• MiaS86

Frostar du av frysen varje år?

Förlåt för tråkigt fråga. Men det är såhär att vi inte frostat av vår frys på flera år och min ena förälder förstår nte hur vi glömt det. Vi ska självklart göra det nu men inget vi tänkt på. Så min fråga frostat alla av sin frys årligen? Menar såklart ni som inte har en självavfrostande. 

• Svar på tråden Frostar du av frysen varje år?
  • Anonym (s)

ja minst en ofta två tror jag

• Anonym (Ann)
    Anonym (s) skrev 2025-04-05 22:46:47 följande:

ja minst en ofta två tror jag

För mig blir det nog också 2 ggr / år.
  • Fjäril kär

Ja, en gång om året .

Skriver in i almanacka år från år . Lagom till Lucia ungefär.  Då är det så kallt ute att matvaror kan lämnas i typ kylväska på balkongen under tiden  

Passar också på att äta ur frysen samtidigt och rensar/kastar/lagar mat/torkar ur så blir det automatiskt mindre att ta reda på när frysen är avfrostad och klar och så man inte stoppar in samma skit igen .
  • Anonym (Sara)

Ja. på vintern när det är kallt ute. Vi har balkong. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Ann)
    Anonym skrev 2025-04-06 00:17:18 följande:

Nix. När det uppenbara behovet uppstår så gör vi det. Förstår inte alls varför man borde göra det bara för görandets skull. Behövs det så behövs det. If it is not broken - dont fix it.

Jag gör det 2 ggr / år för att det behövs pga att lådorna blir svåra att dra ut när isen hindrar.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Guy)

Aldrig. Köpte en självavfrostande och det är så jäkla skönt! Har inte frostat av en frys på 15 år. 

• Anonym (-)

Ja, det gör jag. 

Betraktar min frys som en kylig förvaringsplats och inte en snödriva. Vill att den ska se ut därefter också. 

• Anonym (G)

Behöver den frostas av?

Vår frys blir så full med is att den är svår att använda, ifall vi inte frostar av den ett par gånger om året. Men det kan säkert variera beroende på hurdan frys man har och hur man använder den. Jag tror att det blir mer is ju oftare man öppnar den. 

• Kvittning

Om ni inte gjort det på flera ås så beror väl det på att det inte funnits behov av att göra det?

• Anonym (Malte)

Gör det ett par ggr om året. Den öppnas minst 1 gång om dagen. Blir gärna rörigt och skönt att se vad som finns.

• Fjäril kär
    Kvittning skrev 2025-04-06 10:23:15 följande:

Om ni inte gjort det på flera ås så beror väl det på att det inte funnits behov av att göra det?

Behovet kan finnas alldeles tydligt men utan att man ?ommer sig för med att göra det...  precis som med allt annat i hemmet man skjuter upp av olika skäl .. (garderoben,  förrådet, klädkammaren,  etc)  
  • Anonym (Benke)

Av vana gör jag det en gång om året för att samtidigt inventera och rensa ut vad jag egentligen har i frysen.  

Att inte frosta av regelbundet gör att kylen/frysen får jobba hårdare än normalt och sliter på den och går sönder fortare.  
    När folk gnäller på att kyl/frys låter så illa osv kan det vara läge att fundera på när det frostades av sist ...

• Anonym (Umi)

Vi har en automatiskt avfrostande frys, men jag brukar ändå göra en ordentlig städning, avtorkning, utrensning och sortering två gånger om året. Mellan slarvigt stängda påsar, förvillade ärtor, barnens experiment och den ibland överdrivna optimismen att någon kommer att äta den där misslyckade grytan, så är två gånger om året definitivt inte för ofta för vår familj. 

Blir oftast innan julfirandet samt innan vi åker på sommarsemester, eller på förekommen anledning.

• Spucks

Jag frostar av när behovet finns. Ungefär två gånger per år. Det går rätt snabbt, då jag inte väntar tills allt har runnit när, utan när det bara har börjat töa lite går det utmärkt att med något platt (brödkniv tex.) få av plattor med is.

Svar på tråden Frostar du av frysen varje år?