Laboratoriet skrev 2025-03-31 15:46:15 följande:
Hur visste ni att ni ville skaffa barn?
Jag är en man på 30år och gift med min fru sen 2 år tillbaka. Ingen av oss har tidigare pratat om att skaffa barn tidigare, mest för att det inte varit aktuellt. Men när vi pratade häromdagen och skämtade lite ¨ givetvis ska vi inte skaffa barn¨ kom plötsligt en känsla av besvikelse inombords som jag aldrig känt innan. Jag har ADHD och OCD vilket kommer med sina svårigheter.
Vi utforskar möjligheten om vi ska adoptera eller biologiska.
Men allt jag kunnat tänka på under veckan är barn och hur en framtid skulle se ut.
Jag har nog alltid vetat att jag vill ha barn. Sen var det en period när jag var ung vuxen och levde loppan som singel som barn kändes långt borta. Men i en fast relation så fanns alltid planen att en gång få barn.
Adoption skulle jag avråda ifrån. Dels för att många utlandsadoptioner är oetiska där man stulit barnen för att tjäna pengar på adoption. Och för att ett adopterat barn behöver de allra bästa förutsättningarna, vilket kanske inte går ihop med dina diagnoser.
Även biologiska barn kan vara svårt med dina diagnoser, men då har det åtminstone inte även bördan av att ha separerats från sina föräldrar, skeppats till ett helt annat land och förlorat hela sin kultur, språk och ursprungliga identitet.