Någon som vet vad som menas med ”snällt blåsljud” (bebis, 6 veckor)?
Var inne på barnakuten med min dotter som är 6 veckor gammal eftersom hon har feber , snuva och hosta (man ska åka in när barnet är så litet sa de), hon blev tyvärr smittad av storebror.
Läkaren konstaterade att hon har en virusinfektion men andning och allt var ok och hon ammar som vanligt så vi fick åka hem. Men läkaren sa också att hon hörde ett ?snällt blåsljud? när hon lyssnade på hjärtat , tror hon sa att det är ganska vanligt och att man ska lyssna igen. Jag frågade om det är på grund av infektionen och hon sa att det kan vara det för att blodet pumpas snabbare.
På vägen ut frågade jag en sjuksköterska också och hon sa att de ska skicka remiss till hjärtläkare , jag frågade om det är kan vara något hjärtfel och hon sa bara att man ska följa upp det. Blev såklart orolig ..
Hade inte så bra koll innan men har läst om det nu efteråt och förstått att det finns fysiologiska och patologiska hjärtljud. Kan tyvärr inte läsa journalen än , det brukar ta ett tag innan det syns..
Så tänkte att jag frågar här. Är det någon som vet vad som menas med ?snällt? blåsljud? Någon mer som har haft barn med blåsljud?
Dottern är frisk annars förutom att hon var gul ganska länge , går upp jättebra i vikt och det har inte hörts något på läkarkontrollen på BB eller BVC. Har barn sen innan men aldrig varit med om det här tidigare.