Anonym (inspirerande) skrev 2025-04-09 15:02:55 följande:
Oj vad spännande och inspirerande att läsa! Jag har precis kommit till insikt om att jag måste göra något åt klimakteriekilona.
Har tidigare i livet varit väldigt viktstabil, varken gått upp eller ner oberoende av vad jag har ätit eller hur mycket jag har motionerat. Men nu går vikten stadigt och snabbt uppåt. (Är 53).
Jag undrar om du har sett något om träning i samband med periodisk fasta? Har försökt titta på nätet efter detta men har inte hittat någon bra info.
Har du verkligen inte ätit något alls på hela dagarna?
Kul att du blir inspirerad! Jag har försökt bli av med klimakterievikten på alla tänkbara sätt utan resultat och precis börjat med detta (varannandagsfasta). Och det verkar ändå funka!
Att träna under fastedagarna har jag helt valt bort. Jag promenerar med min hund varje dag ca 1-1,5 timme och sen har jag lagt till en egen promenad utan honom på 30 minuter per dag (detta för att han ibland är så vansinnigt långsam och ska sniffa överallt

). Energin räcker inte till mer än så under de dagar jag fastar. Däremot planerar jag att köra lite styrketräning under ätardagarna framöver. Jag tror dock att det är bra att inte köra på för hårt med träning, eftersom du ligger på ett ganska stort kaloriunderskott.
Som svar på din sista fråga; NEJ - jag har verkligen inte ätit något alls på hela dagen. När jag har en ätardag äter jag mitt sista mål vid 21-tiden. Då tar jag något som mättar bra, som t.ex. kokt ägg, lite kvarg eller grönsaksstavar med hummus och går sedan och lägger mig. Sedan startar jag fastedagen med en liten kopp svart kaffe (tycker egentligen inte om svart kaffe men vill ändå inte avstå koffeinet helt) och ett glas vatten med lite pressad citron i. Sen gäller det att fylla på med mycket vätska kontinuerligt! Jag dricker i snitt 2-3 koppar te (utan socker/honung/mjölk) och säkert 2-3 liter vatten/bubbelvatten under dagen. Ibland lite Funlight eller lightläsk för att få lite smak.
Det konstiga är att jag inte känner så mycket hunger. Den första fastedagen var lite jobbig, men nu känns det helt ok att inte äta. Och när jag går och lägger mig efter en dags fasta ser jag verkligen fram emot morgondagens frukost på ett nytt och rätt härligt sätt. Jag lägger mer omsorg i vad jag äter, jag njuter mer av maten och jag är inte alls särskilt sugen på godis och kakor längre utan känner mer sug efter mat.
Om du tycker det är för tufft att låta bli att äta helt kanske 5:2 är ett bättre alternativ? Jag kommer troligen övergå till det när jag har kört det här upplägget några veckor och förhoppningsvis börjar närma mig målvikten. För min del funkar varannandagsfasta bra, även om jag har gjort en egen variant av den. Kör inte slaviskt varannan dag utan försöker få till minst 2 men helst 3 fastedagar i veckan.