• Anonym (Reseavdrag)

Har jag rätt till reseavdrag!!?

Ska deklarera men är osäker på om jag har rätt till reseavdrag. Har 2 mil till arbetet och bor på landet. 

- Det finns kollektivtrafik inom 2km från mitt boende men det passar INTE mina arbetstider.

- Jag jobbar 7-16 och första bussen på morgonen går 7.45. Tar skatteverket hänsyn till det? 

- När jag ska hem behöver jag byta buss och kommer som tidigast hem 17.20. 

Om jag åker bil kommer jag till jobbet 
    kl: 07 och är hemma kl:16.15. 

Åker jag buss kommer jag 1h & 15 min sent varje dag och kommer hem 1h senare. 

• Svar på tråden Har jag rätt till reseavdrag!!?
  • Anonym (Max)

Ja, om det verkligen är så att det inte finns någon kollektivtrafik på morgonen så att du kan ta dig till ditt arbete så har du rätt till avdrag. Såvida kostnaden överstiger 11.000 kr/år då förstås

• Anonym (Reseavdrag)
    Anonym (Max) skrev 2025-03-23 09:46:53 följande:

Ja, om det verkligen är så att det inte finns någon kollektivtrafik på morgonen så att du kan ta dig till ditt arbete så har du rätt till avdrag. Såvida kostnaden överstiger 11.000 kr/år då förstås

Det finns ju kollektivtrafik på morgonen men första bussen för dagen är den vid 07.45. Bor på landsbygden så bussarna går ju inte ofta och detta är ju egentligen skolbussen. 
  • Anonym (Max)
    Anonym (Reseavdrag) skrev 2025-03-23 10:14:38 följande:
    Det finns ju kollektivtrafik på morgonen men första bussen för dagen är den vid 07.45. Bor på landsbygden så bussarna går ju inte ofta och detta är ju egentligen skolbussen. 
    Fast om du börjar 7.00 och det inte går någon buss förrän 7.45 så finns det ju inte kollektivtrafik som kan ta dig till ditt jobb och därmed har du rätt till reseavdrag. ca 3.500 kr borde du få enligt mina beräkningar i så fall.
  • Anonym (Reseavdrag)
    Anonym (Max) skrev 2025-03-23 10:24:22 följande:
    Fast om du börjar 7.00 och det inte går någon buss förrän 7.45 så finns det ju inte kollektivtrafik som kan ta dig till ditt jobb och därmed har du rätt till reseavdrag. ca 3.500 kr borde du få enligt mina beräkningar i så fall.
    Ja precis. Men när jag ringde till själva Skatteverket så kunde dom inte svara på det. Dom hänvisade mig till deras hemsida. 
  • Anonym (M)

Du får ju räkna tidsvinsten som att du tar sista bussen på kvällen till jobbet. 

• Anonym (Max)
    Anonym (Reseavdrag) skrev 2025-03-23 10:31:31 följande:
    Ja precis. Men när jag ringde till själva Skatteverket så kunde dom inte svara på det. Dom hänvisade mig till deras hemsida. 
    ja och det är ju tydligt och enkelt egentligen. kan du ta dig till ditt jobb med kollektivtrafik? Svaret är nej eftersom det inte finns någon kollektivtrafik som går när du ska börja jobba.

Du gör avdrag i deklarationen. Fyller i summan för antal dagar du jobbat 2024 x 100 kr(eftersom du säger att du har 2 mil till jobbet) Antal dagar blir väl ca 230 så 23.000 kr.
Svar på tråden Har jag rätt till reseavdrag!!?