• Anonym (Skraj)

Har du använt laxermedlet Phosphoral vid koloskopi?

Har du använt laxermedlet Phosphoral vid koloskopi? Fick du några biverkningar? Använde du medlet nyligen?

ska göra koloskopi och fått Phosphoral utskrivet, och en av biverkningarna är hjärtattack enligt FASS. Vilket gör mig livrädd. 

• Svar på tråden Har du använt laxermedlet Phosphoral vid koloskopi?
  • Anonym (H)

Nej men du måste vara väl hydrerad. Hur vanligt statistiskt var det menar jag . Det gäller antagligen en geriatrisk patient 

• Anonym (Hh)

Jag har druckit det tre gånger. Följ instruktionerna och ha nära till toa så ska du se att det går bra. 

Ps, man kan dö av att dricka för mycket vatten. Vatten dricker vi varje dag. 

• Anonym (Skraj)
    Anonym (Hh) skrev 2025-03-11 12:46:37 följande:

Jag har druckit det tre gånger. Följ instruktionerna och ha nära till toa så ska du se att det går bra. 

Ps, man kan dö av att dricka för mycket vatten. Vatten dricker vi varje dag. 

När tog du det senast?

Läste i ett forum att någon önskat Phosphoral men inte fått det pga att det inte användes längre. Tänkte om det är dåligt Och den läkaren inte ansåg att det kan användas.
  • Anonym (Hh)
    Anonym (Skraj) skrev 2025-03-11 20:59:10 följande:
    När tog du det senast?

Läste i ett forum att någon önskat Phosphoral men inte fått det pga att det inte användes längre. Tänkte om det är dåligt Och den läkaren inte ansåg att det kan användas.

Ungefär ett år sedan. Jag har testat en annan variant också. Kommer inte ihåg vad den heter men man skulle blanda ut den med flera liter vatten. Smakade apa. Det var en riktig plåga att tvinga i sej så mycket. Jag blev ganska direkt illamående och mådde riktigt kass av det. Fick magknip, blev yr? 

Phosgoralen är inte heller god men du dricker två glas och sen en massa klar vätska efteråt. Jag förddrar phosforalen alla dagar i veckan.

• Anonym (Skraj)

Någon mer som har erfarenhet av Phosphoral?

• Anonym (Skraj)

Någon mer med erfarenhet av detta?

• Anonym (M)

För Phosphoral anges biverkningen hjärtattack som "mycket sällsynt", vilket är den lägsta möjliga kategorin. Eller "har rapporterats, förekommer hos ett okänt antal användare" är väl ännu  mer sällsynt. För kategorin mycket sällsynt står det i bipacksedeln för Phosphoral att det är upp till 1 av 10 000 som kan få det. Det kan alltså vara mycket lägre. 

Det är många vanliga receptfria mediciner som kan orsaka allvarliga biverkningar och med högre risk än den ovan nämnda. För Ipren finns hjärtattack och många andra allvarliga biverkningar i kategorin sällsynt dvs en sannolikhet mellan 1 av 1000 och 1 av 10 0000. Det är alltså väldigt osannolikt att man får hjärtinfarkt av Phosphoral. För den som råkar ut för det är det förstås ändå en klen tröst. 

Jag ser samtidigt att Laxabon som jag ordinerades och som är den enda jag har erfarenhet av knappt har några andra biverkningar än det som har att göra med det som den ska göra. 

Jag läste på väldigt mycket inför koloskopin för två år sedan och märkte att det var mycket olika instruktioner och rutiner mellan olika mottagningar. En del mottagningar och läkare föredrar något, andra något annat. Själv frågade jag som var orolig för hur jag skulle få i mig flera liter Laxabon om det och om att en del får en annan medicin där man ska dricka bara några deciliter laxermedel. Sköterskan svarade att de hade erfarenheten av att tarmen inte alltid blir tillräckligt ren med det medlet och att man med det ändå skulle dricka llika stora mängder vätska, även om själva medlet bara var liten mängd.

Ring mottagningen och fråga imorgon om medlet och att du är så orolig för allvarlig biverkning. Det är många som är oroliga inför laxeringen och/eller ingreppet så de är vana vid frågor av alla de slag. Då slipper du oroa dig i onödan. Lycka till!

Svar på tråden Har du använt laxermedlet Phosphoral vid koloskopi?