• Anonym (Hej)

Hör svårt med matematik ihop med diagnos?

Hej som frågan lyder hör svårigheter med matte ihop med diagnos? 
    Jag har haft svårt för matematik enda sedan åk 1-2 och fick då börja sitta i en liten grupp och få stöd hjälp/ extra hjälp i annat klassrum, vilket oavsett var svårt ändå.. dock vissa delar lättare än andra. 
    Jag räknar än idag på fingrarna, kan ej huvudräkning eller hela multiplikationstabellen utantill..
    Hade stöd hjälp upp till 9e klass. Men jag kan känna idag att det ändå är svårt.. 
    Blandas bokstäver o siffror ihop blir det kaos i huvudet bokstavligt, svårt att veta när man ska omvandla,organisera själva uträkningarna osv.. o vilka "steg & ordning" det ska göras.. 
    Kan tillägga att jag läser en kurs nu som handlar om matte och jag är så rädd att den ska bli för svår för mig.. vill så gärna klara detta..

Min pojke har tyvärr samma problem som jag med matten och jag lider med honom.. 
    Någon som vet om detta hör ihop med diagnos ewllwe är man bara allmänt "efter" för så det känns...

• Svar på tråden Hör svårt med matematik ihop med diagnos?
  • Anonym (Motet)

Det kan ju vara dyskalkyli, ungefär lika mycket diagnos som dyslexi antar jag. 

• Anonym (Dyskalkyli)

Låter helt klart som dyskalkyli. 

Se till att sonen (och du?) får en utredning. En logoped eller psykolog för det, prata med din vårdcentral de vet. 

Får han en diagnos kan ni ställa bättre kan på hjälp också. 

• Anonym (d)

tänker du på dyskalkyli?

• Anonym (m)

Diagnosen dyskalkyli.. ja. :)

Svar på tråden Hör svårt med matematik ihop med diagnos?