• Anonym (Syrra)

Vill bli sjuksköterska

Funderar på att skola om mig, till sjuksköterska.  

Arbetar idag på kontor med ett bra jobb så att säga. Menr ärligt talat så trött på det! Vill göra något mer meningsfullt. Alltid gillat kroppen, människan och medicin. Helt plötsligt tänker jag att jag vill bli sjuksköterska. går helt igång på tanken! 

men! Jag är 40+ och tänker att jag kanske är för gammal? 

vet inte.. tankar någon?

• Svar på tråden Vill bli sjuksköterska
  • Anonym (Elin79)

Jag har gått i samma tankar och jag är också 40+
    Jag tycker att det verkar vara ett väldigt spännande ämne/yrke där alla kan hitta "sin" plats. Sen om det är med äldre, på akuten eller som skolsköterska. Möjligheterna är många. 
    Men för mig faller det på att jag har så svårt för kroppsvätskor. Det går inte.
    Jag tror att jag skulle trivas jättebra med de mer tekniska delarna, kanske till och med jobba med att utveckla eller forska på sånt. Men man måste fortfarande ta sig igenom hela utbildningen för att komma dit

• Anonym (Syrra)
    Anonym (Elin79) skrev 2025-03-10 13:19:29 följande:

Jag har gått i samma tankar och jag är också 40+
    Jag tycker att det verkar vara ett väldigt spännande ämne/yrke där alla kan hitta "sin" plats. Sen om det är med äldre, på akuten eller som skolsköterska. Möjligheterna är många. 
    Men för mig faller det på att jag har så svårt för kroppsvätskor. Det går inte.
    Jag tror att jag skulle trivas jättebra med de mer tekniska delarna, kanske till och med jobba med att utveckla eller forska på sånt. Men man måste fortfarande ta sig igenom hela utbildningen för att komma dit

Jag förstod. Ja alla är vi känsliga för olika saker. Jag har inga problem med sånt? däremot tänker jag att jag typ är för gammal och kommer inte hinna bli tillräckligt kompetent innan det är dags att gå i pension 🤣 lite skeva tankar men så känner jag. Kanske för att jag alltid har så höga krav på mig själv och typ vill bli så bra som det bara går 🙈
  • Anonym (inte för gammal)

Du är inte för gammal för att utbilda dig till sjuksköterska. När  jag gick var typ hälften över 35. Det var snarare jag som var udda som bara var 19.

• Anonym (Jag)

Du är inte för gammal! Tycker att du ska satsa om du känner att det verkligen är vad du vill!

• Anonym (J)
    Anonym (Syrra) skrev 2025-03-10 13:14:57 följande:
    Vill bli sjuksköterska

Funderar på att skola om mig, till sjuksköterska.  

Arbetar idag på kontor med ett bra jobb så att säga. Menr ärligt talat så trött på det! Vill göra något mer meningsfullt. Alltid gillat kroppen, människan och medicin. Helt plötsligt tänker jag att jag vill bli sjuksköterska. går helt igång på tanken! 

men! Jag är 40+ och tänker att jag kanske är för gammal? 

vet inte.. tankar någon?

Om någon sa till dig att nämen fy, du är alldeles för gammal för det. Skulle du då inte bli förbannad och argumentera för varför du inte är för gammal för att skola om dig? 
    Använd just de argumenten till dig själv nu. Där det finns en vilja, där finns det en väg. 
  • Anonym (eli)

Min faster började plugga till sjuksköterska i tjugoårsåldern men fick ta studieuppehåll pga att hon blev gravid, efter det kom hon sig aldrig för att börja plugga igen förrän hon fyllde femtio och bittert ångrade att hon aldrig tog den där examen. Vid 53 års ålder tog hon till slut ssk-examen.

Jag håller just nu på att utbilda mig till fysioterapeut efter att ha jobbat inom restaurang sedan studenten. Jag är 34 och långt från den yngsta i klassen. Vill du börja plugga så är det inte för sent!

• Anonym (eli)
    Anonym (eli) skrev 2025-03-10 18:07:02 följande:

Min faster började plugga till sjuksköterska i tjugoårsåldern men fick ta studieuppehåll pga att hon blev gravid, efter det kom hon sig aldrig för att börja plugga igen förrän hon fyllde femtio och bittert ångrade att hon aldrig tog den där examen. Vid 53 års ålder tog hon till slut ssk-examen.

Jag håller just nu på att utbilda mig till fysioterapeut efter att ha jobbat inom restaurang sedan studenten. Jag är 34 och långt från den yngsta i klassen. Vill du börja plugga så är det inte för sent!

*långt ifrån äldsta menade jag, men även långt från yngsta såklart 😁 enligt min moster var det väldigt blandade åldrar på ssk-programmet också. Oavsett så tycker jag inte alls att du är för gammal 😊
Svar på tråden Vill bli sjuksköterska