Anonym (Malin) skrev 2025-03-13 19:31:34 följande:
Att det är vanligt med skilsmässor är en sak, det är allmänt känt. Men att man tröttnar och lämnar maken så snart man fått barn, eller när de är små, är väl inte så vanligt? I synnerhet inte om han är en närvarande och jämställd man? Eller tappar ni lusten snabbare om han är jämställd, alltså tråkig i er bok?
Jag tycker inte det är rimligt att lämna bara för att man tappat lusten eller för att att vardagen blivit mer påträngande än man trodde. Då jobbar man för att få tillbaka lusten, eller ändra på det man tycker är fel. Det är verkligen raka motsatsen till att ta ansvar och vilja hålla ihop familjen. Sån lyx kan man syssla med när man är barnlösa men inte annars.
Självfallet är det individuellt hur länga man orkar hålla ut efter att kvinnan har "tappat bort" lusten och känslorna.
Ingen har väl påstått att man skiljer sig så snart det har hänt eller att de flesta skulle skilja sig medan barnen är små?
Det är självfallet mycket mera naturligt att det tar en tid. I många fall tar det flera år.
Ofta är nog kvinnan så upptagen och fylld av känslor för barnet att det kan ta ganska lång tid innan hon ens märker något, ännu längre tid innan hon vill erkänna det för sig själv.
Många män lever självfallet i förhoppningen att hennes känslor och lust förr eller senare ska komma tillbaka.
Det är inte ovanligt att många män är otroligt uthålliga och lever på hoppet ändå tills barnen har blivit stora. Men då spricker det i många fall p g a att kvinnan har valt att fortsätta relationen för barnens skull och av rent praktiska orsaker. Vilket i många fall medför att kvinnan föredrar att skilja sig när barnen blir större.
Om det där med jämställdhet har något med saken att göra så kan man i vart fall inte påvisa att jämställdhet skulle ha någon positiv påverkan i detta. I dessa sammanhang snarare en tydlig negativ påverkan om man ser det i ett lite större och längre perspektiv.
Om det kan anses vara rimligt eller inte att lämna är nog i betraktarens ögon och alltså individuellt.
Och vad innebär det egentligen "att lämna"? Är det enbart skilsmässa som är "att lämna"?
Det är mycket vanligt att många män vittnar om att kvinnan s a s har "lämnat" även inom den fortsatta relationen...
Jag tycker du har helt rätt i att man måste jobba på sin relation och på att få tillbaka sin lust. Så som även jag har skrivit i mina inlägg.
Det intryck man ofta får på detta forum och i många andra sammanhang är tyvärr att de flesta kvinnor inte känner något ansvar för att jobba på det utan förklarar det med (skyller på...) att allt beror på mannen, på omvärlden och på omständigheter.
Allt ligger utanför det som någon kvinna kan ha ansvar för eller ens kan påverka.
Och påfallande ofta som en kvinna ger uttryck för just detta så får hon stöd av många andra kvinnor. T ex i trådar på forumet så får hon medhåll, styrkekramar och bli t o m ofta ivrigt påhejad av sina medsystrar.
Bara i den här tråden kan man se exempel i flera inlägg som direkt hävdar att jag har helt fel, många tummar ned, när jag beskriver att även kvinnan har ett ansvar och faktiskt har möjlighet påverka sakernas tillstånd, om hon bara vill och om hon skulle vara intresserad att jobba på det. Det gäller i detta sammanhang likväl som i liknande sammanhang.