• Anonym (Undrar)

Rast eller måltidsuppehåll?

Jag jobbar med hemstäd och kör tjänstebil under arbetstid, nästan alltid tillsammans med en kollega. 
    Vi är alltså ute och kör hela dagen mellan kunderna.
    Min fundering är om vår lunchpaus är en rast eller ett måltidsuppehåll? Vi sitter i bilen på rasten och har ingen möjlighet att utföra privata ärende på varsitt håll under pausen då vi ju bara har ett fordon.
    Ofta när det är läge för paus så kan vi befinna oss mitt ute på landet.
    Som det är nu så har vi obetald rast, men jag funderar på om det borde vara betalt uppehåll istället kanske? 

• Svar på tråden Rast eller måltidsuppehåll?
  • Anonym (C)

Kolla med facket. Finns en del lokala avtal kringvdetta

• Anonym (Ellen)

Ta kontakt med chefen, med HR  (om chefen inte är insatt i avtalen) eller med facket. Måltidsuppehåll är man hyfsat restriktiv med, är min erfarenhet, eftersom det sällan är befogad. Det innebär också att arbetsgivaren ofta blir tvungen att ändra scheman.
    Så här, ni jobbar 8-17, varav 1h rast (säger vi) vilket ger 8h arbetstid 
    Med måltidsuppehåll skulle ni kunna vara schemalagda 8-16 istället vilket också skulle ge 8h betald arbetstid. 
    Vem täcker timmen 16-17? Eller om man lade schemat 9-17, vem täcker morgonen, om det finns ett behov av arbetskraft 8-9?
    Alternativt så låter man det ligga 8-17 varav medarbetaren fullgör 9h arbetstid den dagen om man kör måltidsuppehåll. Det ger arbetsgivaren färre timmar att fördela ut andra dagar.

Ur lagens synpunkt är inte måltidsuppehåll något positivt eftersom det fråntar arbetstagaren en möjlighet att få en stunds rast att lämna arbetsplatsen och återhämta sig. Därav är de flesta kollektivavtal skrivna så att om man har för avsikt att införa måltidsuppehåll så ska det föregås av noggranna konsekvensanalyser. 

• Dexter dot com

Borde ju vara betald rast om du inte kan lämna arbetet, vila, utföra ärenden mm men prata med facket.

• Anonym (Sofia)

Att ni inte har tillgång till varsin bil eller är på landet tror jag inte påverkar. (Jag har jobbat på många ställen där det inte finns något intressant i närheten eller där jag inte har bil) Dock vet jag inte om det finns några regler för att det ska finnas någon rastlokal/möjlighet att värma mat, etc. 
    Måltidsuppehåll brukar vara om man måste vara tillhands under tiden - tex. i en butik, reception etc. 

• Anonym (Göran)

Måltidsuppehåll är INTE en rast. Måltidsuppehåll SKALL ingå i arbetstiden?Den är dessutom lite flytande i tid man får ta uppehåll när det är lämpligt?

Svar på tråden Rast eller måltidsuppehåll?