• Anonym (En vän)

Kompis som jag inte förstår mig på

Hej alla. 
    Jag måste fråga om det är vanligt att man bjuder hem folk på helgen på kaffe på dagen och samtidigt har fullt upp med tvätt, plock och trädgårdsarbete ?

Jag har en vännina som ibland frågar om jag vill komma och fika. När jag kommer har hon inget fika. Bara kaffe (duger gott) men hon grejar med sitt samtidigt?? Hänger tvätt, viker tvätt, krattar i trädgården mm. Är det vanligt ?? Jag fattar inte grejen alls. I början hjälpte jag till att greja för att vara snäll men nu det sista så har jag känt att det där är inte mitt jobb. Då blir jag sittande själv med min kaffekopp. Varför gör man så? Jag bjuder hit henne och då tar jag mig ju också tid att umgås. 

Säger inte att hon gör fel men det kan ju vara jag som är helt fel ute.?

• Svar på tråden Kompis som jag inte förstår mig på
  • Anonym (Kliar i fingrarna)

Jag har väl gjort några saker samtidigt som jag bjudit på fika, men då gör jag det i samma rum ( oftast köket) så vi kan prata samtidigt. Jag går inte iväg och lämnar de själva. Det är dessutom personer som känner mig väl, så jag vet att det går bra.

Jag har svårt att bara sitta still. Blir uttråkad och rastlös, och därför mås jag passa på att göra andra saker samtidigt. Särskilt sånt jag annars konstant tänker att jag behöver göra senare.

Mina vänner känner till min rastlöshet och bryr sig inte alls om det. De kan t.o.m. skratta åt det. Men jag lider mig igenom en lång fika om det är personer jag inte känner väl. 

• Anonym (Fika?)
    Anonym (Libbsticka) skrev 2025-04-03 07:39:17 följande:
    För mig är fika= kaffe och något gott, om man träffar en vän.

Bara kaffe har aldrig förekommit någonstans på 40 år, då hade jag undrat om mina vänner hade skuldsanering.
    Inte för mig, som du kanske förstod när du läste min kommentar.
    Försöker du tillrättavisa mig eller?

Under mina 60 år har jag och de jag umgåtts med använt ordet som jag berättade.
    Såg du inte länken jag postade i inlägget efter det som du citerad?
  • Anonym (Fika?)
    Anonym (En vän) skrev 2025-04-03 10:44:25 följande:
    Ja bjuder man hem någon på fika så är det ju kaffe med nått till. Sen kan man ta en slät kopp kaffe också. Men då säger man inte fika. Det kanske är olika beroende på vart man bor ?hur man uttrycker ordet menar jag
    Ja, så är det nog troligtvis. Lokalt alltså.

Fika här har inget med tilltugg att göra.
  • Anonym (Fika)
    Anonym (Fika?) skrev 2025-04-03 16:32:15 följande:

Japp, folk säger och menar olika. För mig är också fika något gott till. Sverige är ju känt för Swedish fika och det är knappast kaffe de menar.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Fika?) skrev 2025-04-03 16:32:15 följande:

Fika betyder kaffe för mig, enbart kaffe. Har aldrig någonsin haft bullar eller kakor hemma. Jag bjuder på fika/kaffe inget mer och så gör alla jag känner också.
  • Anonym (Fika?)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-04-03 18:09:42 följande:
    Fika betyder kaffe för mig, enbart kaffe. Har aldrig någonsin haft bullar eller kakor hemma. Jag bjuder på fika/kaffe inget mer och så gör alla jag känner också.
    Vad bra, då verkar jag ju iaf inte vara ensam om det!
  • Anonym (nja)

Det trista är väl att väninnan alltid gör så. Ok om man gör lite olika. Men jag personligen hade tyckt det varit trist även om vännen städat nån gång ibland.

• Anonym (En vän)
    Anonym (nja) skrev 2025-04-03 18:39:00 följande:

Det trista är väl att väninnan alltid gör så. Ok om man gör lite olika. Men jag personligen hade tyckt det varit trist även om vännen städat nån gång ibland.

Ja jag hade inte reagerat om hon bara gjort det nångång. Men hon gör det konstant. Är vi här så sitter jag givetvis med henne. Är vi köket så kan jag plocka ut diskmaskinen på sin höjd. Hon stannar alltid extremt länge. Sist kom hon efter jobbet kl 16 och åkte hem vid 20.30. Mina barn var inte här då så det va inga problem så sett. Vi hade trevligt men då får hon ju inget gjort hemma så hon kan ju sitta still liksom.... 
  • Anonym (Vv)

Om hon är borta mer än umgås med dig är det ju inte ok. Vad ska du dit att göra då? dessa saker får hon ju göra när du gått. 

däremot kan hon såklart tömma diskmaskinen om hon ändå gör kaffe, men att bara gå ifrån långa stunder är skitkonstigt

• Anonym (Vv)
    Anonym (En vän) skrev 2025-04-03 19:29:48 följande:
    Ja jag hade inte reagerat om hon bara gjort det nångång. Men hon gör det konstant. Är vi här så sitter jag givetvis med henne. Är vi köket så kan jag plocka ut diskmaskinen på sin höjd. Hon stannar alltid extremt länge. Sist kom hon efter jobbet kl 16 och åkte hem vid 20.30. Mina barn var inte här då så det va inga problem så sett. Vi hade trevligt men då får hon ju inget gjort hemma så hon kan ju sitta still liksom.... 

vad gör hon hos dig då? 

Vill hon att ni ska sitta och prata så länge? Hon kanske beter sig som man gjorde när man var barn/tonåring. Då hängde man bara utan att bara sitta och prata, iaf gjorde vi så. Man kunde vara med varann hur länge som helst och läsa en bok, kolla på tv m.m.  

• Anonym (Jag)
    Anonym (En vän) skrev 2025-04-03 10:42:27 följande:
    Nja jag tror inte det. Hon klarar att greja bär hon är själv också. Såklart att man kan tvätta en söndag men jag tycker det är lite oförskämt att man går ifrån sin gäst för att hänga upp en tvätt och lägga in en ny. Hon går ju ner i sin källare och är borta ganska långa stunder. Innan följde jag ju med men känns också lite knepigt att stå och hänga upp någon annans tvätt. Vika den likaså. Grejar hon i trädgården jag kommer så grejar hon och kan ta upp emot nån timme hon sätter på kaffet. Vill inte låta dryg eller otacksam. Men jag känner mig lite malplacerad på nått sätt. Sist nu sa hon att hon hade bakat och frågade om jag ville komma förbi. Jag åkte dit. Då står hon lägger skräp på sin släpkärra när jag kommer och det blir en vända till tippen. Sedan var tvättmaskinen klar och skulle hängas upp. Innan hon sätter på kaffet och det hon bakat har hennes barn ätit upp. Är inte att jag måste äta fika utan är mer att jag känner mig lite "överkörd" på nått sätt. 
    Jag skulle inte göra så som hon om jag hade en kompis på besök, MEN jag kanske skulle lämna kompisen 30 sekunder för att springa ned i tvättstugan och stänga av tvättmaskinen, öppna luckan och kanske lägga tvätten I en plastbalja för att tas om hand om senare. En gäst fåt ändå acceptera att man behöver fixa med nåt i en halv minut ibland.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (En vän) skrev 2025-04-03 19:29:48 följande:
    Jag får lite NPF vibbar av din väninna. Eller är hon bara omogen? Beter sig som man gjorde när man var ung. Jag vet sådana människor som liksom stannat vid 25 eller nåt på vissa plan, samtidigt som de är vuxna på andra sätt.. 
  • Anonym (M)
    Anonym (En vän) skrev 2025-04-03 10:42:27 följande:
    Nja jag tror inte det. Hon klarar att greja bär hon är själv också. Såklart att man kan tvätta en söndag men jag tycker det är lite oförskämt att man går ifrån sin gäst för att hänga upp en tvätt och lägga in en ny. Hon går ju ner i sin källare och är borta ganska långa stunder. Innan följde jag ju med men känns också lite knepigt att stå och hänga upp någon annans tvätt. Vika den likaså. Grejar hon i trädgården jag kommer så grejar hon och kan ta upp emot nån timme hon sätter på kaffet. Vill inte låta dryg eller otacksam. Men jag känner mig lite malplacerad på nått sätt. Sist nu sa hon att hon hade bakat och frågade om jag ville komma förbi. Jag åkte dit. Då står hon lägger skräp på sin släpkärra när jag kommer och det blir en vända till tippen. Sedan var tvättmaskinen klar och skulle hängas upp. Innan hon sätter på kaffet och det hon bakat har hennes barn ätit upp. Är inte att jag måste äta fika utan är mer att jag känner mig lite "överkörd" på nått sätt. 

Det där låter ju helt knäppt om du frågar mig. 

Varför säger hon inte som det är i stället? Hon har en del att fixa med men du får gärna komma förbi om du vill. Varför framställer hon det som fika och att hon ska bjuda på något som hon inte tänker bjuda på? 

Jag har varit med om att bli utbjuden till någons sommarställe och insett att jag är där för att jobba. Självklart hjälper man till med saker när man är på besök- diskar, plockar undan, sopar etc. - men här snackar vi rensa ogräs på hela gräsmattan, bära betongsäckar, kratta gräsmattan, elda bråte, måla, riva väggar osv osv. 

Jag är inte en lat person och hjälper gärna till men jag lägger inte min semester på att jobba. 

Folk är olika men jag skulle aldrig göra så.

• Just Precis

Jag skulle inte ta illa vid mig, folk är olika och hon verkar ju vilja umgås med dig. Tycker det låter kravlöst och om jag själv vågade göra så skulle jag kunna ha ett rikare socialt liv?. Om inte alla mina vänner blev kränkta och skapade trådar om det på FL då, så antar att det är bäst att avstå haha

• Anonym (En vän)
    Just Precis skrev 2025-04-06 19:36:58 följande:

Jag skulle inte ta illa vid mig, folk är olika och hon verkar ju vilja umgås med dig. Tycker det låter kravlöst och om jag själv vågade göra så skulle jag kunna ha ett rikare socialt liv?. Om inte alla mina vänner blev kränkta och skapade trådar om det på FL då, så antar att det är bäst att avstå haha

Är såklart helt fritt att avstå. 
Svar på tråden Kompis som jag inte förstår mig på