• Anonym (L)

När mental och biologisk mognad inte stämmer överens

ej! 

Jag har funderat över en sak. Jag är en kvinna på 41 år som just nu pluggar på universitetet och har ett år kvar av utbildningen. Jag har hela mitt liv fått höra av jämnåriga att jag är rätt omogen, ibland bara förklätt i finare ord. När jag dejtat män i samma ålder har jag kunnat få lite pikar om min mognad och så. Jag tror att mycket handlar om min adhd och autism som gör att jag är sån här som person bara. Jag har liksom alltid stuckit ut för att jag inte har det andra i samma ålder har. 

När mina kompisar skaffade barn, gifte sig och allt sånt så var jag liksom inte där mentalt. Kan nog säga att jag alltid legat ganska många år efter. Nu när jag pluggar inser jag att jag dras till de som är nånstans 10-15 år yngre och att de är mer i fas med mig som jag är nu. Det är dem jag klickar med. 

Så istället kanske det vore bättre att dejta yngre killar för mig? Ser ung ut också så tror inte det blir nåt problem, yngre brukar flirta med mig ute men jag har hittills inte nappat. Vad tror ni? 

• Svar på tråden När mental och biologisk mognad inte stämmer överens
  • Anonym (stud)

Du verkar vara i rätt miljö för att testa? :D

Har lite liknande problem. Känns som jag är flera år efter mina jämnåriga både med mognad, vad som känns viktigt och vart jag kommit/vill med livet. Dejtade en äldre som tyckte att jag absolut skulle dejta yngre när vi gjorde slut.
    Vet bara inte ifall yngre då, som dejtar äldre förväntar sig en mer mogen person? Då är det ju kört vid den fronten också 😅

• Anonym (L)
    Anonym (stud) skrev 2025-03-21 16:34:14 följande:

Du verkar vara i rätt miljö för att testa? :D

Har lite liknande problem. Känns som jag är flera år efter mina jämnåriga både med mognad, vad som känns viktigt och vart jag kommit/vill med livet. Dejtade en äldre som tyckte att jag absolut skulle dejta yngre när vi gjorde slut.
    Vet bara inte ifall yngre då, som dejtar äldre förväntar sig en mer mogen person? Då är det ju kört vid den fronten också 😅

Hehe, just detta som oroar mig lite också. Att de ska vilja ha nån med hus, fast jobb, körkort och sparpengar på banken. För då har de kommit fel. Själv gillar jag att gå på spelningar och streckkolla serier. 
  • Anonym (39)
    Anonym (L) skrev 2025-03-21 16:59:59 följande:
    Hehe, just detta som oroar mig lite också. Att de ska vilja ha nån med hus, fast jobb, körkort och sparpengar på banken. För då har de kommit fel. Själv gillar jag att gå på spelningar och streckkolla serier. 
    Ser absolut noll motsats mellan de två. Jag är 39 med hus, jobb, sparpengar etc, men streckkollar också serier och går på konserter.
  • Anonym (L)
    Anonym (39) skrev 2025-03-21 17:18:05 följande:
    Ser absolut noll motsats mellan de två. Jag är 39 med hus, jobb, sparpengar etc, men streckkollar också serier och går på konserter.
    Jo men inte riktigt samma sak ändå när du har allt det där andra. 
  • Anonym (Mer än bara 10 år yngre)

Då du är 41 och beskriver dig som rätt barnslig och inte mogen för vissa saker så tänker du dig kanske yngre som 10 år yngre, att killar på kanske 31 skulle passa.

Men män i den åldern är ofta seriösa, de letar seriöst, de vill ha familj och barn. Så yngre är nästan en nackdel att satsa på om du menar 10 år yngre.

20 år yngre passar bättre. Är det lite för konstigt/känns fel så skulle det nog vara bättre med jämnåriga eller  äldre män som är för gamla för att vara seriösa på det sättet. 

Så tänk under 25 eller över 40, skippa de där mellan. Det är nog bästa grejen för dig. 

• Anonym (L)
    Anonym (Mer än bara 10 år yngre) skrev 2025-03-21 19:53:52 följande:

Då du är 41 och beskriver dig som rätt barnslig och inte mogen för vissa saker så tänker du dig kanske yngre som 10 år yngre, att killar på kanske 31 skulle passa.

Men män i den åldern är ofta seriösa, de letar seriöst, de vill ha familj och barn. Så yngre är nästan en nackdel att satsa på om du menar 10 år yngre.

20 år yngre passar bättre. Är det lite för konstigt/känns fel så skulle det nog vara bättre med jämnåriga eller  äldre män som är för gamla för att vara seriösa på det sättet. 

Så tänk under 25 eller över 40, skippa de där mellan. Det är nog bästa grejen för dig. 

Senaste två jag dejtade ansåg att jag inte var tillräckligt ordnad för att det skulle funka och de var 45 och 47. 
  • Anonym (s)

Det behöver inte vara mognat utan en annan syn på livet med tillhörande prioriteringar.

• Anonym (39)
    Anonym (L) skrev 2025-03-21 19:01:30 följande:
    Jo men inte riktigt samma sak ändå när du har allt det där andra. 
    Fast även 30-åringar har ju jobb och ordnade liv. Då börjar de dessutom vilja skaffa barn och då är väl en 40-plussare inte aktuellt direkt.
  • Anonym (Eli)

Ja alltså det är ditt liv och killar som är 10-15 år yngre är ju fullvuxna män så om de är intresserade av dig så är det ju ingen annans ensak.

Jag ser mig själv som rätt barnslig också, jag är 34 och hade en trygg och stabil karriär inom restaurang, som jag lessnade på vid trettioårsåldern. Jag sökte in på läkarlinjen och träffade en sju år yngre kille som jag klickade bra med och efter flera månaders vänskap insåg vi att vi båda hade känslor för varandra. Vi har varit förlovade i ett år snart.
    Visst har vi fått pikar om åldersskillnaden men det är ingenting någon av oss bryr oss om. När man vet att det är rätt så vet man och andras åsikter kommer inte ändra min kärlek till honom. Dock har de allra flesta inte sagt något om åldersskillnaden utan bara varit glada för vår skull.

Svar på tråden När mental och biologisk mognad inte stämmer överens