Varför är mammor så jävla dryga?
Sen jag själv blev mamma för ett år sen har ofrivilligt hamnat i sällskap med andra mammor och herregud. Mer uptight och dryga personligheter får man leta efter. Alla är perfekta och jag kan knappt hålla mig vaken i alla dessa diskussioner om vems unge som är bäst eller vem som sover bäst eller gör nyttigaste måltiderna till sina barn. Jag överhörde en morsa på babysimmet som hade låtit sin unge slicka på en kanelbulle och de andra mammorna tyckte att hon var sååå galen!!!
Jag har provat att fika med några mammor några gånger. Uteslutande handlar samtalen om sömn, blöjor, skärmtid och mat. Alla är givetvis perfekta i samtliga områden. Inga skämt eller skratt förekommer dessa möten, de är mycket seriösa.
Säger man nåt kul ens barn lärt sig så låter mammorna dig minsann veta att deras unge gjort EXAKT det flera månader tidigare än din egen. Bara för att du inte ska känna dig så bra liksom.
Ett annat exempel är att jag är medlem i en chattgrupp med några mammor. Titt som tätt förekommer gnabb mellan dessa mammor då dom sätter sig över varandra trots att ingen av oss nånsin träffats. Den ena vet bäst för att hon har flera barn, den andra vet bäst av oklara anledningar Osv osv. Alla ska lära upp varandra om barn.
Jag drog ett högst oskyldigt skämt en gång på öppna fsk om att ha ketchup på grönsakerna för att få barnen att äta bättre men jag antar att det var alldeles för galet för mammorna för dom blev mycket chockade över mitt uttalande och trodde att jag var seriös.
Givetvis försöker jag vara den bästa versionen mamma till mitt barn, han får närhet, värme, kärlek, mat m.m men jag skulle aldrig sätta mig över eller tala om för någon annan mamma vad dom ska göra. Och det är faktiskt inte olagligt att ha lite roligt på vägen också.
Varför är denna grupp människor så fulla av sig själva? Vad är det frågan om?