• LillaPrilla

Bilmekaniker? Hjälp!

Behöver hjälp av kunniga. Har en lite Huyndai i10 som nu har börjat kännas trög vid körning och plötsligt kan dö vid låg växel (ettan, tvåan). Och nej det är inte ett klassiskt motorstopp. Eps, oljelampa och batterilampan lyser. går att starta bilen igen. Dock hackade den mycket nu när jag startade den. 

Batterietverkar ok på mätning.
    Inga felkoder görutom en gammal om absringen i ratten.
    Känns som sagt trög vid låga hastigheter och lägger bara av plötsligt. Vid krypkörning pch inbromsning

• Svar på tråden Bilmekaniker? Hjälp!
  • Anonym (gs)

Har du löst det än?

Jag är ingen bilmekaniker. Och du skriver på ett kvinnoforum, så tänkte inte skriva alls då kvinnor klarar sig bra utan män! Och kan allt själva!

Men nu är jag ju tyvärr en "värdelös man" enligt forumets attityd!

Men ser att du inte ser att du inte har fått något svar på 2 dagar så jag skriver ändå. 

Finns 3 olika alternativ som kan vara orsaken: 

1. Fel på någon / några bromsar 
    2. Motorn får inte tillräckligt med luft in i motorn. 
    3. Igensatt motor och katalysator.

Sedan borde du inte köra utan olja! (Det säger sig självt!)

Du borde veta hur du fyller det då man får anta att du har körkort?

Du borde verkligen inte köra om eps lampan lyser utan orsak!
    Och du borde inte köra med  den när den varnar för abs ringen i ratten!

Att batterilampan lyser.. brukar handla om en dålig generator.
    Nu har du en bil med start och stopp funktion eller? Kan inte just din modell.

Men om den har det så kan det vara fel med batteriet ändå!
    Start / stopp funktionen sliter mycket på batteriet. Så mät innan du kör nästa gång och inte efter att du har kört!

Ett sista fel det kan vara fast inte troligt är att växellådan börjar gå sönder.

• Anonym (gs)

En till grej som borde vara självklart... Host* host* Du kör väl inte med handbromsen i ???

• Anonym (gs)

Kom på fler orsaker till vad som kan vara fel. Men hade börjat kolla de jag skrev ovanför.

Svar på tråden Bilmekaniker? Hjälp!