• shitshit1211

Kan man arbetsträna/praktisera på egen befogan?

Hej! Kort och gott, jag är en kvinna på 25 år som för tillfället studerar fulltid hemifrån via högskola. Jag har psykisk ohälsa (social fobi) som är ohållbar då jag inte kan ta mig till ett fysiskt arbete även om jag vill. 

Jag har arbetat på fysiska jobb för många år sedan, men sedan jag slutade för att börja studera igen så har min sociala ångest blivit allt värre. Jag har gått på KBT vid 4 tillfällen (första när jag var 16 år, senast när jag var 24. Nu är alternativet att antingen försöka jobba hemifrån hela livet ut eller att arbetsträna på något sätt.

Jag vill arbeta samtidigt som jag studerar och även efter det, men min fråga till er är: 

Kan man fråga något företag på eget bevåg om man får arbetsträna där? Eller alternativt praktisera? 

Jag vill testa mig fram och pusha mig till att lyckas! Jag vill inte bli sjukskriven livet ut.. Och jag har sökt stöd av psykiatrin men det finns ingen plats för mig då jag enligt dem är "för sjuk". 

Alla tips uppskattas, jag är desperat!

• Svar på tråden Kan man arbetsträna/praktisera på egen befogan?
  • burleskburkläsk

Du skulle nog kunna arbetstränina på en secondhand när där inte är öppet och då är där inte så mycket folk, speciellt inte på morgonen/förmiddagen ochdå kan man gå lite för sig själv och bara vara, kanske prisa och sätta ut varor...vet de om din fobi och du förklarar att du vill ha lite space så skall du se det blir så 😃

• vxx

Hej!
    Jag har själv varit sjukskriven under en lång period, men på senare år arbetat som handledare hos ett företag som är inriktat på rehabilitera långtidssjuka, inte sällan psykisk ohälsa/funktionsnedsättning.

Hur är ditt intresse för programmering och IT? Tänker att du studerar på högskolan just nu. I den branschen finns det ofta mer flexibilitet för arbeta hemifrån och självständigt utan höga sociala krav.

Praktik tror jag kan vara en väg för dig, då du studerar och jag tolkar det som du studerar med CSN och inte program hos arbetsförmedlingen?

Den arbetsträning som jag är van och arbetat gentemot, är deltagarna inskrivna hos Arbetsförmedlingen och oftast även Försäkringskassan. Då erhåller deltagarna ersättning i regel från försäkringskassan (aktivitetsersättning, sjukpenning, aktivitetsstöd).
    Man har rätt att själv välja leverantör upphandlade genom Arbetsförmedlingen. Där jag varit anställd, har det varit fokus på arbetsträning inom administration, webbutveckling och digital media men det finns hunddagis, second hand.

Svar på tråden Kan man arbetsträna/praktisera på egen befogan?