STÄLLEN ATT SÖKA HJÄLP PÅ
Längst ner i denna trådstart finns tips på var man kan få hjälp när livet känns tungt eller till och med helt outhärdligt.
Familjeliv är inte rätt ställe när man aktivt tänker på självmord. Sådana trådar raderas genast.
Jag känner att det vore bra med info var man kan söka hjälp. När ångesten river i en är det svårt att tänka klart och googla. Sådan info kan vara en trådstart från Familjeliv och som låses genast, så där inte kommer inlägg som bryter mot reglerna.
TILL DEN TS som upprepade gånger ikväll och andra kvällar skrivit om att han (?) måste begå självmord:
Mycket bra att du sökte hjälp på psyakuten förra veckan! Så dumt att du inte fick hjälp och bli inlagd. Berättade du det du för fram här så tydligt, att du mår akut dåligt och troligen kommer att begå suicid om du inte får hjälp genast?
Mellan dina trådar ikväll, kom en kort trådstart där den trådstartaren skrev om både mord och självmord och att man skulle passa sig. Var det du som skrev även den? Jag hoppas att det inte var det!
Om det var du, ta genast kontakt med psykakuten eller 112! Berätta då att ditt mående nu är så akut att du även tänker på hämnd, mord eller utvidgat självmord. Det är jätteviktig information för dem i så fall och dessutom en möjlighet för dig att få hjälp!
Du har funnits i mina tankar också mellan dina trådar. Jag önskar verkligen att du ska få bra och vettig hjälp! Att du ska få lämna botten och sakta men säkert klättra uppåt! Däremot tror jag inte att du ska flytta till annan ort och börja studera. Att flytta är alltid energikrävande och tufft, liksom att börja studera. Det funkar helt enkelt inte när man mår riktigt dåligt. Risken är att man upplever ännu ett misslyckande och hamnar ännu längre ner, vilket då inte betyder att man är totalt hopplös och fel som man då lätt tolkar det som, utan förutsättningarna finns inte där då och ingen med de förutsättningarna hade fixat det. Sedan när du mår bättre, kan du fundera på flytt och studier. Du har dessutom sagt att du inte har kvar din familjs stöd om du flyttar ? kanske för att de känner att de inte kan stötta dig då ? så det är också en fördel med att inte flytta.
TS, Jag önskar dig av hela mitt hjärta bättre tider och det snart! Sök hjälp och gång på gång tills du får rätt hjälp. Skickar dig krafter och kramar!
SJÄLVMORDSLINJEN
Har öppet dygnet runt. Också möjligt att chatta.
90 101
HJÄLPLINJEN
Du som är över 18 år kan ringa eller skriva till Hjälplinjen om du upplever psykiska besvär, är i en kris eller har självmordstankar. Tjänsten är anonym och kostar ingenting. Hjälplinjen drivs av Region Stockholm med stöd från Folkhälsomyndigheten.
90 390
JOURHAVANDE MEDMÄNNISKA
Få stöd på natten och prata med någon om dina upplevelser, tankar och känslor. Du kan även chatta. Öppet 21-06.
08-702 16 80
JOURHAVANDE PRÄST
Öppen för alla som behöver medmänskligt stöd på natten. Ring 112 och be att få tala med jourhavande präst. Det går också att mejla eller chatta.
112
FLER STÄLLEN
Här finns en lista på många olika ställen, sorterade i kategorier.
https://www.1177.se/liv--halsa/psykisk-halsa/att-soka-stod-och-hjalp/rad-och-stod-pa-chatt-och-telefon-vid-psykisk-ohalsa-och-beroende/
Det är per telefon. Dessutom finns psykakuten och 112 när det är akut.