• Anonym (LPCC)

Uppskjuten skolplikt pojke född sent i december

Jag söker råd och erfarenheter kring uppskjuten skolplikt för barn födda sent på året. Vår son är född sent i december och på förskolan visar han en tydlig dragning till årskullen under, vilket gjorde att vi ansökte om uppskjuten skolplikt. Enligt skollagen kan uppskjuten skolplikt beviljas under särskilda skäl. Enligt skolverket kan särskilda skäl vara att barnet är född sent på året samt identifierar sig med barn födda året efter. Vi har mot vår förtvivlan fått avslag på ansökan. 

Jag undrar om det finns andra som har varit i en liknande situation? Har ni lyckats få igenom en ansökan om uppskjuten skolplikt pga av att ert barn är fött sent på året, och/eller identifierar sig med barn i årskullen efter?

Jag skulle verkligen uppskatta alla erfarenheter inom området. 

• Svar på tråden Uppskjuten skolplikt pojke född sent i december
  • Anonym (Bäst så)

Hej!

Har en grabb som är född 27 december och verkligen
    Inte mogen för skola. Vi argumentera genom 

* inte moget redo, varken när de kom till kunskap, interaktion samt lekte mest med barnen som gick i en undre grupp. Vi hänvisa även till barnkonventionen att alla beslut ska vara för barnens bästa.

Vår unge fick gå på fsk 1 år till. Och de var helt perfekt.

Vi har en kompis vars unge är född 4 januari samma år. Hon har typ 1 år mer i mognad och i allt. Så glad att vi fick de beviljat. Rektor och pedagoger på fsk var behjälpliga 

• Anonym (LPCC)

Tack för ditt svar!

Är det många år sedan ni fick igenom uppskjuten skolplikt? Om inte, vill du skriva i vilken kommun ni bor? Vad vi har förstått skiljer det sig hur kommuner tillämpar "särskilda skäl". 

Vi bor i Borås kommun och här avisar de alla ansökningar om uppskjuten skolplikt om det inte beror på att barnet har någon diagnos och dylikt. 
    Vi är frustrerade och hävdar att det är det absolut bästa för vår son- att få gå  ett år till i förskolan tillsammans med alla sina kompisar och sen redo för förskoleklass. 

Vad roligt att det blev så bra för er son =)

• Anonym (Tre sena barn)

Jag tror inte du behöver stirra dig blind på att han dras till årskullen under. Kan ju vara att de passar rent intressemässigt eller personlighetsmässigt med varandra bättre? Jag har tre barn födda sent på året, alla var väldigt olika (är fortfarande olika) som personer och mognadsmässigt utvecklade de sig enormt första året i skolan, som ju faktiskt ?bara? är förskoleklass och en förlängning på förskolan. Det är fortfarande väldigt mycket lek och fri tid även om det tillkommer lektioner och annat. 

Svar på tråden Uppskjuten skolplikt pojke född sent i december