• RainbowFamilyDreams

Pressad med vikt BMI / IVF , någon som känner igen sig?

Hej! 

Jag och min sambo inväntar att få starta IVF. Jag ligger på gränsen med mitt BMI, just nu har jag haft en otrolig stressig period på jobbet vilket gjort det svårt för mig att gå ner i vikt, har till och med gått upp 2 kg sedan vårt senaste försök med vanlig insemination. 

Hela pressen med att gå ner i vikt för ett godkänt BMI har gjort det svårt för mig att gå ner i vikt. Jag är aktiv, går promenader på 7-10 km flera gånger i veckan, har tränat under många år och är grundstark i kroppen, ligger till o med lite över medel på styrka. Men gick igenom en svår sorg för ett par år sedan så jag har haft det rätt tufft med kroppen och stress men senaste 1,5 åren har blivit bättre. Nu kom dock en smocka på jobbet istället med en oerhört svår situation som gjorde att jag sov väldigt dåligt.

Någon som går igenom samma svåra väntan och som kämpar med vikten, trots att ni inte direkt är "tjocka" (inget fel med det!), och trots att ni ändå annars är rätt aktiva?

Hade de gjort ett styrketest istället hade jag kunnat visa mycket mer vad min kropp klarar av, men de ser bara siffran på den förbaskade vågen...

Mår mentalt dåligt av detta och försöker hitta sätt att gå ner i vikt men stressen gör det så svår, blir liksom moment 22. 

Någon som har bra TIPS på vad som funkat för er? Hur kan kroppen få sin ro när både jobb och vården pressar på olika sätt?

• Svar på tråden Pressad med vikt BMI / IVF , någon som känner igen sig?
  • Anonym (B)

Det är 17-18 år sedan vi gjorde IVF pga manlig faktor. Jag var i liknande situation som du, men hade turen att träffa en human läkare som sa att så länge mensen är regelbunden är exakt BMI-gräns inte viktig. Hoppas det går bra för er!

• Anonym (ssss)
    Ligger du över gränsen så är du tjock, även om du inte inser det. Och det är "fel" då det inte är bra för kroppen.

Det enda som hjälper är minus på kalorikontot

Det är bra att reglerna finns, det ska (förhoppningsvis) komma ett barn och det barnet behöver lära sig att äta och röra på sig för att inte komma att dras med... övervikt.

Önskar dig lycka till.

Kan inte din partner genomgå IVF istället då, om hon inte också är för tjock?
  • Josefine1987
    Anonym (ssss) skrev 2025-04-01 19:21:44 följande:
    Ligger du över gränsen så är du tjock, även om du inte inser det. Och det är "fel" då det inte är bra för kroppen.

Det är bra att reglerna finns, det ska (förhoppningsvis) komma ett barn och det barnet behöver lära sig att äta och röra på sig för att inte komma att dras med... övervikt.

Önskar dig lycka till.

Vilket tråkigt och omotiverande svar. 

Ja, att lyckas sänka sitt BMI kan öka chansen för graviditet och det tror jag trådskaparen är väl medveten om. Jag tror knappast att "det enda som hjälper är minus på kalorikontotet" är någon nyhet heller?

Jag är normalviktig, men kan ändå förstå att saker i livet kan påverka hur man lever. Jag jobbar tex mycket natt och det är negativt då man försöker bli gravid och ökar även missfallsrisken, många av oss har nog något i vår livsstil som vi skulle kunna optimera.

Finns det hjälp du kan få Rainbow-family? Kan du och din partner kanske hjälpas åt? Även en liten viktnedgång kan ju göra stor skillnad, men jag förstår att det inte är så lätt. Samtidigt väldigt positivt att du har en så aktiv livstil!

• Anonym (ssss)
    Josefine1987 skrev 2025-05-05 10:03:32 följande:

Ja, att lyckas sänka sitt BMI kan öka chansen för graviditet och det tror jag trådskaparen är väl medveten om. Jag tror knappast att "det enda som hjälper är minus på kalorikontotet" är någon nyhet heller?

Jag är normalviktig, men kan ändå förstå att saker i livet kan påverka hur man lever. Jag jobbar tex mycket natt och det är negativt då man försöker bli gravid och ökar även missfallsrisken, många av oss har nog något i vår livsstil som vi skulle kunna optimera.

Finns det hjälp du kan få Rainbow-family? Kan du och din partner kanske hjälpas åt? Även en liten viktnedgång kan ju göra stor skillnad, men jag förstår att det inte är så lätt. Samtidigt väldigt positivt att du har en så aktiv livstil!

Kanske det, men det är ju sanningen.
    Lika bra att vara ärlig med det.
  • RainbowFamilyDreams

Hejsan. Jag förstår din poäng men den var kanske lite okänslig.. BMI ger dessutom en fingervisning men säger långt ifrån allt :). Mina framtida barn kommer få alla förutsttningar för ett aktivt liv. Tycker du dras med lite förutfattade meningar här om att vara ?tjock?. 

jag bad om tips på sådant som kan underlätta faktorer som kan bidra till stress m.m som kan göra det svårare med vikten, behöver Inte höra att jag är tjock.. men ok.

Vi båda vill gärna bära och vara gravida.. 

Anonym (ssss) skrev 2025-04-01 19:21:44 följande:

Önskar dig lycka till.

• RainbowFamilyDreams

Tack Josefine! Jag hade förr ett BMI på 36 och har fått ner det till 29.8. Givetvis inte optimalt det heller men betydligt bättre. Har för övrigt alltid varit pinnsmal men senaste åren har jag varit med om mycket som gjort att vikten har ökat :/.,

När jag gick ned utan problem hade jag just då ett flexiblare liv och nu med ett heltidsjobb med hög stressnivå och med press från vården upplever jag svårigheter att få ner i vikten trots att jag rör på mig och äter bra.

Så fort jag stressar mindre så går det bättre, men det är främst stressen som sätter käppar i hjulen, men jag får försöka pröva mig framåt för att hitta en balans i livet. Sambon och jag stöttar varandra så mycket vi kan. Tack för din omtanke {#emotions_dlg.flower}

Josefine1987 skrev 2025-05-05 10:03:32 följande:

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-05 20:53:35 följande:

Tack Josefine! Jag hade förr ett BMI på 36 och har fått ner det till 29.8. Givetvis inte optimalt det heller men betydligt bättre. Har för övrigt alltid varit pinnsmal men senaste åren har jag varit med om mycket som gjort att vikten har ökat :/.,

När jag gick ned utan problem hade jag just då ett flexiblare liv och nu med ett heltidsjobb med hög stressnivå och med press från vården upplever jag svårigheter att få ner i vikten trots att jag rör på mig och äter bra.

Så fort jag stressar mindre så går det bättre, men det är främst stressen som sätter käppar i hjulen, men jag får försöka pröva mig framåt för att hitta en balans i livet. Sambon och jag stöttar varandra så mycket vi kan. Tack för din omtanke {#emotions_dlg.flower}

Förstår din situation och det är svårt att stressa mindre på beställning. 

Jag tänker oavsett att vågen inte är till någon hjälp. Fortsätt vara aktiv, försök göra bra kostval och undvik situationer (som tex att inte hinna äta lunch) som kan leda till överätning senare. Prioritera bort sådana måsten som går att prioritera bort. Ingen kommer tacka dig när du där för att ditt hem var supervälstädat 2025. 

Minska de krav du kan minska och försök ta hand om dig och din sambo. Försök var snäll mot dig själv, ivf är tufft redan som det är. 

Kram! Och bra jobbat med viktnedgången, den kan redan ha gjort stor skillnad. 

Svar på tråden Pressad med vikt BMI / IVF , någon som känner igen sig?