• Helena D

Vilken periodisk fasta bör jag testa för att få bort klimakterievikten?

Jag är i klimakteriet och har snabbt dragit på mig en rätt rejäl övervikt som tycks sitta som berget. Mår inte alls särskilt bra och behöver göra en förändring för att komma tillbaka till ett bättre mående. Skulle behöva tappa ca 15-20 kilo och jobba upp styrka och kondition. 

Jag har läst mycket om periodisk fasta och är nyfiken på att testa, men vet inte hur jag bör lägga upp det. Du som har testat eller är hängiven fastare - vilket upplägg kör du och vad kan du rekommendera? Vilka fallgropar ska man undvika?

Jag ser inga problem egentligen att börja med ett ätfönster på 8-10 h på vardagar, men knepigare på helgen då jag ofta är uppe längre och gärna kanske tar ett glas vin eller nån ostbit lite senare på kvällen. Hur parerar man det? Kan man köra ett ätfönster på vardagar och ett lite vidare fönster på fre-lör eller sabbar man allt då? 

Är också nyfiken på varannan-dags-fasta. Nån som prövat det? Hur står man ut med att inte äta alls varannan dag och vad äter man på ät-dagarna? Hur gör du om du t.ex. blir bortbjuden under en dag då du inte "ska" äta?

Tacksam för alla tips, råd osv. 

• Svar på tråden Vilken periodisk fasta bör jag testa för att få bort klimakterievikten?
  • Anonym (Prova och se)
    Helena D skrev 2025-03-28 12:53:25 följande:

Jag ser inga problem egentligen att börja med ett ätfönster på 8-10 h på vardagar, men knepigare på helgen då jag ofta är uppe längre och gärna kanske tar ett glas vin eller nån ostbit lite senare på kvällen. Hur parerar man det? Kan man köra ett ätfönster på vardagar och ett lite vidare fönster på fre-lör eller sabbar man allt då? 

Tacksam för alla tips, råd osv. 

Du kanske kan testa att skippa nattmaten (vin och ost) en helg eller kanske tva, for att se om helgfusket gor nagon skillnad.
    Nar du sen fuskar, dvs. utvidgar ditt fonster den tredje helgen, sa ser du om viktkurvan stannar av och inte gar ner lika mycket som du forvantat (dvs. som de foregaende tva veckorna nar du inte utvidgade atfonstret). 
    Vem vet, det kanske inte gor nagon skillnad alls, eller sa marker du stor skillnad och kan sen bestamma dig for om fusket ar vart det eller inte, eller om du kanske bytar till en annan metod.
  • Helena D

Hmm... verkar inte vara ett "hett topic" detta Drömmer men jag har iaf landat i ett beslut efter att ha läst på lite. 

Jag har beslutat mig för att testa varannandagsfasta, dock något modifierat då jag har svårt att få till så många fastedagar, främst pga planer som inkluderar mat. 
    Till att börja med blir upplägget att jag ska försöka få till minst två hela fastedagar i veckan, gärna tre. Den här veckan fastar jag måndag, onsdag och fredag. I helgen ska jag resa bort och bo på hotell, äta middag med vänner på lördagen och då jag inte vill vaska en hotellfrukost (som är typ det bästa jag vet) får även söndagen bli en ätardag. 

Jag har provat så många olika sätt att försöka få bort min övervikt och spontant tror jag att det här kan passa mig. Jag tycker det är jobbigt och tråkigt att räkna kalorier, väga och regga mat i appar osv och tänker att det är betydligt lättare att fasta helt vissa dagar och sedan äta "normalt" övriga dagar utan att behöva regga allt jag stoppar i mig. Givetvis kommer jag tänka på att äta så bra och näringsrik mat som möjligt under ätardagarna. Jag vill också poängtera att jag verkligen behöver gå ner i vikt, detta är inget jag gör för att bli "snygg och smal". Jag ligger på gränsen till fetma (enligt BMI) och varenda gång jag söker sjukvård av något slag får jag alltid höra att "det vore bra om du tappade lite i vikt". Så det har främst med hälsan att göra. 

Är det någon annan här som kör fasta i någon form? Berätta gärna! 
    Jag har min första fastedag idag och än så länge (klockan är typ 15:30) har det funkat bra, jag har druckit en kopp kaffe, två koppar te och en hel del vatten. 

Om intresse finns tänkte jag uppdatera här kontinuerligt och berätta om hur det går. 

• Anonym (kalorierinkalorierut)
    Du kan köra vilken variant du vill och vilket kostmönster du vill så länge du äter mindre än du gör av med. 

Börja med att äta mindre än vanligt och väg dig med jämna mellanrum. Om vikten inte går ner så får du dra ner ännu mer. 
  • Helena D
    Anonym (kalorierinkalorierut) skrev 2025-03-31 17:56:42 följande:
    Du kan köra vilken variant du vill och vilket kostmönster du vill så länge du äter mindre än du gör av med. 

Börja med att äta mindre än vanligt och väg dig med jämna mellanrum. Om vikten inte går ner så får du dra ner ännu mer. 
    Jag har prövat att dra ner på mitt dagliga kaloriintag, men har haft väldigt svårt att hitta en balans i det, mycket på grund av att kroppen och förbränningen har förändrats så mycket det senaste året.

Jag har tidigare haft relativt lätt för att både gå upp och ner i vikt, men sedan jag hamnade i klimakteriet har förbränningen stannat av och jag har inte lyckats få kläm på hur mycket jag kan äta för att vara viktstabil och därför har jag heller ingen aning om hur mycket jag behöver dra ner för att tappa i vikt. 

Jag tycker det är tråkigt och begränsande att räkna kalorier och regga allt jag äter, vilket jag har gjort tidigare. När jag har försökt dra ner på kalorier och ligga på ett underskott varje dag slutar det ofta med att jag är konstant hungrig och väldigt sugen på fel saker.

Att fasta varannan dag gör ju att jag halverar mitt vanliga kaloriintag, slipper räkna/regga och kan äta "normalt" varannan dag. Jag tror att det upplägget passar mig bättre, åtminstone så här i början av viktnedgången. Sen kanske jag går över till att ha ätfönster varje dag. 

Min första heldagsfasta gick över förväntan. Min sista måltid (mellanmål) åt jag vid 21-tiden i söndags och åt sedan ingenting förrän kl 7 i morse - dvs 34 timmars uppehåll. 

Det vore kul att höra från andra som fastat ett tag, hur det har gått.
  • Anonym (52 åring)

Om du har svårt för att göra 8/16. Kan du inte köra 5:2 ? 

Jag är i klimakteriet och har provat det. De första 2 gångerna tyckte jag det var jobbigt men sen gick det över. Har tyvärr slutat med det då jag börjat få migrän, och av någon anled verkade det triggas när jag äter för lite. 

5:2 innebär ju att du inte helt fastat utan äter 500-600 kalorier 2 dagar i veckan. Har hört många som fått bra resultat av det, bl.a min sambo. Däremot ska man inte vräka i sig övriga dagar ( utan äta normalt). Viktnedgången ska alltså bero på att man får i sig mindre kalorier i veckan.

För mig har den bästa och minst jobbiga dieten varit att ta något mindre portioner, och särskilt av pasta, ris etc. Bytt ut saker som vitt bröd mot ägg och knäckebröd. Tagit bort socker från kaffe/te. Druckit vatten eller te utan mjölk till mat. Har hållit min vikt på en väldigt bra nivå på det sättet. 

Gick upp 8 kg , bara av att äta som vanligt under klimakteriet. Då förstod jag att jag blev tvungen att sluta äta som vanligt och dra ner lite. Känner att jag hittat en bra balans nu. Om jag unnar mig något gott en dag drar jag bara ner lite mer nästa dag. Ingen diet utan bara går på känn. 

Har nu ett BMI mellan 19-20 , så uppenbarligen var det bästa dieten för mig. Jag tränar inte mycket, bara dagliga promenader med hund. Men alla fungerar olika så man får testa sig fram, vad som passar bäst för dig,

• Helena D
    Anonym (52 åring) skrev 2025-04-01 12:14:11 följande:

Om du har svårt för att göra 8/16. Kan du inte köra 5:2 ? 

Jag är i klimakteriet och har provat det. De första 2 gångerna tyckte jag det var jobbigt men sen gick det över. Har tyvärr slutat med det då jag börjat få migrän, och av någon anled verkade det triggas när jag äter för lite. 

5:2 innebär ju att du inte helt fastat utan äter 500-600 kalorier 2 dagar i veckan. Har hört många som fått bra resultat av det, bl.a min sambo. Däremot ska man inte vräka i sig övriga dagar ( utan äta normalt). Viktnedgången ska alltså bero på att man får i sig mindre kalorier i veckan.

För mig har den bästa och minst jobbiga dieten varit att ta något mindre portioner, och särskilt av pasta, ris etc. Bytt ut saker som vitt bröd mot ägg och knäckebröd. Tagit bort socker från kaffe/te. Druckit vatten eller te utan mjölk till mat. Har hållit min vikt på en väldigt bra nivå på det sättet. 

Gick upp 8 kg , bara av att äta som vanligt under klimakteriet. Då förstod jag att jag blev tvungen att sluta äta som vanligt och dra ner lite. Känner att jag hittat en bra balans nu. Om jag unnar mig något gott en dag drar jag bara ner lite mer nästa dag. Ingen diet utan bara går på känn. 

Har nu ett BMI mellan 19-20 , så uppenbarligen var det bästa dieten för mig. Jag tränar inte mycket, bara dagliga promenader med hund. Men alla fungerar olika så man får testa sig fram, vad som passar bäst för dig,

Jag funderar på att kanske övergå till 8/16 eller 5:2 eller något liknande efter ett tag, men så här initialt tror jag att varannandags-/heldagsfasta passar mig bättre. Just för att jag då kan anpassa mig bättre till livet i övrigt. Det kommer kanske inte bli fasta varannan dag varje vecka, men målet är att få till minst 2-3 fastedagar/vecka. 

Precis som du beskriver var det för mig. Jag gick upp 10 kg på ett halvår utan att ha ändrat någonting vare sig i kosthållning eller aktivitetsnivå. Det gick så fort att jag inte hängde med riktigt. Tyvärr var jag överviktig redan innan den viktökningen, så plötsligt hade jag inte 10 kg att jobba bort utan 20. Men jag har goda förhoppningar om att fasta (i någon form) kan funka.

Det låter som att du har en väldigt sund inställning och kul att höra att 5:2 funkade för din sambo, jag kliver kanske över på det om några veckor, beroende på vad jag får för resultat och hur kroppen och knoppen mår. 
  • Anonym (52 åring)
    Helena D skrev 2025-04-01 12:33:57 följande:
    Jag funderar på att kanske övergå till 8/16 eller 5:2 eller något liknande efter ett tag, men så här initialt tror jag att varannandags-/heldagsfasta passar mig bättre. Just för att jag då kan anpassa mig bättre till livet i övrigt. Det kommer kanske inte bli fasta varannan dag varje vecka, men målet är att få till minst 2-3 fastedagar/vecka. 

Precis som du beskriver var det för mig. Jag gick upp 10 kg på ett halvår utan att ha ändrat någonting vare sig i kosthållning eller aktivitetsnivå. Det gick så fort att jag inte hängde med riktigt. Tyvärr var jag överviktig redan innan den viktökningen, så plötsligt hade jag inte 10 kg att jobba bort utan 20. Men jag har goda förhoppningar om att fasta (i någon form) kan funka.

Det låter som att du har en väldigt sund inställning och kul att höra att 5:2 funkade för din sambo, jag kliver kanske över på det om några veckor, beroende på vad jag får för resultat och hur kroppen och knoppen mår. 

Ja, det är svårt i början att märka av att kilona smyger sig på vid klimakteriet. Men det verkar vara ett problem de flesta får, eftersom man inte vet att man inte kan äta som innan. 

Jag tror det är bra att testa lite olika fastor och dieter. Det viktigaste är att hitta en hållbar som du kan tänka dig hålla för resten av livet. För annars är risken stor att fastan/dieten orsakar viktuppgång istället. 

Det jag tyckte var svårast med 5:2 var att det inte var särskilt svårt att vara utan mat, men efter jag åt de 600 kalorierna ( först då blev jag jättehungrig 😂). 

Min syster fick superbra resultat av lchf, vilket jag först provade men det fungerade inte alls lika bra för mig. Alla funkar olika, så därför är det bra att prova lite och känna efter vad som fungerar bäst, och verkar mest hållbart.

Lycka till! 

• Helena D

Jag vet inte om någon är nyfiken, men jag tänkte ändå uppdatera lite kring hur det har gått. 

Förra veckan fastade jag måndag, onsdag och fredag (dvs åt ingenting på hela dagen). Åt normalt tisdag och torsdag och något mer lördag och söndag (framför allt blev det en del vin och lite snacks). Jag försökte ändå hålla mig från att vräka i mig en massa onyttigheter under helgen. 
    Jag lade också till 30 minuters rask promenad varje dag (utöver de ca 1,5 timme jag redan promenerar med hunden). 

Resultatet efter första veckan blev 2,1 kg ner samt hela 6 cm bort i midjan (!) 

Jag kör samma upplägg denna vecka, vilket betyder att jag kör min andra fastedag idag (onsdag). Det har gått förvånansvärt bra. Visst är jag lite småhungrig då och då, men det går snabbt över om jag tar en kopp te eller lite bubbelvatten. Och vissheten att jag "får äta imorgon" gör att det ändå känns helt ok.

Nästa vecka blir knepigare eftersom det är påsk och många lediga dagar och bland annat en stor fest för en släkting som fyller jämnt. Jag vet inte riktigt än hur jag ska lägga upp den, men just nu känner jag att det här sättet att fasta passar mig.

• Anonym (inspirerande)

Oj vad spännande och inspirerande att läsa! Jag har precis kommit till insikt om att jag måste göra något åt klimakteriekilona. 

Har tidigare i livet varit väldigt viktstabil, varken gått upp eller ner oberoende av vad jag har ätit eller hur mycket jag har motionerat. Men nu går vikten stadigt och snabbt uppåt. (Är 53).

Jag undrar om du har sett något om träning i samband med periodisk fasta? Har försökt titta på nätet efter detta men har inte hittat någon bra info. 

Har du verkligen inte ätit något alls på hela dagarna?

• Helena D
    Anonym (inspirerande) skrev 2025-04-09 15:02:55 följande:

Oj vad spännande och inspirerande att läsa! Jag har precis kommit till insikt om att jag måste göra något åt klimakteriekilona. 

Har tidigare i livet varit väldigt viktstabil, varken gått upp eller ner oberoende av vad jag har ätit eller hur mycket jag har motionerat. Men nu går vikten stadigt och snabbt uppåt. (Är 53).

Jag undrar om du har sett något om träning i samband med periodisk fasta? Har försökt titta på nätet efter detta men har inte hittat någon bra info. 

Har du verkligen inte ätit något alls på hela dagarna?

Kul att du blir inspirerad! Jag har försökt bli av med klimakterievikten på alla tänkbara sätt utan resultat och precis börjat med detta (varannandagsfasta). Och det verkar ändå funka! 

Att träna under fastedagarna har jag helt valt bort. Jag promenerar med min hund varje dag ca 1-1,5 timme och sen har jag lagt till en egen promenad utan honom på 30 minuter per dag (detta för att han ibland är så vansinnigt långsam och ska sniffa överallt Skrattande). Energin räcker inte till mer än så under de dagar jag fastar. Däremot planerar jag att köra lite styrketräning under ätardagarna framöver. Jag tror dock att det är bra att inte köra på för hårt med träning, eftersom du ligger på ett ganska stort kaloriunderskott.

Som svar på din sista fråga; NEJ - jag har verkligen inte ätit något alls på hela dagen. När jag har en ätardag äter jag mitt sista mål vid 21-tiden. Då tar jag något som mättar bra, som t.ex. kokt ägg, lite kvarg eller grönsaksstavar med hummus och går sedan och lägger mig. Sedan startar jag fastedagen med en liten kopp svart kaffe (tycker egentligen inte om svart kaffe men vill ändå inte avstå koffeinet helt) och ett glas vatten med lite pressad citron i. Sen gäller det att fylla på med mycket vätska kontinuerligt! Jag dricker i snitt 2-3 koppar te (utan socker/honung/mjölk) och säkert 2-3 liter vatten/bubbelvatten under dagen. Ibland lite Funlight eller lightläsk för att få lite smak. 

Det konstiga är att jag inte känner så mycket hunger. Den första fastedagen var lite jobbig, men nu känns det helt ok att inte äta. Och när jag går och lägger mig efter en dags fasta ser jag verkligen fram emot morgondagens frukost på ett nytt och rätt härligt sätt. Jag lägger mer omsorg i vad jag äter, jag njuter mer av maten och jag är inte alls särskilt sugen på godis och kakor längre utan känner mer sug efter mat. 

Om du tycker det är för tufft att låta bli att äta helt kanske 5:2 är ett bättre alternativ? Jag kommer troligen övergå till det när jag har kört det här upplägget några veckor och förhoppningsvis börjar närma mig målvikten. För min del funkar varannandagsfasta bra, även om jag har gjort en egen variant av den. Kör inte slaviskt varannan dag utan försöker få till minst 2 men helst 3 fastedagar i veckan. 
  • Anonym (inspirerande)

Jag har kört 16:8 fasta förut ett tag och det funkade bra (fast jag gick inte ner i vikt av det, jag verkade inte ha några problem att äta tillräckligt med kalorier under de två målen jag åt varje dag). Det känns svårt att inte äta på en hel dag...osäker på om jag klarar det faktiskt!

• Helena D
    Anonym (inspirerande) skrev 2025-04-09 16:01:09 följande:

Jag har kört 16:8 fasta förut ett tag och det funkade bra (fast jag gick inte ner i vikt av det, jag verkade inte ha några problem att äta tillräckligt med kalorier under de två målen jag åt varje dag). Det känns svårt att inte äta på en hel dag...osäker på om jag klarar det faktiskt!

Ja, jag var också osäker innan jag testade för det låter ju helt galet att (frivilligt) inte äta på 1,5 dygn! Men det är såklart individuellt. Jag är ju ingen expert, har bara kört i 1,5 vecka, men för min del är jag hungrigare under ätardagarna än under de dagar jag fastar. Det låter helt ologiskt, men det är som att man triggar igång hungern genom att äta. 

Du kan ju testa och se hur det känns. Funkar det inte är kanske någon annan form av fasta bättre för dig. 

Stort lycka till! 
  • Anonym (52 åring)
    Helena D skrev 2025-04-09 16:11:16 följande:
    Ja, jag var också osäker innan jag testade för det låter ju helt galet att (frivilligt) inte äta på 1,5 dygn! Men det är såklart individuellt. Jag är ju ingen expert, har bara kört i 1,5 vecka, men för min del är jag hungrigare under ätardagarna än under de dagar jag fastar. Det låter helt ologiskt, men det är som att man triggar igång hungern genom att äta. 

Du kan ju testa och se hur det känns. Funkar det inte är kanske någon annan form av fasta bättre för dig. 

Stort lycka till! 

Otroligt inspirerande läsning. Du verkar ha hittat något som passar dig. 

Jag håller med om att det nästan är svårare att äta. Under 5:2 så var jag inte hungrig förrän jag åt mina 600 kalorier. Det verkar som att ätandet triggade hungern. Jag åt alla kalorier till middagen, och sen var jag hungrig resten av dygnet 😁. På morgonen efter var man inte heller särskilt hungrig, även om frukosten blev godare än vanligt.

Stort lycka till. Hoppas du får bra resultat av din fasta!

Obs. Det är bra att inte ha för stora förväntningar, om du inte går ner lika mycket under varje vecka. Det är inte ovanligt att det blir så, och får många att tappa motivationen. Ibland tar det ett tag innan det händer något igen. Den bästa och mest hållbara viktnedgången är oftast lite i taget och långsamt. 

Svar på tråden Vilken periodisk fasta bör jag testa för att få bort klimakterievikten?