• Anonym (En sk hyresvärd)

Hon vägrar flytta

En bekant flyttade in med sina småbarn. De har bott i en egen del av huset med egen ingång, kök etc. Hon fick en låg hyra, bara så det gick på +/- 0... men av olika anledningar kan hon inte få bo kvar längre.

Jag sa upp hennes kontrakt för fyra veckor sen, de ska vara ute senast måndag, men hon har inte ens sökt något annat. Nya gästen ska flytta in på fredag. Vad gör jag?

• Svar på tråden Hon vägrar flytta
  • Yllop
    Anonym (En sk hyresvärd) skrev 2025-03-15 11:00:04 följande:
    Jag hyr ut en del av mitt hus, med ett kontrakt som hon själv godkände. Hon har inte betalat ens den lilla hyra jag var snäll nog att sätta och hon har brutit mot massa andra regler. Hon har inte uppfyllt sin del och är i praktken inget mer än en gäst som inte längre är välkommen. Hon har fått
    muntliga varningar sen december, så det är mer än tre månader hon haft på sig.

Finns det en kontrakt är hon hyresgäst, även om hon inte betalt hyran eller brutit mot andra regler i kontraktet.
    Varningar räknas inte som uppsägning.

Flyttar hon inte frivilligt får du vräka henne. Då får du kontakta kronofogden.
    Socialen måste även kontaktas eftersom hon har barn.

• Ascendere
    Anonym (En sk hyresvärd) skrev 2025-03-15 11:00:04 följande:
    Jag hyr ut en del av mitt hus, med ett kontrakt som hon själv godkände. Hon har inte betalat ens den lilla hyra jag var snäll nog att sätta och hon har brutit mot massa andra regler. Hon har inte uppfyllt sin del och är i praktken inget mer än en gäst som inte längre är välkommen. Hon har fått
    muntliga varningar sen december, så det är mer än tre månader hon haft på sig.
    Så det finns ett påskrivet kontrakt? Då blir allt mycket enklare även om det kan ta tid 
  • Anonym (m)
    Yllop skrev 2025-03-15 09:59:38 följande:

Hon har rätt till tre månaders uppsägningstid.
    Det innebär att eftersom du sa upp henne förra veckan att hon ska vara ute senast 1 juli klockan 12.00.

Har hon bott där i mer än nio månader måste du ge henne en skriftlig uppsägning. Skicka uppsägningen med rekommenderat brev och behåll en kopia på uppsägningen och kvittot för det rekommenderade brevet.

Fast varför skulle det funka, personligen hämtar jag aldrig ut några rekommenderade brev som jag inte själv på något sätt beställt eller bett om.
  • Yllop
    Anonym (m) skrev 2025-03-15 12:54:52 följande:
    Fast varför skulle det funka, personligen hämtar jag aldrig ut några rekommenderade brev som jag inte själv på något sätt beställt eller bett om.

Det spelar ingen roll om personen hämtar ut det eller inte.
    I och med att du har skickat det räknas det som att vederbörande har fått det.
    Det är därför man ska spara en kopia och kvittot från inlämningsstället.

• Anonym (m)
    Yllop skrev 2025-03-15 13:27:18 följande:

Nej, det är att personen hämtar ut det som ses som bevis på att personen har fått beskedet.
  • Anonym (m)
    Yllop skrev 2025-03-15 13:27:18 följande:

Nej, det är att personen hämtar ut det som ses som bevis på att personen har fått beskedet.
  • MsM84
    Anonym (m) skrev 2025-03-15 14:02:44 följande:
    Gällande uppsägning av hyreskontrakt med uppsägningstid räcker det att det skickas rekommenderat så ses hyresgästen som att den har fått det oavsett om det hämtas ut eller inte. Detta enligt jurister jag hade kontakt med häromdagen. 

Om personen inte flyttar är ditt val att ta dem till hyresnämnden för att fastställa att hyresgästen är skyldig att flytta. Sen får kronofogden genomföra avhysning om flytten inte sker frivilligt.

Processen kommer ta ett antal månader.
  • Anonym (m)
    MsM84 skrev 2025-03-15 14:12:43 följande:
    Gällande uppsägning av hyreskontrakt med uppsägningstid räcker det att det skickas rekommenderat så ses hyresgästen som att den har fått det oavsett om det hämtas ut eller inte. Detta enligt jurister jag hade kontakt med häromdagen. 

Om personen inte flyttar är ditt val att ta dem till hyresnämnden för att fastställa att hyresgästen är skyldig att flytta. Sen får kronofogden genomföra avhysning om flytten inte sker frivilligt.

Processen kommer ta ett antal månader.
    Ja, för det har ju aldrig hänt att jurister haft fel och förlorat några fall i domstol
  • MsM84
    Anonym (m) skrev 2025-03-15 14:30:04 följande:
    Ja, för det har ju aldrig hänt att jurister haft fel och förlorat några fall i domstol
    Jag vet vilken källa jag lyssnar på om det står mellan jurister och en okänd användare på familjeliv?
  • Anonym (m)
    MsM84 skrev 2025-03-17 20:34:22 följande:
    Jag vet vilken källa jag lyssnar på om det står mellan jurister och en okänd användare på familjeliv?
    Själv lyssnar jag bara på domstolsbeslut som källa till att det räcker med att skicka utan att någon hämtar ut det
Svar på tråden Hon vägrar flytta