ska diskutera. 

Gemene man vet vad incel betyder och använder det rätt! 

• burleskburkläsk
    Anonym (sluta!) skrev 2025-03-10 10:48:47 följande:
    Är inte 43 år, så nej inte han.

Sen stigmatiserar du honom ändå så betydelsen är den samma. Ja, han behöver skärpa sig men vissa saker är också genetiska som dålig social kompetens. Låg självinsikt och att han inte ser sina brister är dock inte bra.

Jag tycker att man borde ha rätt att vara incel så länge man är ödmjuk med att man själv har brister som är svåra att påverka.
    Det sista i meddelandet fick en fet tumme upp av mig!

I hans fall så vet han sina brister men inser inte att kvinnor vill ha en fungerande, trevlig individ som inte luktar illa.
    Kvinnor har mycket att välja på och kommer inte välja honom, han håller inte med där.

Man kommer långt med användande av tandkräm, duschkräm, rakvatten, rena och hela kläder...men ändå inte så långt för i den "kategorin" finns en hel del män och många av dem troligen väldigt intressanta i kvinnors ögon.

Säger inte att det är fel att vara Incel men dejtinglivet kan nog bli övervägande svårt.
  • Anonym (Moomin)
    Anonym (Incel betydelse) skrev 2025-03-10 10:07:44 följande:

TS du har alltså inte förstått vad Incel betyder.

FOI Totalförsvarets forskningsinstitut:

Kvinnohat och våldshyllningar i digitala incelmiljöer

Flera länders säkerhetstjänster har varnat för det växande hot som kommer från incel-miljön, en internetbaserad kultur av män som odlar kvinnohat och hämndlystnad till följd av oförmåga att inleda relationer. FOI har undersökt flera digitala mötesplatser som incels använder och presenterar resultatet i ett memo.

Extrem koll:
    I incel-rörelsen är attraktivitet väldigt viktigt. Ytliga saker som utseende, pengar och status ses som det enda som får kvinnor att bli attraherade och vilja ha sex med män. Det är också mycket fokus på vilka genetiska förutsättningar man har. Eftersom incels oftast ser sig själva som fula och utan status skapar det ett självförakt och en känsla av att inte kunna påverka sin situation. Samtidigt har det lett till att många incels gör kvinnor skyldiga för hur dåligt de mår. I incel-forum tänker många att det finns en orättvisa eftersom de tror att även kvinnor som de anser är oattraktiva kan ha sex när de vill. 

Tonen i forumen förändrades dock efter hand och har blivit allt mer fientlig mot kvinnor och mot samhället, som många incels menar har svikit dem. Detta gör att ensamma personer med en mindre extrem syn på verkligheten ofta inte dras till eller längre känner sig välkomna i incel-forum. Forum som hör till incel-rörelsen idag är delvis en plats att finna gemenskap för män och killar som upplever utanförskap, men innehåller också mycket hat riktat mot kvinnor och konspirationsteorier om hur samhället är riggat.

vissa som identifierar sig som incels är dock farliga även för omgivningen. Det finns en ganska utbredd förståelse och acceptans i incel-rörelsen för att använda våld för att hämnas på omgivningen och i flera incel-forum hyllas de personer som begår våldsdåd. Tankarna och ideologin i incel-rörelsen kan leda till kvinnohat och har vid flera tillfällen används som argument för att använda våld mot kvinnor eller samhället som helhet. 

Fråga:

Incel ? vad betyder det och hur används ordet?

Svar:

En incel är en person, vanligen en man, som lever i ofrivillig celibat och ofta lägger ansvaret för denna situation på kvinnor eller feminismen.

Javisst. Och då faller sig det naturligt att ingen gillar såna.
  • Anonym (Toker)

Är det ett generellt hat mot incels? Har jag inte märkt...

Det är mer en förolämpning till en singel-kille med dålig kvinnosyn. Motsvarigheten blir att kalla en tjej för madrass eller vandringspokal.

Tror att det är mer givande att försöka lära sig umgås med det motsatta könet än att sitta med andra misslyckade människor och gnälla på att det inte går.

• Anonym (Moomin)
    Anonym (Incel betydelse) skrev 2025-03-10 10:39:56 följande:

Jag tror att somliga har ett intresse för att kalla samtliga män som är singlar för incel för att normalisera kvinnohatande åsikter.

Incel och män som är singlar behöver inte sammanfalla. Alla som förstår incels rätta betydelse är medvetna om detta.
  • Anonym (E)
    Anonym (sluta!) skrev 2025-03-10 10:50:13 följande:
    Läs igen;

Hörru du, det är min tråd du skriver om och jag skrev till och med en s.k. incel i trådstarten (du kan gå tillbaka och kolla) och med det menade jag begreppet incel där misogyni ingår, vilket många redan har påpekat här. 

Sonen säger själv att han inte är en s.k. incel eftersom han ?inte hatar kvinnor?. Det är ett direktcitat. Det är alltså inte bara jag utan även sonen som tolkar begreppet så. 

Enda anledningen till att jag tog upp det är att sonen hävdar att längden gör att han inte kan träffa tjejer, ett vanligt narrativ här på FL, vilket bevisligen inte stämmer eftersom han inte är oskuld och tjejer kommer fram till honom. 

Jag bryr mig inte om han är oskuld eller ej och jag ser absolut inte ner på män som lever i ofrivilligt celibat. Jag är väl medveten om att det finns en stor manlig ensamhet och jag vet hur tufft det kan vara att träffa någon idag med alla dessa förbannade appar. 

När jag var yngre var man tvungen att lämna hemmet för att träffa folk och då fick alla en chans att åtminstone försöka och inte sållas bort direkt som en vara i en nätbutik. 

Jag hade nästan bara killkompisar när jag växte upp så jag har sett hur svårt det är för killar jämfört med tjejer att träffa någon. 

Däremot har jag inget till övers för incels i den verkliga bemärkelsen som hatar kvinnor. Varför skulle jag det? 

Svar på tråden Hatet mot incels stigmatiserar män