• Anonym (E)

Sjukersättning utan boendetillägg

Hur mycket får ni i sjukersättning om ni ej räknar med boendetillägg? Jag menar grundersättningen man får om man aldrig jobbat tidigare. 

Har nämligen ej rätt till tillägg pga ett arv. Läkaren och FK vill att jag går ifrån sjukpenning i särskilda fall till sjukersättning. Men frågan är om det skulle ge mig mindre att leva på. Jag vill låta fonderna växa tills jag kan köpa en lgh vilket skulle hjälpa mig mkt pga att hyror höjs hemskt mkt. 

• Svar på tråden Sjukersättning utan boendetillägg
  • Anonym (123456)
    Anonym (E) skrev 2025-03-18 10:56:08 följande:
    Sjukersättning utan boendetillägg

Hur mycket får ni i sjukersättning om ni ej räknar med boendetillägg? Jag menar grundersättningen man får om man aldrig jobbat tidigare. 

Har nämligen ej rätt till tillägg pga ett arv. Läkaren och FK vill att jag går ifrån sjukpenning i särskilda fall till sjukersättning. Men frågan är om det skulle ge mig mindre att leva på. Jag vill låta fonderna växa tills jag kan köpa en lgh vilket skulle hjälpa mig mkt pga att hyror höjs hemskt mkt. 

Ja, varför använda dina egna pengar att leva för när du kan få bidrag istället?
  • Anonym (E)
    Anonym (123456) skrev 2025-03-18 12:07:27 följande:
    Ja, varför använda dina egna pengar att leva för när du kan få bidrag istället?
    Visste detta skulle komma. Sjukersättning är inget bidrag utan en ersättning man i sällsynta fall kan ha rätt till om man ej kan arbeta. Ska man ej få ha rätt till att ha sparpengar eller köpa lgh om man är sjuk? 
  • Anonym (E)

Och jobbar gör jag men jag gör det utan lön då det är praktikplats. Men ingen vill anställa mig pga mina svårigheter kopplat till funktionsnedsättning och sjukdom

• Anonym (Tabell)

Beror lite på vilken skattetabell du tillhör. Tillhör du t ex tabell 32 så blir din nettoinkomst ca 13.700 kr/mån.

Är du säker på att du inte har rätt till bostadstillägg(inte boendetillägg vid sjukersättning)? Du ska ha väldigt mycket sparade pengar för att inte ha rätt till något bostadstillägg alls.

• Anonym (Tabell)
    Anonym (Tabell) skrev 2025-03-18 12:30:14 följande:

Beror lite på vilken skattetabell du tillhör. Tillhör du t ex tabell 32 så blir din nettoinkomst ca 13.700 kr/mån.

Är du säker på att du inte har rätt till bostadstillägg(inte boendetillägg vid sjukersättning)? Du ska ha väldigt mycket sparade pengar för att inte ha rätt till något bostadstillägg alls.

Får rätta mig fel, blev fel tangent där...11.700 kr/mån ska det vara
  • Anonym (sjukpensionär)

11,500 kr ungefär, efter skatt.

Du måste ha ganska mycket arv om du blir helt utan bostadstillägg.

Svar på tråden Sjukersättning utan boendetillägg