• Anonym (TS)

Neka att arbeta med intellektuellt funktionsnedsatta?

Jag är utbildad lärare och älskar mitt arbete. Jag har jobbat i 15 år och har vidareutbildat mig inom specialpedagogik och jobbat särskilt inriktat med elever som har drogmissbruk och är i gängkriminalitet och som majoriteten av gångerna haft ADHD och autism som diagnos. 

Flyttade vid årsskiftet till en annan stad och tagit ett nytt jobb. Min chef kräver nu att eftersom jag är duktig på specialpedagogik så ska jag även undervisa några timmar i veckan med personer med svår intellektuell funktionsnedsättning. Jag har gjort detta, arbetsgivaren berättade inte att eleverna saknar verbalt tal, kan börja röra sitt kön innanför byxorna och sedan ska klappa mig i ansiktet? 

Chefen anser att jag ljugit om min kompetens och att det här ska ingå i mina arbetsuppgifter. Jag anser att det här inte är i närheten av den målgruppen jag arbetat med tidigare. 

Kan jag neka att ha dessa elever då det faktiskt inte är det jag varken har kunskap eller intresse inom? 

• Svar på tråden Neka att arbeta med intellektuellt funktionsnedsatta?
  • Anonym (pedagog)

Men vad är det för jobb du jobbar på då?
    En skola?
    Blandar dom elever med olika grader av funktionshinder? 
    det är inte vanligt då elever med intellektuellt funktionshinder går på anpassad skola (särskola) .
    Vad stod i jobbansökan när du sökte jobbet och vad berättade dom när du var på intervju?

Låter jättekonstigt att du inte fått veta vad som ingår i dina arbetsuppgifter.

• Anonym (X)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-01 16:58:09 följande:
    Neka att arbeta med intellektuellt funktionsnedsatta?

Jag är utbildad lärare och älskar mitt arbete. Jag har jobbat i 15 år och har vidareutbildat mig inom specialpedagogik och jobbat särskilt inriktat med elever som har drogmissbruk och är i gängkriminalitet och som majoriteten av gångerna haft ADHD och autism som diagnos. 

Flyttade vid årsskiftet till en annan stad och tagit ett nytt jobb. Min chef kräver nu att eftersom jag är duktig på specialpedagogik så ska jag även undervisa några timmar i veckan med personer med svår intellektuell funktionsnedsättning. Jag har gjort detta, arbetsgivaren berättade inte att eleverna saknar verbalt tal, kan börja röra sitt kön innanför byxorna och sedan ska klappa mig i ansiktet? 

Chefen anser att jag ljugit om min kompetens och att det här ska ingå i mina arbetsuppgifter. Jag anser att det här inte är i närheten av den målgruppen jag arbetat med tidigare. 

Kan jag neka att ha dessa elever då det faktiskt inte är det jag varken har kunskap eller intresse inom? 

Jag skulle vända mig till facket först så du har dem i ryggen. Sedan meddelar du din chef att din utbildning ska inte ifrågasättas men detta var inte det jobb du sökte och det ingick inte heller i dina arbetsuppgifter när du skrev på kontrakt.

Detta är ju ett barn med svåra problem. Som behöver mycket stöd, och det kommer du inte ge om du verkligen inte vill vara där heller.
Svar på tråden Neka att arbeta med intellektuellt funktionsnedsatta?