• Anonym (Cash is king)

Vanligt att ljuga om sin lön?

Hej,

Jag undrar hur vanligt det är att folk ljuger om vad man tjänar? Själv är jag väldigt reserverad över att tala om min lön. Väldigt ofta i sociala sammanhang så finns det alltid några som ska börja prata om hur mycket pengar de tjänar. Och väldigt ofta låter det väldigt överdrivet när de nämner summan.

Jag börjar närma mig 30 och tar examen som högskoleingenjör till sommaren.
    Innan jag började studera arbetade jag i samma bransch vilket gett mig flera års arbetslivserfarenhet. Nu när folk i klassen börjar få jobb så har snacket om löner ökat.

Min närmsta polare har skrivit på för ett företag som enligt honom erbjöd 43 000 i månadslön. Detta är 6 000 kr mer än vad facket begär att man minst ska ha. Jag själv blev erbjuden 38 000 kr i månaden av ett annat företag. 

Kan det verkligen skilja så mycket i månadslön för två nyexamerade högskoleingenjörer? Vi kommer ha precis samma tjänst med liknande uppgifter på två olika bolag av samma storlek. 

Vad tror ni?

• Svar på tråden Vanligt att ljuga om sin lön?
  • Spucks
    Anonym (Cash is king) skrev 2025-04-02 16:58:53 följande:

Nu när folk i klassen börjar få jobb så har snacket om löner ökat.

Anonym (Cash is king) skrev 2025-04-02 19:45:56 följande:
    I våran bransch är det väldigt dåligt med jobb, det är endast vi två som har jobb i klassen just nu. 
    Bestäm dig.

Och sluta bryr dig.
  • Studentpappa
    PH76 skrev 2025-04-03 08:27:40 följande:

Det kan skilja väldigt mycket mellan ingångslöner. Jag har vänner som fick 60k i ingångslön och det var ganska länge sedan. Allt beror på vilken bransch du får jobb i.

Men då inte som högskoleingenjör utan ekonom från handels el.dyl. antar jag? 
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Grabb)

Som någon ovan sa, det är lite av tabu att prata om sin lön och "inkomst"... Sen finns det förvisso alltid personer som vill hävda sig och mer än gärna pratar om sin lön, förmåner etc... 

Precis som det ibland finns folk som skarvar med sin "lön", och gärna räknar in diverse tillägg, ob, övertid, bonusar etc (som kanske inte nödvändigtvis trillar ut 12 månader om året per automatik...).

Ja, det kan givetvis skilja i ingångslöner. Är det privatsektor så kan förvisso facket vara "löneguidande", men ofta så är det individuell lönesättning och då kan det skilja en (hel) del, även inom ett och samma företag...

Ett tips är att sluta jämföra dig med andra. Utgå från dig själv. Det är bra att ha koll lite generellt på lönelägen, men tillslut så måste du utgå från dig själv.

Känns tjänsten bra, känns företaget bra, finns det utvecklingsmöjligheter de närmaste 3-5åren. Kom med ett motbud, alternativt gör en strategi. Tillämpar de provanställning 6mån, ta de 38 och förhandla fram att de 38 blir 40 efter avslutad provanställning. Som exempel. Eller byt ut 38 mot 40, och de 40 mot 42... 

• Anonym (Ovan)

Vill du få koll på löneläget är det bättre att ta det med facket. De har statistik, så då vet du att de inte ljuger. Facket kan du be om råd inför löneförhandling också. 

• Studentpappa
    Anonym (Grabb) skrev 2025-04-03 09:44:15 följande:

Som någon ovan sa, det är lite av tabu att prata om sin lön och "inkomst"... Sen finns det förvisso alltid personer som vill hävda sig och mer än gärna pratar om sin lön, förmåner etc... 

Precis som det ibland finns folk som skarvar med sin "lön", och gärna räknar in diverse tillägg, ob, övertid, bonusar etc (som kanske inte nödvändigtvis trillar ut 12 månader om året per automatik...).

Ja, det kan givetvis skilja i ingångslöner. Är det privatsektor så kan förvisso facket vara "löneguidande", men ofta så är det individuell lönesättning och då kan det skilja en (hel) del, även inom ett och samma företag...

Ett tips är att sluta jämföra dig med andra. Utgå från dig själv. Det är bra att ha koll lite generellt på lönelägen, men tillslut så måste du utgå från dig själv.

Känns tjänsten bra, känns företaget bra, finns det utvecklingsmöjligheter de närmaste 3-5åren. Kom med ett motbud, alternativt gör en strategi. Tillämpar de provanställning 6mån, ta de 38 och förhandla fram att de 38 blir 40 efter avslutad provanställning. Som exempel. Eller byt ut 38 mot 40, och de 40 mot 42... 

Så gör ju Sveriges ingenjörer också. De räknar in, bonus och förmåner i sin statistik. Men då kan du filtrera med och utan "extra".
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Mindre)

Jag säger alltid att jag tjänar mindre än vad jag gör.
    Känner inte att jag vill hävda mig eller sticka någon i ögonen. Inte för att jag tjänar så mycket, men har ingen att försörja och inga laster.
    Många kämpar med ekonomin. Aldrig att jag skulle vilja sätta mig på någon hög häst gällande det.

• Anonym (Mindre)
    Anonym (Cash is king) skrev 2025-04-02 19:45:56 följande:
    Min kompis har jag känt i snart 10 år, vi har både jobbat ihop och nu pluggat ihop. Han har en tendens att hela tiden försöka hävda sig själv och ?leka? duktig. Enligt han själv så va det företaget som la fram erbjudandet på 43 000. Jag tycker det känns överdrivet mycket, speciellt när jag vet hur han alltid försöker framföra sig själv.

I våran bransch är det väldigt dåligt med jobb, det är endast vi två som har jobb i klassen just nu. Företaget som jag har fått jobb på har klarat sig mycket bättre än min polares företag.
    Din vän är nog bara dryg och jobbig som jämt ska hävda sig.
  • Noname00

Varför ska man berätta för andra vad man tjänar?

Att dom säger en summa kan bero på vad som helst, grundlön, + jour, provisioner m.m.

• Anonym (H)

Jag ljuger nu när jag är så förbannat underbetald. 

• PH76

I min bekantskapskrets så är vi väldigt transparenta med löner och bonusar. Jag tycker att det är bra, vi hjälper och sporrar varandra.

• Anonym (Ö)

Tror inte det är så vanligt att ljuga om sin lön. Däremot kanske en del tycker det är känsligt att prata lön, tex min man. Själv tycker jag inte det är känsligt att prata om min lön, men heller inget jag brukar prata om

• Egon den stora

Jag säger oftast att jag tjänar mindre än jag gör för att slippa en massa avundsjuka.  Men att det skiljer på olika bolag är väl inget konstigt?  38 är ju inte speciellt mycket för en utbildad ingenjör,  men du kanske tog jobbet för andra anledningar? Har märkt när jag kollat runt att populära företag som ligger bra till kan erbjuda lägre löner och ändå hitta folk.  Ett företag som ligger så att man måste ha bil för att komma dit och kanske har lite tråkigare arbetsuppgifter måste ju av naturliga skäl erbjuda mer för att få dit någon. 

Svar på tråden Vanligt att ljuga om sin lön?