• Anonym (Vilsen)

Jag känner mig så färdig med min sambo

Som rubriken säger så känner jag mig så otroligt klar med min make. Men hur tar man steget att lämna någon, vi har  varit tillsammans i 30 år. 

Säg inte att jag är egoist som inte släpper honom ,har nämligen tagit de här med honom vid några tillfällen. Men han verkar inte se problemet och vill fortsätta.

Men vi har separata sovrum,inget samliv, gör aldrig något tillsammans och pratar knappt med varandra längre. Så jag känner verkligen att vår relation är slut.

• Svar på tråden Jag känner mig så färdig med min sambo
  • EnAnonumius
    Anonym (Vilsen) skrev 2025-03-25 08:59:42 följande:
    Jag känner mig så färdig med min sambo

Som rubriken säger så känner jag mig så otroligt klar med min make. Men hur tar man steget att lämna någon, vi har  varit tillsammans i 30 år. 

Säg inte att jag är egoist som inte släpper honom ,har nämligen tagit de här med honom vid några tillfällen. Men han verkar inte se problemet och vill fortsätta.

Men vi har separata sovrum,inget samliv, gör aldrig något tillsammans och pratar knappt med varandra längre. Så jag känner verkligen att vår relation är slut.

Ner rubriken så skriver du "sambo", men sedan i din övriga inlägg så skriver du "make". Make är något som endast gifta män kan vara (maka före endast gifta kvinnor)
    Vilket är det, är ni sambo eller gifta?

Du känner att di är färdig med, men han vill då fortsätta.

Säg det rent ut bara att jag lämnar detta förhållandet då det finns ingen kärlek, det finns inget sex, vi sover i skilda sovrum, och pratar inte med varandra. Jag tänker inte leva så här, och så säger du att det är slut...

För du har ingen skyldighet att leva på det sättet bara för att "han inte ser problemet" ioch då vill fortsätta.

Så mitt tips är att du ställer dig i kö för lägenhet och sedan gör slut.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Vilsen)

Den blev lite flummigt skrivet kanske,sorry för det. Vi har faktiskt varit gifta,men skilsmässa gick igenom,men valde att fortsätta. Många år sedan nu,så nu är vi sambo,men kallat varandra för man och frugan.

Blir inte något tal för mig att flytta då jag ståe som ensam ägare på bostaden vi bor i,utan blir de så att jag väljer att lämna,så är de han som får lov att flytta.

• Anonym (Hmm)

Ni är ju varken sambo eller gifta, mer som inneboende.
    Fråga om han verkligen bara vill leva med en inneboende resten av sitt liv. Eller hitta riktig kärlek.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Vilsen) skrev 2025-03-25 09:23:15 följande:

Den blev lite flummigt skrivet kanske,sorry för det. Vi har faktiskt varit gifta,men skilsmässa gick igenom,men valde att fortsätta. Många år sedan nu,så nu är vi sambo,men kallat varandra för man och frugan.

Blir inte något tal för mig att flytta då jag ståe som ensam ägare på bostaden vi bor i,utan blir de så att jag väljer att lämna,så är de han som får lov att flytta.

Låter som han stannar av ren bekvämlighet. Slippa leta nytt boende m.m.
    Men är det så att det är han som valt skilda sovrum? Om inte så kanske han hoppas på en förändring.
  • Anonym (Vilsen)

De är han som valde,pga att jag haft sömnproblem och stördes av honom. 

• Goneril

Bra TS, att du har läget under kontroll, det vill säga äger din bostad. Då är det han som ska flytta. I många trådar här har inte alla det så bra förspänt: du sitter med trumf på hand. Nu är ni sambor och då är det sambolagen som gäller, avflyttning, Jordabalken JB, närmare bestämt utsökningsbalken, CUB. En uppsägningstid på 3 månader gäller. Flyttar han inte självmant blir det Kronofogdemyndigheten som hjälper till med avhysning. Står i UB 1 kap.3 paragrafen första stycket, 16 kapitlet. Där kan du snoka, men även kolla i www.lawline.se.  Där finns flera liknande frågor, gratis.                            
    Önskar att jag hade haft det lika väl ordnat på 70-talet då jag ville flytta ut men inte hade råd att hyra egen bostad med den lön jag hade då. Tack och lov hittade maken en ny dam att charma, flyttade, och jag hade fått bättre lön, men jag fick ge mig till tåls med en ständigt otrogen make och alla kulturkrockar, elak svärmor osv. Svärmor tyckte att män har rätt att vara otrogna, det är deras privilegium såsom skapelsens herrar. Man kan inte vara gift med någon med den inställningen och den släkten.                                                                                                                                                                                           På tal om charmknuttar, TS make kommer kanske att visa upp en annan sida inför hotet att bli utslängd. Låt dig inte luras av plötsliga blombuketter och komplimanger! Så snart han anser att hotet är avvärjt kommer han att återgå till sitt gamla jag.

Svar på tråden Jag känner mig så färdig med min sambo