• Anonym (Hjälp)

Nöje eller missbruk??

Sedan jag och min man fick barn har jag märkt att min man dricker ofta, eller jag tycker det är ofta. Det är svårt eftersom han arbetar skift och kan vara ledig mitt i veckan. 

Min mans mamma har alkoholmissbruk och hans farmor lika så. 

Tror allt börja på en utomlands resa där min man drack varje dag under 8 dagar som vi hade semester. Efter den semester köptes det en hel fat med öl som kunde drickas upp på en veckas tid. det var så i ca 2 månader innan jag tog upp det med honom och han slutade köpa öl. Blev lite vin då då och med det menar jag 1-2 gånger i veckan 1-2 flaskor. Vi ett tillfälle var han på fest med sina kollegor och kom hem väldigt berusad han hade kräkts i sin väns bil ( vännen skjutsade honom hem) har aldrig sett han så full som då. Kändes fruktansvärt jobbigt speciellt när vi har ett barn på 10 månader ihop. Jag grät och förklarade vad jag kände för honom om allt det här, han sa att han aldrig skulle bli så full igen. 

Vi har aldrig alkohol hemma har inte haft det säkert på 4-5 månader men vänner kan komma med vin och öl tex vid middagar eller om vi är iväg på middag då kan han dricka så han blir full nästa varje gång. Då menar jag full som i att han kräks på toan får sova i gästrummet osv. 

Är min man alkoholmissbrukare eller är det som han säger att han bara dricker för nöje?? 

• Svar på tråden Nöje eller missbruk??
  • Tukt

Det tycks ju som han har anlaget. Men som du beskriver det tycks han ändå inte konsumera så mycket. Vore kanske bättre han drack oftare också, än att bälga i sig när det är fest.

• Lynx123

Tycker att det låter som alkoholism. En vuxen person som super tills de kräks är oftast alkholiserad. Nu är han dessutom pappa och ska inte hålla på så alls.

• Anonym (Levi)

Han har i alla fall ett väldigt problematiskt förhållande till alkohol. Låter som att han borde avstå helt, för han kan inte alls hantera det. 

• Anonym (Maria)

Det är klart att han inte super för nöjes skull. Det är inget nöje att kräkas t ex. Han är alkis. 

• Tukt

Man är ju inte alkis om man inte dricker något eller väldigt lite.
    Att dricka som man spyr är i regel inte något alkisar gör, det är rookies som står för det.

• Anonym (Hjälp)

Det är det jag har sagt till honom. 

Hur ska han sluta liksom.. vi har inget alkohol hemma. Det dricks sporadiskt periodvis mer tex om vi bort bjudna på middag mitt i veckan och helgen. 

Sen är stör jag mig så mycket på att han känner att han har behov av att drick när vi har ett litet barn. Är det verkligen okej och dricka så när barnen är så små?? 

Jag tycker att det okej om han som förälder vill dricka 1-2 glad vin eller 2-3 öl någon gång ibland.

• Lynx123

Nej det är inte okej men det mäste han själv inse om han ska göra något åt det. Frågan är.dock om du tycker att det är okej för barnets och din skull.

Svar på tråden Nöje eller missbruk??