-
Hej! Jag behöver lite hjälp med kommunikationen i min relation. På senaste tiden har jag känt att min partner och jag har svårt att prata med varandra på ett meningsfullt sätt. När jag försöker prata om saker som bekymrar mig, blir det ofta ett bråk, och min partner verkar inte lyssna på vad jag säger. Samtidigt känner jag att vi inte delar så mycket med varandra längre; det är som att vi lever parallella liv ibland. Jag vill så gärna att vi ska kunna ha öppna och ärliga samtal utan att det blir en konfrontation, och att vi ska känna oss nära varandra igen. Har någon av er varit i en liknande situation? Hur lyckades ni förbättra kommunikationen? Finns det något jag kan göra för att bryta detta mönster? Alla råd och erfarenheter är välkomna!
-
Svar på tråden Svårt att prata med min partner
-
Rekommenderar verkligen relationskursen. Funkade jättebra för oss, vi hade också kommunikationsproblem och funderade på att skilja oss men den där kursen tvärvände allting och vi fick jättebra verktyg. Något som har funkat i vår relation är att när du uttrycker dina känslor, fokusera på vad du känner snarare än att anklaga din partner. Till exempel, "Jag känner mig ensam när vi inte pratar om viktiga saker" istället för "Du pratar aldrig med mig. Visa att du verkligen hör din partner genom att spegla tillbaka vad de säger. Till exempel, "Jag hör att du är frustrerad över det här. Kan du förklara mer om vad du känner?"
-
Precis - jag-perspektivet är viktigt!Anonym (Jonna) skrev 2025-03-19 23:26:17 följande:
Rekommenderar verkligen relationskursen. Funkade jättebra för oss, vi hade också kommunikationsproblem och funderade på att skilja oss men den där kursen tvärvände allting och vi fick jättebra verktyg. Något som har funkat i vår relation är att när du uttrycker dina känslor, fokusera på vad du känner snarare än att anklaga din partner. Till exempel, "Jag känner mig ensam när vi inte pratar om viktiga saker" istället för "Du pratar aldrig med mig. Visa att du verkligen hör din partner genom att spegla tillbaka vad de säger. Till exempel, "Jag hör att du är frustrerad över det här. Kan du förklara mer om vad du känner?"
-
Vi hamnade i samma, gick till en familjerådgivare och det var de värsta vi kunde ha gjort. I början var de bra men sedan rådde den oss att gå isär och det tog mitt ex på orden så där och då tog de slut.
Lyssna på inläggen ovan istället. -
Vad är det ni pratar om där ni har svårt att mötas?Anonym (Drömmen om en kollega) skrev 2025-03-20 12:11:22 följande:
Vi hamnade i samma, gick till en familjerådgivare och det var de värsta vi kunde ha gjort. I början var de bra men sedan rådde den oss att gå isär och det tog mitt ex på orden så där och då tog de slut.
Lyssna på inläggen ovan istället.
-
Är det någon specifik relationskurs som du har gått/rekommenderar eller menar du allmänt bara?Anonym (Jonna) skrev 2025-03-19 23:26:17 följande:
-
Det var den här vi gick www.relationskursen.se/Anonym (Vilken) skrev 2025-03-20 12:43:03 följande:Är det någon specifik relationskurs som du har gått/rekommenderar eller menar du allmänt bara?
Vi båda tyckte att den var super! -
Tack! Ska kolla upp denAnonym (Jonna) skrev 2025-03-20 13:12:00 följande:Det var den här vi gick www.relationskursen.se/
Vi båda tyckte att den var super!