• Anonym (50/50 eller 60/40)

Vad är en rimlig deal?

Rolf har en stor skivsamling som han inte längre behöver. Han lyssnar inte på vinylskivor och vill bli av med dem. 
    Han är inte i behov av pengarna och det är inget brådskande att få bort dem.

Rolfs kompis Claes-Christian är en erfaren säljare och erbjuder sig sälja Rolfs skivor på en auktionssajt.

Vad är en rimlig "deal" tycker du?

Rolf får 60 % och Claes-Christian får 40 % av pengarna som kommer in?

Eller är 50/50 mer rimligt?

Åsikter?

• Svar på tråden Vad är en rimlig deal?
  • Anonym (Vännen)
    Anonym (50/50 eller 60/40) skrev 2025-03-23 15:40:45 följande:
    Ja, det är en hel del arbete med att sälja vinylskivor. Inte som att lägga ett mynt i en påse och sedan på brevlådan.

10-15 % är ju ingenting. Jag tänker att vännen får 40 % och jag 60 %.
    Jag?

Är det du som äger grejorna alltså.

Då kan ju 50/50 vara ok om du slipper skiten och allt besvär. Dessutom fint att dela lika. Alla går därifrån med en bra känsla.
  • Anonym (123)

Jag har hjälp både min mamma och en vän att sälja saker, då har vi delat 50/50. Ingen av oss har varit i behov av pengarna utan mer varit att jag erbjudit mig att hjälpa till utan att ha en tanke på ersättning alls och då har de blivit så glada över hjälpen att de erbjudit mig hälften.

• Anonym ((Y))

Om det handlar om att lägga ut allt i en enda annons behöver provisionen kanske inte vara så hög. Vid ett värde om 10 000 kr för allt är väl ändå minst 20-25 % rimligt för att göra sig besväret tänker jag. 

Ska han däremot lägga ut enstaka skivor till försäljning, då måste provisionen vara högre. Minst 50 % då tänker jag.

Anonym ((Y)) skrev 2025-03-24 20:31:38 följande:

Om det handlar om att lägga ut allt i en enda annons behöver provisionen kanske inte vara så hög. Vid ett värde om 10 000 kr för allt är väl ändå minst 20-25 % rimligt för att göra sig besväret tänker jag. 

Ska han däremot lägga ut enstaka skivor till försäljning, då måste provisionen vara högre. Minst 50 % då tänker jag.

Alla objekt ska säljas styckvis och jag tänker att föreslår man 50/50 så har man inte på något sätt försökt vilseleda den andre.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (H) skrev 2025-03-24 04:27:59 följande:

Varför är C-G så angelägen att göra det här? 

Det undrar jag också.
    Anonym (Jo) skrev 2025-03-24 21:52:53 följande:
    Det undrar jag också.
    De har pratat om detta tidigare och C-G känner att han har tid över för att dona med auktioner nu.

Stor skillnad på att sälja olika saker. 100 mynt är lätthanterligt och du kan förfrankera kuvert att skicka dem i.

Lätta att fotografera.

Vinylskivor är annorlunda och betydligt mer svårhanterliga.
  • Anonym

Jag har sålt hundratals vinylskivor till samlare via auktion och det är inte mkt svårare än något annat. Pizzakartonger och skumplast och helst lite kontakter.

Fattar inte tjatet om mynt heller. Det finns fortfarande inget annat sammanhang där försäljningen renderar 40% av värdet, mynt eller ej.

Fattar i synnerhet inte hur det gick till när Claes-Christian helt plötsligt, mitt i tråden började heta Claes-Gristian.

Men allt ovan är ju skit samma eftersom ts har sin uppfattning klar och tydligen avser argumentera för den.
    Mynt är lätt, vinyler tarvar 40 % och Christian börjar på G. Allt är löst.

• Anonym (Team Rolf)

80% till Rolf och 20% den andra vad hen än må heta. Plus att vännen kan lära Rolf hur man gör (bra tips i tråden. 

Christian verkar girig och i behov av pengar. 

Är Rolf snäll kanske han bjuder på middag som tack. 

PS. Även om det finns ett dokumenterat värde är det inte säkert att det är det verkliga värdet. 

• Anonym
    Anonym (50/50 eller 60/40) skrev 2025-03-24 22:43:56 följande:
    Lätta att fotografera.
    Vilket ur luften tagit bullshit, för övrigt. Makro på starkt reflekterande, präglat material skulle vara lättare än något annat?
  • Anonym (f)
    Anonym (50/50 eller 60/40) skrev 2025-03-24 22:43:56 följande:
    De har pratat om detta tidigare och C-G känner att han har tid över för att dona med auktioner nu.

Stor skillnad på att sälja olika saker. 100 mynt är lätthanterligt och du kan förfrankera kuvert att skicka dem i.

Lätta att fotografera.

Vinylskivor är annorlunda och betydligt mer svårhanterliga.
    Jag hade kört på något av de alternativ du anger. Hade ALDRIG gjort jobbet att lista en massa enskilda skivor för 20%. Har själv samma problem (lyssnar ej på vinyl längre) och för min del hade Claes-Gristian gärna fått 50% för besväret. Just nu funderar jag på att donera dem till Erikshjälpen.
    Anonym (f) skrev 2025-03-26 14:53:05 följande:
    Jag hade kört på något av de alternativ du anger. Hade ALDRIG gjort jobbet att lista en massa enskilda skivor för 20%. Har själv samma problem (lyssnar ej på vinyl längre) och för min del hade Claes-Gristian gärna fått 50% för besväret. Just nu funderar jag på att donera dem till Erikshjälpen.
    Ja, det är det jag har försökt få fram.
    Säg att en skiva hamnar på 100 kr och en annan på 65 kronor, då är inte 20 % rimligt för arbetet det kräver.
    Sedan kanske någon platta säjs för 400 kronor.
  • Anonym
    Anonym (50/50 eller 60/40) skrev 2025-03-26 20:29:10 följande:
    Ja, det är det jag har försökt få fram.
    Säg att en skiva hamnar på 100 kr och en annan på 65 kronor, då är inte 20 % rimligt för arbetet det kräver.
    Sedan kanske någon platta säjs för 400 kronor.
    Jamen dåså. Då har du ju inte haft din uppfattning klar, makrofotografering är enkelt och mynt lättsålda. Allt är löst. Igen.
    Anonym (f) skrev 2025-03-26 14:53:05 följande:
    Fin gärning att donera dem, men kolla upp lite så att du lämnar dem till den organisation som har lite koll på läget och vet vilka som betingar ett högre värde än 5-10 kronor.
    Lite nyfiken, vilken musik handlar det om?
  • Anonym (Claes-Crisitian)

Rolfs kompis, Claes-Crisitian, han säger alltid Åh Gud vilken tid det tar! Men väntar man på nåt gott, så är det ju bara härligt. 

• Anonym (f)
    Anonym (50/50 eller 60/40) skrev 2025-03-26 22:38:23 följande:
    Fin gärning att donera dem, men kolla upp lite så att du lämnar dem till den organisation som har lite koll på läget och vet vilka som betingar ett högre värde än 5-10 kronor.
    Allt möjligt då det handlar om både min mans och min preferenser, och jag är typ allätare. Jazz, blues, hårdrock (försökt ersätta skivor jag hade i min ungdom innan jag sålde första skivspelaren och alla skivor på Kommersen för typ 1-10kr/st), rock, pop, country... En del är köpt på Tradera (äldre samlarobjekt i fint skick), ett par nyproduktioner från Ullared och en hel del från Bengans i Göteborg där gamla skivor har åkt med för att de var så billiga. Så värdena ligger på allt mellan 1-400kr skulle jag tro.

Folk här verkar ha all tid i världen. Orka försöka sälja skivor värda kanske 50kr och få 10kr för besväret... Hade skämts om jag bad någon göra hela jobbet för en sån liten peng. Man måste ju ändå lyssna igenom varje spår vilket tar tid också.

Har samma problem efter att ha rensat ur garderoben. Något plagg med nypris 500kr gick för 3kr på Tradera - lägsta provisionen de tar ut är 3kr så det gick på ett ut. Nu säljer sonen på Vinted men även det tar tid - han får då hela summan för besväret.
  • Anonym (f)
    Anonym (50/50 eller 60/40) skrev 2025-03-26 22:38:23 följande:
    Vi har en stor EH här och jag tror de tar sig tid att sätta priserna korrekt, men det är klart man som kund kan göra ordentliga fynd där.

Samtidigt - om jag skänker dem är det av bekvämlighet / för att jag inte orkar ta tag i listandet av enskilda vinylskivor, så då tänker jag egentligen inte så mycket på hur det går för skivorna sedan.

Har ni bestämt hur ni ska göra?

Jag lähher fram 50/50 förslaget så kan det inte bli fel. Han får hälften och det tycker jag är rimligt när vissa av objekten kan hamna på bara några tior.

• Anonym (123)
    Anonym (50/50 eller 60/40) skrev 2025-04-01 22:27:47 följande:

Jag lähher fram 50/50 förslaget så kan det inte bli fel. Han får hälften och det tycker jag är rimligt när vissa av objekten kan hamna på bara några tior.

Instämmer i att det är en bra ide. 
    Anonym (123) skrev 2025-04-02 05:17:54 följande:
    Instämmer i att det är en bra ide. 
    Tack. Kan inte landa fel. Det som ev kan hända är att han tycker det är lite för bra deal.
Svar på tråden Vad är en rimlig deal?