• Phalaenopsis

Hur får jag min katt att sluta attackera grannarnas?

Min katt är hur lugn och mysig som helst hemma och kommer väl överens med mina andra katter. Grannarna däremot klagar över att han förföljer deras katter och sitter utanför deras fönster. Nu när värmen kommit har problemen blivit extra aktuella.

Eftersom han varit utekatt hela sitt liv så är en framtid som innekatt tyvärr inte realistisk. Han är kastrerad. Vi bor i lägenheter med nära till grönområden, så jag kan inte bygga en egen rastgård. Är det någon som har några bra idéer i övrigt? Finns det kanske något medel som gör honom mindre aggressiv mot andra katter? 🤷?♀️

• Svar på tråden Hur får jag min katt att sluta attackera grannarnas?
  • Pappa2023

Det kanske lugnar ner sig när dom har rett ut vem som bestämmer i området.
    Men är din katt oerhört aggressiv och lever för att ge sig på områdets andra katter med ständiga skador på sig och andra katter så kanske du inte kan ha den kvar? 
    Att den sitter och väntar på att andra katter ska komma ut låter ju rätt otroligt, då är den närmast besatt av att slåss.

• Anonym (Anonym1)

Tummen upp för en kattägare som faktiskt bryr sig om vad sin katt gör utomhus.
    Du har nog dock bara uppförsbacke, Ligger ju i kattens natur som det rovdjur den är. Om 10 andra släpper ut sina katter och din katt skulle skada en av dom delar ni skulden skulle jag säga, bägge har valt släppa ut ett djur i det vilda som inte hör hemma i vår fauna. Det får alla vara beredda på. Ansvar kan du bara ta genom att ha husdjur inne i huset precis som innehundar, inneormar, inneödlor, inneundulater, innemarsvin. 

Svar på tråden Hur får jag min katt att sluta attackera grannarnas?