• Notsobad11

Köpa lägenhet, lägga in mer än kontaninsats?

Hittat en bostadsrätt som jag tänker köpa. 

Har pengar sparat till kontantinsats och lite till. Funderar på att lägga in lite mer för att låna mindre. Lånet skulle bli i så fall ca 500.000 kr. 

Är det bättre att inte göra så? Annars har jag de pengarna i aktier och fonder 🤔. 

Hur tänker ni? 

• Svar på tråden Köpa lägenhet, lägga in mer än kontaninsats?
  • Anonym (F)

Jag hade sett till att ha en buffert i första hand.

Sen beror det vad du tror på. Kommer akter/fonder ge högre avkastning än bolåneränta, behåll pengarna på börsen.

När jag är osäker brukar jag dela 50/50. Lägg hälften av pengarna på börsen och hälften bägget du in extra i kontantinsats. 

• Anonym (Ki)

Vi köpte hus och la så mycket vi kunde men att vi ändå hade kvar en bra buffert. Betalade 2/3 av kostnaden direkt. Lågt lån ger låg ränta. 

Minst tre månadslöner bör man ha tillgängligt för om man tex blir sjuk eller behöver säga upp sig. Utöver det behövs en buffert som kan täcka skador som uppstår på boendet. Vad som är rimligt där beror på typen av och skicket på boendet. Vårt hus har gammalt tak så vi måste ha en pott redo som kan täcka ett nytt tak när det behövs. I lägenhet är det väl främst vitvaror och kanske skador i badrum man behöver vara beredd på. 

Är du beroende av bil behöver du ha pengar kvar så att du kan köpa ny om den du har säckar ihop. Där får man ju också göra en bedömning baserat på skicket på nuvarande bil. 

Gambla inte med bufferten, är mitt råd. Vi drabbades av sjukdom just efter att vi köpt huset och hade vi inte haft bufferten hade vi varit helt körda ekonomiskt. 

• Anonym (Ki)

Pengarna du idag har i aktier och fonder, kommer du åt dem snabbt och enkelt vid behov (jag kan inte sånt där)? Just vid sjukdom och olycksfall behöver du lätt tillhängliga medel. Det funkar inte att göra aktieaffärer när man är jättesjuk.  

• Anonym (Ek)
    Anonym (Ki) skrev 2025-03-15 07:30:31 följande:

Pengarna du idag har i aktier och fonder, kommer du åt dem snabbt och enkelt vid behov (jag kan inte sånt där)? Just vid sjukdom och olycksfall behöver du lätt tillhängliga medel. Det funkar inte att göra aktieaffärer när man är jättesjuk.  

Det är sällan något händer som gör att man behöver pengar direkt på en gång. Så man hinner mkt väl att avyttra både fonder och aktier. 

Men, lägger man pengarna på börsen, så kan värdet minskas såväl som ökas. Så av den anledningen bör man inte ha allt sitt sparkapital på börsen. 

• Anonym (Ki)
    Anonym (Ek) skrev 2025-03-15 08:07:24 följande:

Det är sällan något händer som gör att man behöver pengar direkt på en gång. Så man hinner mkt väl att avyttra både fonder och aktier. 

Men, lägger man pengarna på börsen, så kan värdet minskas såväl som ökas. Så av den anledningen bör man inte ha allt sitt sparkapital på börsen. 

Tack för förklaring! Det jag tänkte på var om man blir sjuk eller drabbas av svår kris. Då behövs likvida medel för de löpande utgifterna tills man får något av FK. I en sån situation kanske man inte orkar/kan söka ersättning förrän efter någon månad eller två (än mindre ordna med aktier och fonder) och sen kan det dröja minst lika länge innan man får något från FK. Under den tiden behövs kronor på bankkontot. 

Svar på tråden Köpa lägenhet, lägga in mer än kontaninsats?