• Anonym (Hundmamma)

Hjälp, vi har blivit med valp!

Jag vet inte om jag rent av skulle ha lagt denna tråd under föräldraskap, för att det är nästan lika jobbigt att ha valp som en bebis ☺️

Men det är så att vi har skaffat en valp av mellanmodell. Vi har haft hund innan, som blev jättejättegammal, så jag har glömt eller förträngt hur det faktiskt är att ha en valp. 

Jag skulle behöva lite råd och pepp. Hon kissar väldigt mycket inne fortfarande, hon är snart 5 månader. Är rumsren när hon är borta eller har ett mindre utrymme att vara i, men hemma, ja jag är glad att vi har större barn, hade aldrig pallat med blöjbarn och en valp som inte är torr. Vad gör vi för fel, hon får gå ut efter lek, mat osv på orden där hon också brukar kissa, men det spelar ingen roll för hon kan kissa efter en stund inne igen.

Hon är också väldigt väldigt vild, kul såklart att hon är pigg och verkar verkligen ha det bästa livet, men biter och gnagare på allt ink mig ☺️ hon har tappat två tänder. När slutar dom bita på allt?

Jag har anmält oss på valpkurs för att få lite ordning på både mig och henne, men dom har inte kommit igång än. 

Vi älskar henne verkligen jättemycket, men just nu behöver jag lite pepp från er som är mer vana valpar. Vår gammhund var så enkel hela tiden, även som valp vad jag kom ihåg.

• Svar på tråden Hjälp, vi har blivit med valp!
  • KarolinH73

Är inte jättevan vid valpar men vi hade en valp 2020 som tyvärr blev sjuk när hon var drygt 3 så vi skaffade en ny valp som nyligen blev 1 år. Så haft två valpar de senaste 5 åren . Både har varit golden så det är ju ganska så lugna på ett sätt men väldigt lekfulla. De har varit väldigt olika och jag tyckte andra var lättare än första, fast det berodde nog mer på att jag då visste mer att "det går över" . Men första tänkte jag flera gånger "jisses vad har jag gett mig in på" :D. Vår nuvarande hund slutade kissa inne vid ungeför 4 månader men tycker inte 5 månader låter speciellt gammalt heller. Så det ger sig säkert snart! Annars tycker jag ni verkar göra rätt med att gå ut efter lek och mat och sömn. Jag har känt lite så att med flera olika saker att man "gör rätt" men så blir det ändå inte som man tänkt, men sen plötsligt så bara funkar det . Så jag tror att ni bara ska fortsätta som ni gör. Har den tappat tänderna än? De brukar väl sluta bitas efter det, så det blir säkert också snart!

Med första hunden började vi på valpkurs när hon var 4 månader men med den vi har nu så hade uppfödaren kurs så vi började redan när hon var 13 veckor! Men kan ni inte testa att börja med lite övningar redan nu? Vi fick rådet att ta till träning när hon var som mest lekfull och jag tyckte att det funkade! Bara enkla kontaktövningar tex, som att du håller i en godisbit en bit till höger eller vänster om dig och så får den godisen när den tittar dig i ögonen. Och sen klassiska sitt och ligg. Jag tränade typ 2-5 minuter åt gången och sen massa gånger per dag. Det gick jättesnabbt att lära henne då! Och hon blev fokuserad och slutade bita när vi gjorde det. Vi ska faktiskt snart få hem en valp som vi ska vara fodervärdar till så vi får se hur det går med den. De är ju olika så vi får se vad det blir för liten individ vi får hem här .

Lycka till och ha tålamod, det blir säkert snart bättre!

Svar på tråden Hjälp, vi har blivit med valp!