• Anonym (Mamma)

Hur länge sover 1,5 åring på dagen?

Hur länge sover era 1,5 åringar på dagen? Och natten för det påverkar ju också såklart. 

Min 17 månaders sover 11 timmar på natten och ca 1,5 om hen sover på mig. Men om hen ska sova i vagnen är det max 40 minuter. Klarar sig ett så litet barn på 40 min varje dag? Nu blir det att vi alltid försöker vara hemma så barnet kan sova i lugn och ro med någon av oss föräldrar men det blir ju väldigt begränsande. 

Ni med äldre barn, när slutade de sova på dagarna? 

• Svar på tråden Hur länge sover 1,5 åring på dagen?
  • Anonym (Barn är olika)

Har två barn. 

första barnet är 2 år får sova max 30 min på dagen annars är han vakan till midnatt. Men somnar vid 17:00 om han inte får sova alls. sover 12 timmar per natt. 

mitt yngsta barn 7 månader och annorlunda än många andra barn. Hon beslöt för en månad sedan att hon nöjer sig med 1 timme sömn. kan sova i bilen ev under lång promenad med barnvagn. Likt son bror riskerar skjuta dygnet hon sover flera gånger per dygn. Är en bebis som äter tre hela mål med fastföda  sover 14 timmar per natt. 

i slutändan ditt barn reglerar sömnbehovet själv och det är inte farligt att sova mindre än vad som är normalt för annat barn. Båda mina får normalt med antal timmar per dygn om räknar ut timmarna. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn är olika) skrev 2025-04-05 13:53:51 följande:

Har två barn. 

första barnet är 2 år får sova max 30 min på dagen annars är han vakan till midnatt. Men somnar vid 17:00 om han inte får sova alls. sover 12 timmar per natt. 

mitt yngsta barn 7 månader och annorlunda än många andra barn. Hon beslöt för en månad sedan att hon nöjer sig med 1 timme sömn. kan sova i bilen ev under lång promenad med barnvagn. Likt son bror riskerar skjuta dygnet hon sover flera gånger per dygn. Är en bebis som äter tre hela mål med fastföda  sover 14 timmar per natt. 

i slutändan ditt barn reglerar sömnbehovet själv och det är inte farligt att sova mindre än vad som är normalt för annat barn. Båda mina får normalt med antal timmar per dygn om räknar ut timmarna. 

Tack för svar. Ja mitt barn har alltid haft lite lägre sömnbehov så vi har tagit bort en vila i taget tidigare än många jämnåriga kompisar. Men har också haft mycket sömnutmaningar hela tiden och barnet vaknar fortfarande flera gånger varje natt. Farligt att sova mindre som så är det väl inte, men vill ändå värna om sömnen eftersom den är så viktig för barnets utveckling av hjärnan. 
  • Anonym (Barn är olika)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-05 19:26:00 följande:
    Tack för svar. Ja mitt barn har alltid haft lite lägre sömnbehov så vi har tagit bort en vila i taget tidigare än många jämnåriga kompisar. Men har också haft mycket sömnutmaningar hela tiden och barnet vaknar fortfarande flera gånger varje natt. Farligt att sova mindre som så är det väl inte, men vill ändå värna om sömnen eftersom den är så viktig för barnets utveckling av hjärnan. 
    Hörde även på bvc eftersom min yngsta slutat sova andra sovstunden. Men fick som svar att hon reglerar det själv. Jag tycker även själv att hon sover som bäst med en sovstund. För bättre hon sover rätt tidigt på kvällen en efter midnatt. Sen äter hon alla sina mål osv. 
  • FruFarfalle

Första barnet 

slutade sova vid 4 år, då sov han 1 timma men kanske 30 minuter väckning. sov 90 minuter efter att han fyllt 3 och Innan det obegränsat (2-3 timmar). på natten 19/19,30-05/06 ungefär 

andra barnet 

slutade sova helt vid 2,5 men var väldigt svårsövd även innan det och vaken helt vissa dagar. Sov max 60 minuter efter att han fyllt 2 (men seg att väcka han med men inte lika som storebror). sov han förlänge på dagen var han vaken till 22 eller vaknade och lekte några timmar på natten. efter att han slutade sova på dagen så har han istället lagt sig tidigare (18) men märker att det börjar bli mer och mer som förut (19). på natten 18,30/19-06.

så väldigt olika barn men de var reglerat det själva. tycker yngsta var lite väl ung för att sluta sova. 

jag tänker att 40 minuter inte är nån katastrof i den åldern och är barnet trött går det att lägga lite tidigare på kvällen. det blir så för de flesta ibland tex man åker bil och sen vaknar barnet när man är framme. 

• Grässtrå77

Sömnbehovet hos små barn varierar rejält så du måste försöka göra en egen bedömning av ditt barns behov. 

Hur blir eftermiddagarna och kvällarna när hen bara sover 40 min?

Jag och pappan till mina barn tycker inte om att gå upp tidigt på morgonen så vi har alltid jobbat för att barnen ska orka vara vakna till halv åtta på kvällen så att de inte vaknar så tidigt. Så vi har justerat dagsvilan efter det målet. Ibland i övergångsperioder har det förstås inte alltid funkat och det har blivit lite kaos, men på det stora hela har det funkar på alla tre barnen trots olika sömnbehov. Barnen har alltså anpassat sig efter vår milda styrning, men om.de inte hade gått hade vi självklart fått göra på annat sätt. 

Min poäng är att man kan prova sig fram vad som passar familjen bäst. Man märker när barn blir för trötta och upprepar det sig varje dag behöver man hjälpa barnen att få till bättre sovrutiner.

Svar på tråden Hur länge sover 1,5 åring på dagen?