Trotsen går över med tiden , det varierar hur långt det blir . En del barn är klar på ett år andra behöver längre tid .
Min viktigaste lärdom var att trotsen fick ta fokus så blev det genast mycket lugnare . Jag la många saker åt sidan på paus en period så fick jag mycket gladare barn och trotsen blev uthärdligt.
Min och makens intressen samt en.del sysslor i hemmet fick vika undan till förmån för att få lugn hemma .
Och vissa saker valde vi att aldrig ens argumentera om med barnen. Det blev pyjamas till förskolan många gånger istället för att bråka om kläder...det blev korv med bröd och oboy till middag ibland för att slippa illvrål och "tantrum"/utbrott för att just korv önskades ... och vi åkte aldrig och handlade med trötta barn ..
Och barnvakt....barnvakt, barnvakt barnvakt.... små stunder...några timmar, en halv dag, nåt dygn....what ever vi kunde få....eller bara byta miljö tillsammans ett par timmar...duscha och äta mellis hos farmor var succé, då kunde jag också få duscha där och kanske ta en timma vila. Och vi fick andas allihopa.