Anonym (Kimchi) skrev 2025-04-17 22:28:47 följande:
Är du ny med diabetes? Vad är det för lista du behöver? Snabba kolhydrater ökar blodsockret. Men det ska öka efter att du ätit. Kolla sockret före maten och 2h efter. Då ska det ha planat ut. Att fasta är mest bara dumt. Du behöver fylla på med energi regelbundet. Visst kan du notera vilka livsmedels som skjuter sockret i höjden. Då kan du vara lite restriktiv med det. Kom ihåg också att dagsformen, hur mycket du har druckit, sovit osv påverkar också. Det är lite klurigt att komma på vad som påverkar. Finns massor med info och listor. Det ska din diabetes sköterska ge dig. Krångla inte till det för dig. Knapp/sensor underlättar jättemycket då man kan ha stenkoll. Alla regioner erbjuder tyvärr inte dem till typ 2 diabetiker. Jag har tur att ha en Fick tjata då jag har en svårinställd diabetes.
Ja, ganska. Mindre än ett år.
Jag vet att snabba kolhydrater ökar blodsockret. Det gör även långsamma. Jag vet att det ska öka efter jag ätit. Det är bara det att jag har svårt att hitta rim och logik i hur mitt blodsocker reagerar på olika saker jag äter, en vanlig tumregel är ju till exempel att 10 g kolhydrater behöver 1 enhet snabbverkande insulin, men 10 g kolhydrater från bröd reagerar min kropp helt annorlunda på än 10 g kolhydrater från potatis eller 10 g från choklad. Så jag behöver en lista där jag kan se hur mycket insulin jag behöver för olika saker. Jag vet också att det kan vara lite olika från dag till dag, men för att få något slags medelvärde så vill jag testa.
Jag har typ 1 eller möjligen dubbel och testade att ha knapp, men det fungerade inte alls. Jag låg på den, rev av den i sömnen, var hypermedveten om den varje sekund, och fick dille på att kolla av den typ var tredje minut, så efter att ha försökt i två gånger två veckor kom vi (jag, ssk, endo) fram till att det inte är någon idé. Stick i fingret när jag vaknar, går och lägger mig och före/efter måltid funkar bättre för mig. Men jag önskar att jag kunde ha en, det gör jag verkligen.