• Anonym (Mamman33)

Vad tycker ni om namnet Sia?

Funderar på att döpa dottern till Sia. Vad tycker ni om namnet?

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Sia?
  • Xenia
    ht1 skrev 2025-03-29 07:24:49 följande:

Vad är.det för fel på kalssiska svenska namn nu för tiden.

Sia är ett dåligt namn.

Sia betyder 

förutsägaförutspåspåförutseprofeteravarsla ombebådaspådomskonstvarslaförutsäga framtiden
    Du har aldrig lärt dig att likalydande ord kan ha olika betydelse? Homonymer kallas de. Det vimlar av dem i svenskan.

Namnet Sia har förstås inget med verbet "spå" att göra. Det är ett namn som förekommer i flera olika språk.

Precis som namnet Saga inte har något med "godnattsaga" att göra utan kommer från namnet på en fornnordisk gudinna och betyder "hon som ser".

Sia/Cia/Zia passar in med liknande namn som Fia, Mia, Moa, Ria, Lia, Lea, Nea, Pia, Tea m fl.
  • Anonym (Kola choklad)

Siaglass är gott!

• Pariserhjul

Nä. Jag tycker det är för mjäkigt ljudmässigt. Och även om man älskar glass skulle jag aldrig välja ett namn som många förknippar med ett varumärke eftersom ett barn inte är en reklampelare (om du inte får jättemycket betalt)

• Anonym (Jo)

Som andra skrivit så tänker jag på glassen.

• Anonym (More than diamonds)

Sia sjöng väl med Sean Paul..

• Anonym (?)
    Anonym (Jo) skrev 2025-03-30 21:12:41 följande:

Som andra skrivit så tänker jag på glassen.

Glass
  • söderortsböna

Jag tycker det är jättefint! Ett ljust och positivt namn. Kort och enkelt. Ovanligt utan att vara krångligt. Jag associerar till artisten, vilket bara är positivt. Och glass är ju också toppen. Det finns ju verkligen namn med värre associationer

• AndreaBD

Det brukar vara ett manligt namn. Jag kände minst en som hette det. En kurd, t.ex. 

• Anonym (Kola choklad)
    söderortsböna skrev 2025-04-22 23:27:28 följande:

Jag tycker det är jättefint! Ett ljust och positivt namn. Kort och enkelt. Ovanligt utan att vara krångligt. Jag associerar till artisten, vilket bara är positivt. Och glass är ju också toppen. Det finns ju verkligen namn med värre associationer

Vore roligt om du ville ge exempel på ett mörkt och negativt namn:)
  • trollhona
    Anonym (Kola choklad) skrev 2025-04-23 03:53:21 följande:
    Brunhilde kanske 
  • Anonym (unikt)

Fint men lite mer kreativt med Zia eller Ziah ( som Zarah)

• Anonym (unikt)
    Satan?
  • Anonym (unikt)
    Anonym (unikt) skrev 2025-04-23 10:49:04 följande:
    Satan?
    O Lucifer
  • Anonym (Kola choklad)
    trollhona skrev 2025-04-23 10:08:51 följande:
    Brunhilde kanske 
    Vad roligt att du kom med förslag, jag blev faktiskt glad. Vilket ovanligt namn! Aldrig hört faktiskt.

Jag ska själv också försöka komma på något.
  • Anonym (Maria)

Det låter som Cia, vilket var ett relativt vanligt smeknamn på någon som heter Cecilia när jag var ung.

Inga konstigheter. Lätt att uttala, lätt att läsa, inga konstiga bokstäver. 

Kör på! 

• söderortsböna

Alla har ju olika associationer! Jag tycker bokstaven I låter ljus och namn som innehåller I blir ofta gula/vita i mitt huvud (beroende på vilken roll och plats bokstaven får i namnet). I kombination med S som är en mjuk konsonant och med det öppna och glada avslutet -ia blir det helt enkelt ett ljust och glatt namn! 

Hårdare/mörkare bokstäver enligt mig är tex K, O, U, T, G, Ö, P. Är flera sådana dominerande i ett namn blir det ett mörkare namn. Slutet på namnet avgör om det är negativt eller positivt. Om -ia är positivt (öppet och glatt), så är det mer ?negativt? med ett mer slutet avslut med mötk/hård vokal och konsonant. Pojknamn har ofta en mörkare ton enligt mig.

Så exempel då!

Konrad, Gunlög, Wolfgang, Torun, Rutger, Tord

Obs att jag tycker att dessa namn kan vara mycket vackra ändå! Tex Torun, superfint. Men jag hade inte själv valt dem pga att de känns mörka i mitt huvud. Jag vill ha ljusa namn till mina barn 😊

• Anonym (Kola choklad)
    söderortsböna skrev 2025-04-28 09:25:51 följande:

Alla har ju olika associationer! Jag tycker bokstaven I låter ljus och namn som innehåller I blir ofta gula/vita i mitt huvud (beroende på vilken roll och plats bokstaven får i namnet). I kombination med S som är en mjuk konsonant och med det öppna och glada avslutet -ia blir det helt enkelt ett ljust och glatt namn! 

Hårdare/mörkare bokstäver enligt mig är tex K, O, U, T, G, Ö, P. Är flera sådana dominerande i ett namn blir det ett mörkare namn. Slutet på namnet avgör om det är negativt eller positivt. Om -ia är positivt (öppet och glatt), så är det mer ?negativt? med ett mer slutet avslut med mötk/hård vokal och konsonant. Pojknamn har ofta en mörkare ton enligt mig.

Så exempel då!

Konrad, Gunlög, Wolfgang, Torun, Rutger, Tord

Obs att jag tycker att dessa namn kan vara mycket vackra ändå! Tex Torun, superfint. Men jag hade inte själv valt dem pga att de känns mörka i mitt huvud. Jag vill ha ljusa namn till mina barn 😊

Kul att du ville förklara hur du ser på det!

Kan hålla med om att Rutger låter hårt. Mycket hårda konsonanter där i kombination.
  • Anonym (Kola choklad)

Gretchen, Deborah och Henrietta låter också hårt, enligt mig iafSkrattande

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Sia?