• Anonym (Emma)

Hur ser eran relation ut till era ex när ni är i ny relation?

Jag vet inte om jag och min man är helt unika. 

Jag har kontakt med mina ex regelbundet. Ett ex jag känt i 15 års tid så han är otroligt viktig för mig i mitt liv. Händer det något så ringer jag gärna honom och gråter om jag vill få stöd.

Men min mans ex med hennes familj är en del av vårt liv. Jag kan regelbundet ringa min mans ex och min mans ex svärmor om jag behöver hjälp. 

Dom är ofta hemma hos oss och är liksom som vår extra familj. 

Hans ex har en ny partner så dom är också kompisar Och lirar ofta golf ihop. 

När jag pratar med andra så känns det som att expartners ska man inte ha kontakt med och att det finns svartsjuka. Jag rådfrågar ofta mitt mans ex om råd angående min egna man t ex, självklart när detta är nödvändigt. 

• Svar på tråden Hur ser eran relation ut till era ex när ni är i ny relation?
  • Anonym (J)

Skriver lite försiktigt med ett ex ibland. Men träffas aldrig.

De andra exen har jag absolut ingen kontakt med . Inte min kille heller med sitt ex. 

• Anonym

Ja när man  gjort slut går man vidare i livet. Undantag är om man har barn tillsammans

• Anonym (J)

Med försiktigt menar jag att jag pratar bara lite med honom och om saker som är okej. Viktigt med gränsen där. Det är känsligt när det är ex.

• Anonym (J)
    Anonym skrev 2025-03-22 20:22:35 följande:

Ja när man  gjort slut går man vidare i livet. Undantag är om man har barn tillsammans

Vän kan man vara ändå, men försiktigt isåfall, väldigt försiktigt.

Det ts skriver verkar vara mer unikt , har hört talas om nån som ringer honom om saker, eller umgås. 
  • Anonym (Hm)

Idag har vi ingen kontakt, det hade vi när barnet var yngre. Hade då en väl fungerande relation.

• Anonym (Exfru)

Mitt ex visade vara sig en tokstolle.Nu 10 år senare har han inte släppt taget och är orolig att jag dejtar.Han var och är elak.

• Anonym (Separerad)

Jag och barnens pappa är separerade sedan ca ett år. Han har träffat någon ny som han pratat med barnen om (väldigt fort i deras relation då den bara är typ 2-3 månader gammal). 

Jag har träffat en person sedan i somras (en gammal vän som blivit en kärlek) som barnen just fått veta att jag träffar. 

Mina föräldrar är separerade sedan jag var väldigt liten. Min mamma har haft god kontakt med farmor och farfar. Mina mor- och farföräldrar har umgåtts utan sammanhållningen av barn och barnbarn. 

För mig är det naturligt att kunna umgås med den andra släkthalvan även efter separation men det kommer aldrig att ske med exet tyvärr. Han är alldeles för bitter. Ingen på hans sida har heller inte hört av sig till mig under detta år som gått.

• Anonym (Ex)

När jag var yngre var jag super nära mitt ex. Vi kunde hänga, ha kul ihop, hade ju gemensamma vänner och så. Min nya kille och mitt ex kom bra överens och jag trodde att jag och mitt ex:s nya tjej också kom överens? MEN hon blev väldigt svartsjuk och det blev tillsist för jobbigt för mig så jag valde att säga upp vår vänskap. Sedan flyttade dom till en annan stad och jag har bara träffat honom någon enstaka gång för att man råkats på. 

Inte haft kontakt med något annat ex mer än att man är trevlig om man råkar stöta på varandra :) Har inte många direkt heller 😆

• Anonym (X)

Jag umgås med två av mina ex. Vi ses ett par gånger om året och brukar ha trevligt. 

Det ena exet är gift och jag gillar hans fru. Vi brukar umgås alla tre när jag är på besök (de bor i en annan stad). 
    Jag skulle inte säga att vi är supernära varandra men jag uppskattar deras sällskap, vi brukar prata om allt möjligt. Min man brukar inte vara med, de har bara träffats ett par gånger men verkade komma överens och har en del gemensamt. 

Mitt andra ex bor också långt bort, så vi ses inte ofta men kan hänga rätt mycket när jag är i min hemstad. Vi pratar om lite allt möjligt och har kul ( och sen är det skönt att skiljs åt för jag orkar inte med honom i längden, men han är galet kul korta stunder).
    Det enda jag aldrig skulle prata med mina ex om är sånt som är privat mellan mig och min man. Jag säger aldrig negativa saker om min make till mina ex och jag pratar inte om vår relation. Jag har i för sig inte så mycket att klaga på när det gäller min man, men om jag hade det skulle jag inte prata om det med just dem.

• Anonym (Lola)

Jag skulle aldrig vilja ha ett ex som ringer mig om han har bekymmer och lipar. Skaffa vänner istället är min tanke. Häng inte kvar i tryggheten du haft. Man kan absolut ha kontakt med ett ex om det övergått till vänskap men trygghetsförankring? Nja... move on. 

• Anonym (Emma)
    Anonym (Lola) skrev 2025-03-22 22:50:24 följande:

Jag skulle aldrig vilja ha ett ex som ringer mig om han har bekymmer och lipar. Skaffa vänner istället är min tanke. Häng inte kvar i tryggheten du haft. Man kan absolut ha kontakt med ett ex om det övergått till vänskap men trygghetsförankring? Nja... move on. 

Vad Är felet med det? Han har ju levt med mig och vet precis hur jag är. Man får ju en annan relation med folk som är sååå nära. 
  • Anonym (Lola)
    Anonym (Emma) skrev 2025-03-22 22:57:01 följande:
    Vad Är felet med det? Han har ju levt med mig och vet precis hur jag är. Man får ju en annan relation med folk som är sååå nära. 
    Är inget fel med det om det känns bra för dig. Jag för min del har svårt att se att jag inte skulle klippa även dom banden med ett ex. Ta hand om han när han gråter. Eller ringa till honom och gråta. Nej tack. Skulle inte vilja vara tillsammans med någon som hade en sånn relation med sitt ex heller. Det är inte att vara svartsjuk utan bara ett stort frågetecken för mig. Man har väl vänner som står en närmare än ett ex som.man kan vända sig till om livet känns jobbigt. Bara min åsikt. Alla är vi olika. 
Svar på tråden Hur ser eran relation ut till era ex när ni är i ny relation?