• Anonya

STÄLLEN ATT SÖKA HJÄLP PÅ

Längst ner i denna trådstart finns  tips på var man kan få hjälp när livet känns tungt eller till och med helt outhärdligt.
    Familjeliv är inte rätt ställe när man aktivt tänker på självmord. Sådana trådar raderas genast. 
    Jag känner att det vore bra med info var man kan söka hjälp. När ångesten river i en är det svårt att tänka klart och googla. Sådan info kan vara en trådstart från Familjeliv och som låses genast, så där inte kommer inlägg som bryter mot reglerna. 

TILL DEN TS som upprepade gånger ikväll och andra kvällar skrivit om att han (?) måste begå självmord:
    Mycket bra att du sökte hjälp på psyakuten förra veckan! Så dumt att du inte fick hjälp och bli inlagd. Berättade du det du för fram här så tydligt, att du mår akut dåligt och troligen kommer att begå suicid om du inte får hjälp genast? 

Mellan dina trådar ikväll, kom en kort trådstart där den trådstartaren skrev om både mord och självmord och att man skulle passa sig. Var det du som skrev även den? Jag hoppas att det inte var det! 
    Om det var du, ta genast kontakt med psykakuten eller 112! Berätta då att ditt mående nu är så akut att du även tänker på hämnd, mord eller utvidgat självmord. Det är jätteviktig information för dem i så fall och dessutom en möjlighet för dig att få hjälp!

Du har funnits i mina tankar också mellan dina trådar. Jag önskar verkligen att du ska få bra och vettig hjälp! Att du ska få lämna botten och sakta men säkert klättra uppåt! Däremot tror jag inte att du ska flytta till annan ort och börja studera.  Att flytta är alltid energikrävande och tufft, liksom att börja studera. Det funkar helt enkelt inte när man mår riktigt dåligt. Risken är att man upplever ännu ett misslyckande och hamnar ännu längre ner, vilket då inte betyder att man är totalt hopplös och fel som man då lätt tolkar det som, utan förutsättningarna finns inte där då och ingen med de förutsättningarna hade fixat det. Sedan när du mår bättre, kan du fundera på flytt och studier. Du har dessutom sagt att du inte har kvar din familjs stöd om du flyttar ? kanske för att de känner att de inte kan stötta dig då ? så det är också en fördel med att inte flytta.

TS, Jag önskar dig av hela mitt hjärta bättre tider och det snart! Sök hjälp och gång på gång tills du får rätt hjälp. Skickar dig krafter och kramar!

SJÄLVMORDSLINJEN

Har öppet dygnet runt. Också möjligt att chatta.
    90 101

HJÄLPLINJEN
    Du som är över 18 år kan ringa eller skriva till Hjälplinjen om du upplever psykiska besvär, är i en kris eller har självmordstankar. Tjänsten är anonym och kostar ingenting. Hjälplinjen drivs av Region Stockholm med stöd från Folkhälsomyndigheten.

90 390

JOURHAVANDE MEDMÄNNISKA
    Få stöd på natten och prata med någon om dina upplevelser, tankar och känslor. Du kan även chatta. Öppet 21-06.

08-702 16 80

JOURHAVANDE PRÄST
    Öppen för alla som behöver medmänskligt stöd på natten. Ring 112 och be att få tala med jourhavande präst. Det går också att mejla eller chatta.
    112

FLER STÄLLEN
    Här finns en lista på många olika ställen, sorterade i kategorier.
    https://www.1177.se/liv--halsa/psykisk-halsa/att-soka-stod-och-hjalp/rad-och-stod-pa-chatt-och-telefon-vid-psykisk-ohalsa-och-beroende/

Det är per telefon. Dessutom finns psykakuten och 112 när det är akut.

• Svar på tråden STÄLLEN ATT SÖKA HJÄLP PÅ
  • Anonya

Puffar, eftersom det är kvällar och nätter ångesten ofta är som värst.

• Eurydike
    Anonya skrev 2025-03-13 22:25:37 följande:

Puffar, eftersom det är kvällar och nätter ångesten ofta är som värst.

Bra initiativ med den här tråden! Jag hoppas att den kan hjälpa någon och att TS du syftar på dyker upp välbehållen här på forumet snart 🖤
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-03-14 00:26:14 följande:
    Är du inte orolig för vad som händer om du dör? Vet du att det blir bättre?

Det har verkat som att du vill ha empati, att du inte vill ha det jobbigt.

Menar bara väl.
    Jag tror inte att något händer efter döden. 
  • Eurydike
    Anonym (Jag) skrev 2025-03-14 01:16:22 följande:
    Jag tror inte att något händer efter döden. 
    Där är du ju! Det var trevligt att se dig igen. Jag håller med Anonym om att det känns som att du vill något med dessa trådar. Om du vill bolla tankar om självmord eller bara prata om livet i stort så kan du skicka ett PM till mig! Jag har erfarenhet av självmordsförsök inom familjen. Det vore även bra om du kontaktar någon av de föreslagna linjerna! Kram på dig!
  • Anonym (Hjälplinjen)

Hjälplinjen är relativt ny. Har provat den och det är verkligen vänliga människor som lyssnar på en. Rekommenderas.

• Anonym (Jag)
    Eurydike skrev 2025-03-14 01:38:53 följande:
    Där är du ju! Det var trevligt att se dig igen. Jag håller med Anonym om att det känns som att du vill något med dessa trådar. Om du vill bolla tankar om självmord eller bara prata om livet i stort så kan du skicka ett PM till mig! Jag har erfarenhet av självmordsförsök inom familjen. Det vore även bra om du kontaktar någon av de föreslagna linjerna! Kram på dig!
    Tack. 

Jag har mycket att säga-vet knappt var jag ska börja. 
    Dem stal mitt liv ifrån mig-jag levde jättepassivt i många år. Jag fick mina bästa år förstörda. Ja, jag skulle ha stått upp för mig själv-men det är inte lätt. 
    Jag är besviken på att jag inte stod upp för mig själv. 
    Jag var töntig, passiv och efterbliven. 
    Jag skulle stå upp för mig själv, jag fick Mona bästa år totalt förstörda. Jag betedde mig som 90-när jag var i tjugoårsåldern åldern. Jag ville inte vara passiv. Jag vill inte må dåligt varje dag, 365 dagar hela året, hela 2017, hela 2018, hela 2019, hela 2020, hela 2021. Hela 2022. 

Det är fruktansvärt. 
  • Eurydike
    Anonym (Jag) skrev 2025-03-14 16:48:51 följande:

Jag är kvinna. 

Jag kan tyvärr inte svara just nu, för jag är ute och far omkring, men skriver mer senare ☺️
  • Anonym (Jag)
    Eurydike skrev 2025-03-14 16:52:52 följande:
    Jag kan tyvärr inte svara just nu, för jag är ute och far omkring, men skriver mer senare ☺️
    TackGlad
Svar på tråden STÄLLEN ATT SÖKA HJÄLP PÅ