• Dochjag

Lite funderingar kring mens och ägglossning

Hej!

Hur räknar man egentligen?

Jag har lång mens. Och vet inte riktigt hur/när man börjar räkna.

Jag började få lite spotting den 9/3, sedan den 10/3 var det knappt färgad flytning ( precis lite ljusrosa), 11/3 började mensen på riktigt.

Idag den 17/3 har jag lite brun flytning ( igår blödde jag lite).

Så när ifrån börjar jag räkna mensen första dag?

9/3 eller 11/3?

Och är det någon skillnad på när ägglossningen sker om jag blöder längre än "standard" 5 dagar?
    Jag har menscykel på ca 27-29 dagar.

Sist gång kände jag verkligen att jag hade ägglossning den25/2. Men blev inte gravid. Eller är hyfsat säker. För jag hade väldiga slemmiga flytningar och var våt hela dagen och var super sugen hela tiden.

Ja

• Svar på tråden Lite funderingar kring mens och ägglossning
  • Anonym (M)

11/3 skulle jag räkna som dag 1. Stämmer ju rätt väl med om du hade ÄL 25/2, alltså har du en 14 dagars lutealfas (tiden mellan ÄL och mens) och 14 dagar är vad de flesta har. Oftast har man alltid lika många antal dagar mellan ÄL och mens. Så om du vet när du får ÄL igen så kan du räkna med att få mens 14 dagar senare. 

ÄL kan ske tidigt eller sent i menscykeln och kan variera för vissa, men själva lutealfasen är alltid densamma, i ditt fall 14 dagar. 

Om din menscykel är 27 dagar så borde du få mens 6/4, och ägglossning 14 dagar tidigare, alltså 23/3. Ungefär så skulle jag räkna 😊

Svar på tråden Lite funderingar kring mens och ägglossning