Tow2Mater skrev 2025-03-20 14:33:57 följande:
Du kunde bara frågat om du kan få passen för du behöver uppgifter från dem för att ansöka om visum för sommarens resa, istället för att anklaga föräldern om glömska. Man kan välja ett mindre konfronterande sätt att uttrycka sig.
Det hade jag gjort när jag bad F2 om dem från början och F2 sa "det ordnar jag". Så F2 visste varför jag önskade få passen hela tiden.
Anonym (SE) skrev 2025-03-20 15:19:58 följande:
Varför så konfrontativ?
Om du fixar med Nationellt ID åt barnen (jag tror båda behöver skriva under i alla fall) så kan NI låta dessa vara hos honom då eftersom de räcker inom EU. Så kan du ha passen.
Smidigt då ni båda har varsin ID-handling för barnen.
Har ni bara passen så behöver HAN ha dem om han ska resa med barnen i Europa.
Dina frågor i TS är: vem har mest rätt till passen och vad ska du göra om NI bråkar om dem?
Barnen har mest rätt till passen och på den andra frågan kan svaret vara att skaffa Nationellt ID-kort för barnen.
Om man vill vara konstruktiv.
Ja, F2 behöver dem när de ska resa iväg och kommer att få dem då så klart.
Ja, båda behöver skriva på för alla idhandlingar. Jag ordnade allt gällande passen. F2 behövde endast skriva under (och nu behövs det inte ens fysiskt utan går att göra digitalt).
Anonym (Nihka) skrev 2025-03-20 16:06:28 följande:
Verkar som att TS är omedveten om sitt konfrontativa beteende tyvärr. Även om det absolut kan vara en tjurig jäkel till ex så är inte TS heller utan skuld för att det spårar.
Hur är detta konfrontativt? Så här startade det hela:
F1: Glömde du ge barnen passen? Jag hittar dem inte i barnens väskor.
F2: oj, kan vara som så att de behövs om två veckor. Räcker det inte med passupgifter?
(De ska resa inrikes vid nästa umgänge)
F1: Jag kan ta dem efter resan, det är ok.
F2: Behövs det för visum eller har du bara kontrollbehov?
Hade jag haft kontrollbehov hade jag ju bett om dem redan efter deras förra resa.
Men absolut, självklart är jag problemet i den här relationen även efteråt. Det är jag ju van vid att få höra sedan många år tillbaka och speciellt efter separationen för ett år sedan.