• Anonym (Passen?)

Var ska passen vara?

Hamnade i en diskussion idag med mina barns andre förälder (F2) om barnens pass som jag bad att få tillbaka när de kom hem från F2 senast. Detta glömdes, jag frågade idag och det ledde till en diskussion om vem som ska ha passen.

Bakgrund: separerade sedan ett år. F2 bitter för att jag, F1, valde att lämna. Samarbetet är hyfsat värdelöst. Vi kan absolut inte prata med varandra utan det sker i textform. F2 har barnen varannan helg. 

Jag hade bett om att få passen. F2 hade sagt ok. Passen glömdes och jag skickade en fråga om dem då jag inte hittade dem. Blev genast anklagad om att ha ett kontrollbehov, att vilja styra F2, att de lika gärna kan ligga hos F2 då hen också är vårdnadshavare. Barnen är i skolåldern, har ingen annan idhandling. F2 hotade med att jag inte ska få tillbaka passen alls trots att hen vet att vi har en resa inplanerad i sommar som är långt utanför Sveriges gränser. 

Jag funderar nu över både vem som har "mest rätt" till passen men också vad jag kan göra om F2 bråkar om dem. 

• Svar på tråden Var ska passen vara?
  • Anonym (Nihka)
    Anonym (Passen?) skrev 2025-03-20 11:41:16 följande:
    Hur ska jag tagga ner tänker du? Ska jag inte kunna fråga om saker glömts när de inte kommit med enligt överenskommelse? Ska jag inte få reagera när jag blir anklagad för att ha kontrollbehov för att jag ställer en enkel fråga? 

Jag är extremt van vid att försöka låta det mesta rinna av mig efter många år med F2. Ska jag låta F2 fortsätta trampa på mig resten av livet?
    Jag vet ju inte hur helhetsbilden ser ut. Ni har troligen även helt olika bild av situationen.

Det enda jag menar i detta specifika fallet är att när han inte ville ge passen, så kunde du bara ha bett honom fotografera dom tex. Att inte göra så stor grej av det. Som med ett tjurigt barn.
  • Anonym (?)
    Anonym (Passen?) skrev 2025-03-20 11:41:16 följande:
    Hur ska jag tagga ner tänker du? Ska jag inte kunna fråga om saker glömts när de inte kommit med enligt överenskommelse? Ska jag inte få reagera när jag blir anklagad för att ha kontrollbehov för att jag ställer en enkel fråga? 

Jag är extremt van vid att försöka låta det mesta rinna av mig efter många år med F2. Ska jag låta F2 fortsätta trampa på mig resten av livet?
    Vad vill du uppnå?
    Vad kan du göra för att det ska ske?
  • Anonym (Sofia)

Känns som att båda överreagerar. Känns som att det är bättre att låta det vara tills du faktiskt behöver passen. F2 har lika mycket rätt att ha dem hos sig som du har, tjafsa inte om sånt som inte egentligen spelar någon roll. 

Hotar han om att aldrig ge tillbaka dem sparar du bara det, för det är ju självklart att det är orimligt. 

• Krocko

Hade jag varit TS så hade jag inte kunnat slappna av förrän passen varit i mitt hem. Just pass är ju en sån sak som man liksom inte kan vara utan när man ska resa. TS ex verkar ju dessutom hintat lite obehagligt om att inte lämna ifrån sig passen.

En resa är ju inget som man bara kan ställa in från en dag till en annan, så ja jag hade inte kunnat slappna av förrän jag haft passen hemma hos mig själv så att jag har koll på vart de är. Han behöver dem ju inte heller så varför inte bara lämna dem till TS?

• Anonym (SE)

Skaffa Nationellt ID-kort för barnen så gäller det åtminstone för större delen av Europa om ni ska resa dit någon gång.

• Anonym (Sofia)
    Krocko skrev 2025-03-20 12:35:19 följande:

Hade jag varit TS så hade jag inte kunnat slappna av förrän passen varit i mitt hem. Just pass är ju en sån sak som man liksom inte kan vara utan när man ska resa. TS ex verkar ju dessutom hintat lite obehagligt om att inte lämna ifrån sig passen.

En resa är ju inget som man bara kan ställa in från en dag till en annan, så ja jag hade inte kunnat slappna av förrän jag haft passen hemma hos mig själv så att jag har koll på vart de är. Han behöver dem ju inte heller så varför inte bara lämna dem till TS?

Självklart ska hon ju inte be om att få passen dagen innan resan. Krånglar han även närmare resan får hon ta det , och gör han det kommer det ju bara vara negativt för honom. Vägrar han lämna över passen för en semesterresa som han själv godkänt att barnen ska få åka på, kommer det ju bara hjälpa TS få hela vårdnaden vid en tvist. 

Är resan först i sommar behöver hon inte börja bråka om dem resan nu, speciellt om samarbetet går dåligt. Bättre att välja sina strider. 
  • Anonym (Passen?)
    Anonym (Sofia) skrev 2025-03-20 13:16:09 följande:
    Självklart ska hon ju inte be om att få passen dagen innan resan. Krånglar han även närmare resan får hon ta det då, och gör han det kommer det ju bara vara negativt för honom. Vägrar han lämna över passen för en semesterresa som han själv godkänt att barnen ska få åka på, kommer det ju bara hjälpa TS få hela vårdnaden vid en tvist. 

Är resan först i sommar behöver hon inte börja bråka om dem resan nu, speciellt om samarbetet går dåligt. Bättre att välja sina strider. 
    Jag bråkade inte. F2 hade sagt att de skulle skickas med. Jag hittade dem inte och frågade om de hade glömts och sa att jag kunde ta dem efter nästa umgängeshelg. Då fick F2 flipp och började kadta ut anklagelser gentemot mig. 

Så hur i helvete kan det vara mitt fel? 

Om något som sagts ska följa med barnen till mig inte gör det enligt överenskommelse med F2, ska jag då inte få fråga vart saken är? 

Snälla, förklara för mig hur jag hade kunnat undvika det hela när jag fått bekräftelse från F2 att de skulle gölja med barnen till mig och jag inte hittade dem?
  • Anonym (Passen?)
    Anonym (SE) skrev 2025-03-20 12:50:32 följande:

Skaffa Nationellt ID-kort för barnen så gäller det åtminstone för större delen av Europa om ni ska resa dit någon gång.

Det kan F2 göra i så fall som ska resa inom EU med barnen i sommar. Jag och barnen ska utanför Europa till min släkt. 
  • Anonym (Passen?)
    Anonym (?) skrev 2025-03-20 11:52:09 följande:
    Vad vill du uppnå?
    Vad kan du göra för att det ska ske?
    Vad ville jag uppnå? Få svar på frågan om passen hade glömts eller var borta då jag inte hittade dem. 

Vad kan jag göra för att det ska ske? Fråga, vilket jag gjorde och F2 började kasta anklagelser hit och dit.
  • Anonym (Passen?)
    Anonym (Nihka) skrev 2025-03-20 11:49:28 följande:
    Jag vet ju inte hur helhetsbilden ser ut. Ni har troligen även helt olika bild av situationen.

Det enda jag menar i detta specifika fallet är att när han inte ville ge passen, så kunde du bara ha bett honom fotografera dom tex. Att inte göra så stor grej av det. Som med ett tjurigt barn.
    Jag gjorde ingen grej av det. Jag sa att jag kunde ta dem senare. Jag ville bara veta så de inte var borta och vi behöver lösa att ordna med nya pass. 
  • Anonym (Passen?)
    Anonym (Sofia) skrev 2025-03-20 12:01:17 följande:

Känns som att båda överreagerar. Känns som att det är bättre att låta det vara tills du faktiskt behöver passen. F2 har lika mycket rätt att ha dem hos sig som du har, tjafsa inte om sånt som inte egentligen spelar någon roll. 

Hotar han om att aldrig ge tillbaka dem sparar du bara det, för det är ju självklart att det är orimligt. 

Hur överreagerar jag när man lugnt och stilla frågar vart något är och säger att det är ok att jag får dem senare?
  • Tow2Mater
    Anonym (Passen?) skrev 2025-03-20 08:17:37 följande:
    Jag behövde dem få jag behövde uppgifter från dem till visumansökan. Egentligen är det inget viktigt alls men det var sagt att de skulle komma med, de gjorde inte det och jag frågade om de glömts. Tänk om de hade tappats? Frågan om vart passen ska befinna sig hade aldrig uppstått om inte det första F2 kastat ur sig var att jag hade kontrollbehov trots att jag förklarat varför jag behövde passen sedan tidigare. 
    Du kunde bara frågat om du kan få passen för du behöver uppgifter från dem för att ansöka om visum för sommarens resa, istället för att anklaga föräldern om glömska. Man kan välja ett mindre konfronterande sätt att uttrycka sig.
  • Anonym (?)
    Anonym (Passen?) skrev 2025-03-20 14:05:07 följande:
    Vad ville jag uppnå? Få svar på frågan om passen hade glömts eller var borta då jag inte hittade dem. 

Vad kan jag göra för att det ska ske? Fråga, vilket jag gjorde och F2 började kasta anklagelser hit och dit.
    Du känner honom sedan länge. Trode du det skulle vara en framgångsrik väg?
  • Anonym (SE)
    Anonym (Passen?) skrev 2025-03-20 14:02:58 följande:
    Det kan F2 göra i så fall som ska resa inom EU med barnen i sommar. Jag och barnen ska utanför Europa till min släkt. 
    Varför så konfrontativ?

Om du fixar med Nationellt ID åt barnen (jag tror båda behöver skriva under i alla fall) så kan NI låta dessa vara hos honom då eftersom de räcker inom EU. Så kan du ha passen. 

Smidigt då ni båda har varsin ID-handling för barnen.

Har ni bara passen så behöver HAN ha dem om han ska resa med barnen i Europa.

Dina frågor i TS är: vem har mest rätt till passen och vad ska du göra om NI bråkar om dem?

Barnen har mest rätt till passen och på den andra frågan kan svaret vara att skaffa Nationellt ID-kort för barnen.

Om man vill vara konstruktiv.
  • Anonym (Nihka)
    Anonym (SE) skrev 2025-03-20 15:19:58 följande:
    Varför så konfrontativ?

Om du fixar med Nationellt ID åt barnen (jag tror båda behöver skriva under i alla fall) så kan NI låta dessa vara hos honom då eftersom de räcker inom EU. Så kan du ha passen. 

Dina frågor i TS är: vem har mest rätt till passen och vad ska du göra om NI bråkar om dem?

Barnen har mest rätt till passen och på den andra frågan kan svaret vara att skaffa Nationellt ID-kort för barnen.

Verkar som att TS är omedveten om sitt konfrontativa beteende tyvärr. Även om det absolut kan vara en tjurig jäkel till ex så är inte TS heller utan skuld för att det spårar.
  • Anonym (Passen?)
    Tow2Mater skrev 2025-03-20 14:33:57 följande:
    Du kunde bara frågat om du kan få passen för du behöver uppgifter från dem för att ansöka om visum för sommarens resa, istället för att anklaga föräldern om glömska. Man kan välja ett mindre konfronterande sätt att uttrycka sig.
    Det hade jag gjort när jag bad F2 om dem från början och F2 sa "det ordnar jag". Så F2 visste varför jag önskade få passen hela tiden. 
    Anonym (SE) skrev 2025-03-20 15:19:58 följande:
    Varför så konfrontativ?

Ja, F2 behöver dem när de ska resa iväg och kommer att få dem då så klart. 

Ja, båda behöver skriva på för alla idhandlingar. Jag ordnade allt gällande passen. F2 behövde endast skriva under (och nu behövs det inte ens fysiskt utan går att göra digitalt). 
    Anonym (Nihka) skrev 2025-03-20 16:06:28 följande:
    Verkar som att TS är omedveten om sitt konfrontativa beteende tyvärr. Även om det absolut kan vara en tjurig jäkel till ex så är inte TS heller utan skuld för att det spårar.
    Hur är detta konfrontativt? Så här startade det hela:

F1: Glömde du ge barnen passen? Jag hittar dem inte i barnens väskor. 

F2: oj, kan vara som så att de behövs om två veckor. Räcker det inte med passupgifter?

(De ska resa inrikes vid nästa umgänge)

F1: Jag kan ta dem efter resan, det är ok.

F2: Behövs det för visum eller har du bara kontrollbehov?

Hade jag haft kontrollbehov hade jag ju bett om dem redan efter deras förra resa. 

Men absolut, självklart är jag problemet i den här relationen även efteråt. Det är jag ju van vid att få höra sedan många år tillbaka och speciellt efter separationen för ett år sedan. 
Svar på tråden Var ska passen vara?