• Anonym (Lonely, that's why)

Rage-bolusing (att ta många doser korttidsverkande insulin)

Jag ska spara den här tråden på mitt skrivbord så de inte försvinner för mig. 

Månadens pizza intaget och trots allt insulin i världen låg blodsockret fotfarande högt, 12.2, för 2 timmar sedan. Dags för lite Rage-bolusing.

Nu, lite högre, 12.3. Jag har läst att just pizza är knepigt. Så nu tar jag 6 till och tar en varm dusch. Vet ej om duschen hjälper men läst tips på andra forum. Kollar igen om 2 timmar.

Jag har bestämt att jag ska göra en lista över insulinbehov för olika livsmedel. Det jag märkt hittills, bröd = massor, mjölkchokad = inte särskilt mycket.

Tipsa gärna livsmedel jag borde undersöka. 

Önska mig lycka till. 

• Svar på tråden Rage-bolusing (att ta många doser korttidsverkande insulin)

En månad till. Varför går det baklänges? WTF. Gårdagns pizza skut blodsockret i höjdem trots högre insulindoser. Å andra sidan har jag idag på dagen haft mitt hittills näst lägsta blodsocker. Fortfarande högre än det "ska" vara, men i alla fall nere under 9. Orsak? Fasta, 100%. Jag hade inte ätit på 20 timmar eller så.

Och tesen stämmer än. Bröd = massor. mjölkchoklad = inte särksilt mycket, 

Jag har anlagt det där excelarket nu. Jag har fortfarande inte jättemycket i det, men är på gång i alla fall.

• Anonym (Kimchi)

Är du ny med diabetes? Vad är det för lista du behöver? Snabba kolhydrater ökar blodsockret. Men det ska öka efter att du ätit. Kolla sockret före maten och 2h efter. Då ska det ha planat ut. Att fasta är mest bara dumt. Du behöver fylla på med energi regelbundet. Visst kan du notera vilka livsmedels som skjuter sockret i höjden. Då kan du vara lite restriktiv med det. Kom ihåg också att dagsformen, hur mycket du har druckit, sovit osv påverkar också. Det är lite klurigt att komma på vad som påverkar. Finns massor med info och listor. Det ska din diabetes sköterska ge dig. Krångla inte till det för dig. Knapp/sensor underlättar jättemycket då man kan ha stenkoll. Alla regioner erbjuder tyvärr inte dem till typ 2 diabetiker. Jag har tur att ha en  Fick tjata då jag har en svårinställd diabetes. 

Anonym (Kimchi) skrev 2025-04-17 22:28:47 följande:

Är du ny med diabetes? Vad är det för lista du behöver? Snabba kolhydrater ökar blodsockret. Men det ska öka efter att du ätit. Kolla sockret före maten och 2h efter. Då ska det ha planat ut. Att fasta är mest bara dumt. Du behöver fylla på med energi regelbundet. Visst kan du notera vilka livsmedels som skjuter sockret i höjden. Då kan du vara lite restriktiv med det. Kom ihåg också att dagsformen, hur mycket du har druckit, sovit osv påverkar också. Det är lite klurigt att komma på vad som påverkar. Finns massor med info och listor. Det ska din diabetes sköterska ge dig. Krångla inte till det för dig. Knapp/sensor underlättar jättemycket då man kan ha stenkoll. Alla regioner erbjuder tyvärr inte dem till typ 2 diabetiker. Jag har tur att ha en  Fick tjata då jag har en svårinställd diabetes. 

Ja, ganska. Mindre än ett år.

Jag vet att snabba kolhydrater ökar blodsockret. Det gör även långsamma. Jag vet att det ska öka efter jag ätit. Det är bara det att jag har svårt att hitta rim och logik i hur mitt blodsocker reagerar på olika saker jag äter, en vanlig tumregel är ju till exempel att 10 g kolhydrater behöver 1 enhet snabbverkande insulin, men 10 g kolhydrater från bröd reagerar min kropp helt annorlunda på än 10 g kolhydrater från potatis eller 10 g från choklad. Så jag behöver en lista där jag kan se hur mycket insulin jag behöver för olika saker. Jag vet också att det kan vara lite olika från dag till dag, men för att få något slags medelvärde så vill jag testa.

Jag har typ 1 eller möjligen dubbel och testade att ha knapp, men det fungerade inte alls. Jag låg på den, rev av den i sömnen, var hypermedveten om den varje sekund, och fick dille på att kolla av den typ var tredje minut, så efter att ha försökt i två gånger två veckor kom vi (jag, ssk, endo) fram till att det inte är någon idé. Stick i fingret när jag vaknar, går och lägger mig och före/efter måltid funkar bättre för mig. Men jag önskar att jag kunde ha en, det gör jag verkligen. 
  • Maggena

Den där tumregeln du pratar om är högst individuell. Jag äter 6 kolhydrater per enhet insulin och på morgonen är det bara 4. 

Pizza är en av de svårare sakerna att dosera. Dels innehåller de mycket kolhydrater men även mycket fett vilket gör att det är en fördröjning innan sockret kommer ut i blodet. Vissa delar upp dosen. Tar hälften innan och hälften en eller två timmar senare.

Anledningen till att kroppen reagerar olika är konsistens, mängden fett och mängden fiber. 

Sen kan det blir påverkat av hur mycket du har rört på dig, om du är stressad eller inte eller om du har någon infektion. 

Man ska bara vara glad om man får det nåt sånär rätt. Tungan ute

• Anonym (Kimchi)

Jag tror mest att du behöver slappna av. Blir ju rätt ohållbart att ständigt försöka räkna fram vilka gram du får i dig. Försök hålla en generell linje istället. Din reaktion med knappen visar tydligt att du jagar upp dig i onödan. Den märks ju inte. Även att du ständigt kände behov av att kolla också. Försök hitta en mer avslappnad inställning till det hela. 

Svar på tråden Rage-bolusing (att ta många doser korttidsverkande insulin)