• Anonym (J)

Ge bort en dyr sak till ett av barnen/ta emot. Fel?

Vad tycker ni om att en förälder ger bort en bil till ett värde av 100.000 till ett av sina barn? Barnet hade fått låna bilen men behövde inte den längre så barnet skulle köpa en ny större bil.

Ett barn som redan har gott ställt och föräldern är utfattig, och har svårt att ta betalt av sina barn. Vill gärna bjuda på allt jämt trots fattig pensionär. 

Föräldern behövde egentligen bilen själv men är för snäll för att säga det. Så barnet löste in bilen för att köpa sig en dyrare och slapp lägga så mkt pengar. Barnet skulle egentligen betala en liten summa men även det nekade föräldern. 

alltså visst, ger en förälder nånting så är det väl bara att tacka och ta emot  men är det inte otroligt fräckt av barnet att bara göra det och sen inte betala nåt? Jag är så irriterad på detta så jag går sönder snart. 

det kvittar vem jag är och vilken relation jag har till dessa  undrar bara vad ni tycker  

• Svar på tråden Ge bort en dyr sak till ett av barnen/ta emot. Fel?
  • Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2025-04-07 21:53:41 följande:
    Så ditt tjafsande om vem jag är handlar plötsligt om tråden? Ja ja...
    Nej. Det var precis det jag inte skrev. Hur är det med läsförståelsen?
  • Anonym (J)

Klokt sagt 

Fridolini skrev 2025-04-07 22:01:15 följande:
    Jag tycker nog du inte ska ta åt dig av M. Verkar som han bara tramsar 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Jjgkf)

Hej ts! Fridolini skriver med mig i en annan tråd (Jobb) och påstår att vi är samma person. Trots att jag flertalet ggr sagt att det inte är så.

• Anonym (Jjgkf)
    Fridolini skrev 2025-04-07 22:50:16 följande:
    Japp,

Men. Varför svarar du inte på mina frågor?
    Varsågod 
  • Anonym (Jjgkf)
    Japp,

Anonym (Jjgkf) skrev 2025-04-11 18:26:46 följande:

Hej ts! Fridolini skriver med mig i en annan tråd (Jobb) och påstår att vi är samma person. Trots att jag flertalet ggr sagt att det inte är så.

Du ser, vi är inte samma personer.

• Anonym (Jjgkf)
    Anonym (J) skrev 2025-04-07 21:53:41 följande:
    Så ditt tjafsande om vem jag är handlar plötsligt om tråden? Ja ja...
    Japp,

Varför är du så besatt i att få veta vem folk är? 
  • Anonym (J)
    Anonym (Jjgkf) skrev 2025-04-11 18:28:06 följande:
    Japp,

Varför är du så besatt i att få veta vem folk är? 
    Det kan man undra!
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (ee)
    Anonym (J) skrev 2025-04-04 12:31:20 följande:

föräldern gav inte bilen till barnet, det var till låns i första hand. När barnet sen hade behov av en större bil frågade denne om den fick bytas in mot en större. Fast jag vet att föräldern har behov av bil. Det handlar om en rad andra saker med som du kan se. Och ja.jag vet vad som var sagt mellan dem. 

Jag diskuterar beteende, moral här. Det är vad jag funderar på. Det bestämmer inte du tyvärr

Ja det är övertydligt att detta är personligt för dig mot den som fick bilen.
  • Anonym (J)
    Anonym (ee) skrev 2025-04-25 10:43:51 följande:
    Ja det är övertydligt att detta är personligt för dig mot den som fick bilen.
    ja, man utnyttjar inte andra. 
  • Anonym (SA)

"Får" man ens ge bort så dyra gåvor till ett barn när man har flera?? Ska det inte propsas på gåvobrev, förskott på arv etc etc?? Jag kan ju tycka att man borde vara fri att göra vad man vill med sina egna pengar, men så hamnade jag i en familjesituation som gör att jag väger allt föräldrarna ger mitt syskon och mig på våg. Tråkigt men så är det.

• Anonym (ee)
    Anonym (J) skrev 2025-04-27 21:17:17 följande:
    ja, man utnyttjar inte andra. 
    Vad har den här personen någonsin gjort dig som framkallar så starka känslor hos dig för något två vuxna personer gör sinsemellan?
  • Anonym (ee)
    Anonym (SA) skrev 2025-04-27 22:45:55 följande:

"Får" man ens ge bort så dyra gåvor till ett barn när man har flera?? Ska det inte propsas på gåvobrev, förskott på arv etc etc?? Jag kan ju tycka att man borde vara fri att göra vad man vill med sina egna pengar, men så hamnade jag i en familjesituation som gör att jag väger allt föräldrarna ger mitt syskon och mig på våg. Tråkigt men så är det.

Man får, som myndig person, göra precis vad man vill med sina egna saker. Man skulle kunna tro annorlunda om man bara läste den här tråden.

Om sedan ett syskon vill ifrågasatta en vuxen förälders gåva till en syster eller bror så kan det gå att göra utifrån "förskott på arv". Sådant brukar ofta handla om hur penga-sugen det "förfördelade" syskonet är.

Sedan är gåvor och arv dessutom frambringare av all känsla av tidigare oförrätter i världen.

"Du var alltid mammas favorit!"

"Pappa skulle förstås aldrig ha låtit er ..."

bla bla bla
  • Anonym (Undrar)

Vet barnet att föräldern är utfattig då är det inte OK att ta men OK att ge. Föräldern vill kanske det och känner att han eller hon äntligen kan ge något värdefullt för barnet. 

sedan är det en annan fråga om barnet ska ta emot detta. Ligger helt och hållet på barnets samvete och beror på uppfostran

• Anonym (SA)
    Anonym (ee) skrev 2025-04-29 14:15:05 följande:
    Man får, som myndig person, göra precis vad man vill med sina egna saker. Man skulle kunna tro annorlunda om man bara läste den här tråden.

Om sedan ett syskon vill ifrågasatta en vuxen förälders gåva till en syster eller bror så kan det gå att göra utifrån "förskott på arv". Sådant brukar ofta handla om hur penga-sugen det "förfördelade" syskonet är.

Sedan är gåvor och arv dessutom frambringare av all känsla av tidigare oförrätter i världen.

"Du var alltid mammas favorit!"

"Pappa skulle förstås aldrig ha låtit er ..."

bla bla bla
    Nu menade jag mer juridiskt snarare än dina åsikter. 
  • Anonym (Hin Håle)
    Anonym (J) skrev 2025-04-04 10:15:27 följande:
    Ge bort en dyr sak till ett av barnen/ta emot. Fel?

Vad tycker ni om att en förälder ger bort en bil till ett värde av 100.000 till ett av sina barn? Barnet hade fått låna bilen men behövde inte den längre så barnet skulle köpa en ny större bil.

Ett barn som redan har gott ställt och föräldern är utfattig, och har svårt att ta betalt av sina barn. Vill gärna bjuda på allt jämt trots fattig pensionär. 

Föräldern behövde egentligen bilen själv men är för snäll för att säga det. Så barnet löste in bilen för att köpa sig en dyrare och slapp lägga så mkt pengar. Barnet skulle egentligen betala en liten summa men även det nekade föräldern. 

alltså visst, ger en förälder nånting så är det väl bara att tacka och ta emot  men är det inte otroligt fräckt av barnet att bara göra det och sen inte betala nåt? Jag är så irriterad på detta så jag går sönder snart. 

det kvittar vem jag är och vilken relation jag har till dessa  undrar bara vad ni tycker  

Har läst inlägget flera gånger och måste säga att maken till förvirrande inlägg var det länge sedan jag läste....
  • Anonym (J)
    Anonym (Hin Håle) skrev 2025-05-02 08:22:42 följande:
    Har läst inlägget flera gånger och måste säga att maken till förvirrande inlägg var det länge sedan jag läste....
    Inte mitt fel att du är trög
  • Anonym (J)
    Anonym (ee) skrev 2025-04-29 14:07:09 följande:
    Vad har den här personen någonsin gjort dig som framkallar så starka känslor hos dig för något två vuxna personer gör sinsemellan?
    så enligt ditt måtto ska man bara reagera om man har ett personligt band till något? Dummaste jag hört. 
Svar på tråden Ge bort en dyr sak till ett av barnen/ta emot. Fel?